  • 1. Data: 2005-12-15 10:58:44
    Temat: Sklep internetowy i sprzedaż wyłącznie za przedpłatą
    Od: Mariusz <k...@p...pl>

    Czy wolno sprzedawać w sklepie internetowym rzeczy wyłącznie z
    przedpłatą na rachunek sprzedawcy? Mam taki sklepik. Sprzedaję
    specyficzne rzeczy i jakieś 40% osób kupujących za pobraniem nie
    odbiera przesyłek. Jakieś dzieciaki po prostu się bawią, zamawiają,
    nawet potwierdzają telefonicznie, a potem się okazuje, że kieszonkowego
    zabrakło albo cholera wie. Nie dość, że tracę czas na wypisywanie
    tych druczków na poczcie, to potem jeszcze jestem w plecy prawie
    10 zł na zamówieniu. :(

    Pytam, bo moje wątpliwości budzi art. 11 par. 1 ustawy o ochronie
    niektórych praw konsumentów, który mówi, że przy umowach zawieranych na
    odległość:

    "Umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub
    wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia."

    Czy brak możliwości wyboru płatności za pobraniem na stronie
    internetowej sklepu jest nałożeniem na klienta obowiązku zapłaty przed
    otrzymaniem świadczenia? W sumie na dobrą sprawę przesyłka za pobraniem
    również wiąże się z platnością przed otrzymaniem świadczenia - listonosz
    nie wyda paczki jeśli pacjent nie zapłaci. :)

    Ten zapis ustawy wydaje się sugerować, że sprzedawcy mają wydać towar, a
    potem cierpliwie czekać aż kupujący raczy za niego zapłacić. :(
    Proponowałbym ustawodawcom spróbować poprowadzić taki biznes, a potem
    dopiero uchwalać prawo na ten temat :(