  • 1. Data: 2005-05-05 04:08:55
    Temat: Słup energetyczny na działce
    Od: Robert <r...@p...onet.pl_NOT_FOR_SPAM_>

    Witacie,

    Na kupionej działce stoi słup energetyczny, który mi mocno przeszkadza.
    Napisałem do Zakładu Energetycznego pismo aby słup usuneli, ale ci
    odpisali mi, że mogą to zrobić, ale tylko na mój koszt. W księdze
    wieczystej nie ma ani śladu o tym, że któryś z poprzednich właścicieli
    wyrażał zgode na ulokowanie słupa na posesji.

    Czy ktoś z koleżanek i kolegów przerabiał może podobną sytuacje ?

    Pozdrawiam,

    Robert

  • 2. Data: 2005-05-05 07:08:59
    Temat: Re: Słup energetyczny na działce
    Od: "Jacek" <n...@w...pl>

    Przerabiałem.
    Słup można usunąć, jeżeli np. jest w bardzo złym stanie i zagraża
    bezpieczeństwu. Wtedy można grzecznie prosić, żeby nowy postawić parę metrów
    dalej.
    Względy estetyczne, czy wygoda właściciela działki tu nie są brane pod
    uwagę. U mnie koszt przesunięcia słupa poza działkę wyniósl w sumie około 3
    tys zł (parę lat temu).
    Jack

  • 3. Data: 2005-05-05 15:12:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Robert" <r...@p...onet.pl_NOT_FOR_SPAM_> napisał w
    wiadomości news:slrnd7j6op.1he.rrozak@deb.dom.pl...

    Czysto teoretycznie, bo nie próbowałem. Spróbuj ich na podstawie art.
    231§2 kc zażądać od nich wykupienia odpowiedniej części działki dodając
    na końcu, że jeśli słupa przeniosą w jakieś tam miejsce na działce, to
    możesz przystać na taką ugodę?

    art. 231§ 2. Właściciel gruntu, na którym wzniesiono budynek lub inne
    urządzenie o wartości przenoszącej znacznie wartość zajętej na ten cel
    działki, może żądać, aby ten, kto wzniósł budynek lub inne urządzenie,
    nabył od niego własność działki za odpowiednim wynagrodzeniem.

  • 4. Data: 2005-05-06 20:54:17
    Od: Piotr Radosz <p...@o...pl>

    Sprawa trudna - tym bardziej skomlikowana, że słupa nie można ot tak sobie
    po prostu przestawić. Jeśli chcemy zrobić załomy w linii napowietrznej
    wtedy pojawia się problem ze słupami sąsiednimi (muszą być przestosowane do
    pracy jako narożne), a i nie podpada to pod przebudowę linii po istniejącej
    trasie - zgłoszenie. Również długość przęseł w sekcji (pomiędzy dwoma
    słupami mocnymi) powinna być zbliżona - przesunięcie słupa ot tak o jakieś
    10m może nie wchodzić w grę.
    Co do podstaw prawnych to najcześciej linie były budowane w czasach
    powszechnej elektryfikacji gdzie prawodawstwo rządziło się odmiennymi
    zasadami niż ma to miejsce teraz. Teraz też zresztą nie spotkałem się z
    wpisywanim czegokolwiek do KW. Podobno można ustanawiając służebność dla
    linii na rzecz jakiejś działki ale jak to zrobić w praktyce nie za bardzo
    wiem i nie znam nikogo kto by wiedział.
    Piotr Radosz