  • 1. Data: 2007-05-20 07:23:52
    Temat: Słupy energetyczne - PINB chce zalegalizować samowolę budowlaną !!!
    Od: d...@g...pl (Dariusz Gac)

    Witam,
    Właśnie otrzymałem pismo z PINB, że należąca do Energetyki linia
    energetyczna 15kV wraz z słupami trakcyjnymi, przechodzące przez moją
    nieruchomość gruntową, stanowią samowolę budowlaną zrealizowaną przed
    1995 rokiem.
    Jak czytam postanowieniu:

    "... Oceniając materiał dowodowy organ uznał, że powyższy obiekt
    wybudowany został samowolnie przed 1995 rokiem i w stosunku do niego ma
    zastosowanie przepis art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 - Prawo
    budowlane. Artykuł 103 ust.2 stanowi że przepis art. 48 nie stosuje się
    do obiektów, których budowa została zakończona przed dniem wejścia w
    życie ustawy lub w stosunku do których przed tym dniem zostało wszczęte
    postępowanie administracyjne. Do takich obiektów stosuje się przepisy
    dotychczasowe, to jest ustawę Prawo budowlane z 1974 roku.
    Przepisy ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane (Dz.U.
    Nr 38 poz.229 z późn. zm.) stanowią że jeżeli nie zachodzą przesłanki do
    nakazania rozbiórki wymienione w art. 37 ust. 1 i 2, organ administracji
    pańśtwowej powinien usankcjonować popełnione naruszenie prawa
    polegające na wybudowaniu obiektu bez pozwolenia na budowę, przyjmując
    zawiadomienie o oddaniu obiektu do użytku lub nałożyć obowiązek
    wykonania określonych czynności, niezbędnych do doprowadzenia obiektu do
    stanu zgodnego z przepisami - art. 40 ustawy Prawo budowlane z 1974 roku.
    W toku prowadzonego postępowania, pismem z dnia 19.03.2007 r., organ
    został poinformowany przez Urząd Miasta i Gminy o nie posiadaniu żadnych
    materiałów planistycznych z okresu budowy napowietrznej linii
    energetycznej o napięciu 15kV.
    Mając powyższe na względzie organ uznał że nie zachodzą przesłanki do
    nakazania rozbiórki napowietrznej linii energetycznej wymienione w art.
    37 ust. 1 i 2.
    Natomiast w oparciu o przepis art. 81c ustawy Prawo budowlane z dnia 7
    lipca 1994 r., niniejszym postanowieniem nałożono na właściciela obiektu
    budowlanego obowiązek przedstawienia dla organu dokumentów niezbędnych
    do zalegalizowania samowoli budowlanej. ... "

    Teraz moje pytania:
    - co w art. 103. ust. 2 oznacza termin "obiekty których budowa została
    zakończona" . Skąd wiadomo, że budowa obiektu została zakończona skoro
    brak jakiejkolwiek dokumentacji z tą budową związanej.
    - skoro UMiG nie posiada materiałów planistycznych z okresu budowy
    linii 15kV to skąd założenie, że linia 15kV zostałą wybudowana w terenie
    przeznaczonym pod zabudowę.
    - proszę zauważyć że linia energetyczna 15 kV przebiega, na odcinku
    ok. 100 metrów, w obszarze chronionego krajobrazuw odległości ok .10
    metrów od brzegu jeziora. Z reguły nieprzekraczalna linia zabudowy
    wynosi 100 metrów od brzegu jeziora.
    Czy w tej sytuacji może być mowa o niepogorszeniu walorów użytkowych
    dla otoczenia ?
    - jakie dokumenty niezbędne do zalegalizowania samowoli budowlanej ma
    na myśli PINB.
    - czy będąc właścicielem gruntu przez który przechodzi linia 15kV moje
    zdanie jest całkowicie zbędne w procesie legalizacji ?

    Z góry dziękuję za poradę.

  • 2. Data: 2007-05-20 09:29:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Dariusz Gac" <d...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zakończona" . Skąd wiadomo, że budowa obiektu została zakończona skoro
    > brak jakiejkolwiek dokumentacji z tą budową związanej.

    Może Zakład Energetyczny złożył oświadczenie. Zajrzyj do akt sprawy. Nie
    wykluczone, że po prostu linia pojawiła się na kolejnej mapce geodezyjnej.
    Od tego momentu należy przyjąć, że istniała.

    > - skoro UMiG nie posiada materiałów planistycznych z okresu budowy linii
    > 15kV to skąd założenie, że linia 15kV została wybudowana w terenie
    > przeznaczonym pod zabudowę.

    Może teraz.

> [...]
    > 100 metrów, w obszarze chronionego krajobrazuw odległości ok .10 metrów
    > od brzegu jeziora. Z reguły nieprzekraczalna linia zabudowy wynosi 100

    No to narusza przepisy.

    > Czy w tej sytuacji może być mowa o niepogorszeniu walorów użytkowych dla
    > otoczenia ?

    Jedno z drugim związku nijakiego nie ma. Może pogorszyć walory i być zgodne
    z prawem.

    > - jakie dokumenty niezbędne do zalegalizowania samowoli budowlanej ma na
    > myśli PINB.

    Inwentaryzację powykonawczą.

    > - czy będąc właścicielem gruntu przez który przechodzi linia 15kV moje
    > zdanie jest całkowicie zbędne w procesie legalizacji ?

    Zapytaj w PINB. Generalnie o ile się nie mylę będą musieli dostarczyć zgody
    właścicieli terenu.