  • 1. Data: 2007-12-02 13:01:23
    Temat: Sapdek/dziedziczenie - wątpliwości
    Od: " Anna" <m...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    jeśli ja jestem spadkobiercą połowy po zmarłym ojcu /nie miał długów/i
    odrzucę spadek /czy to muszę zrobić na sprawie o nabycie spadku, czy o
    nabycie działu spadku?/ to czy wtedy dzieci dziedziczą po dziadku, czy po
    mnie /jeśli odrzuciłam/ ?

    Drugi problem:

    Brat chce odemnie pieniądze za "jego" częsć w tym starym domu. Na połowie
    działki dobudował kilka lat temu bliżniak, teraz w stanie surowym
    zamkniętym. Na drugiej połowie stoi nasz stary dom - ma 70 m2, całosć
    działki to 800 m2. Moja połowa gruntu to 400 m2. Taka nieruchomość w naszej
    okolicy ma wartość około 600-700 tys. Brat zażyczył sobie odemnie 100 tys za
    ten stary dom. Dom jest w złym stanie, dawna technologia kanadyjska, piwnice
    są w pleśni, ściany pękają /jak budował blizniak, to chyba zostały naruszone
    fundamenty/
    Czy on nie chce za duzo ??? Może lepiej, jak by podzielił to sąd ?
    Jeszcze jak ojciec żył, była ustna umowa, ze on się tam buduje i
    wyprowadza /i to jest jego część/, a ja z dziećmi i ojcem zostaję w tym
    starym. Teraz zmienił zdanie, bo nie ma za co wykończyć swojego domu.
    Czy ja muszę się zgodzić na przeprowadzenie TERAZ sprawy spadkowej, jak nie
    mam na to pieniędzy ? Sprawa jest kosztowna, a brat zapewne będzie chciał
    dzielić koszty...Nie chce także, bym spadek odrzuciła, bo "on nie będzie się
    dogadywał z kilkoma współwłaścicielami", tylko chce, bym ja była sama...Mój
    syn jest pełnoletni, drugie dziecko ma 8 lat.
    Czy w postępowaniu brata nie ma haczyka na moją niekorzyść ? Coś wspominał,
    że jak mu nie dam pieniędzy, obciąży ...moją hipotekę. Może w przypadku
    dzieci tego zrobić nie może?
    Ja nie mam takiej sumy i szybko mieć nie będę :(
    Poradżcie coś :(

    Pozdr

  • 2. Data: 2007-12-02 14:20:48
    Temat: Re: Sapdek/dziedziczenie - wątpliwości
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    Użytkownik " Anna" <m...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > jeśli ja jestem spadkobiercą połowy po zmarłym ojcu /nie miał długów/i
    > odrzucę spadek /czy to muszę zrobić na sprawie o nabycie spadku, czy o
    > nabycie działu spadku?/

    Nie ma czegoś takiego jak nabycie działu spadku, jest dział nabytego spadku
    :).
    Odrzucić spadek można w sądzie / u notariusza / przed konsulem. Do 6
    miesięcy od śmierci spadkodawcy.

    > to czy wtedy dzieci dziedziczą po dziadku, czy po
    > mnie /jeśli odrzuciłam/ ?

    Tak, bo odrzucenie spadku jest porównywalne do sytuacji gdzybyś już nie żyła
    (czyli dziedziczą twoje dzieci). Nieletnie dzieci jako spadkobiercy = sądowy
    kurator spadku (czyli blokada do czasu uzyskania przez nie pełnoletności).
    Po tobie twoje dzieci będą dziedziczyć po twojej śmierci.

> [...]
    > piwnice
    > są w pleśni, ściany pękają /jak budował blizniak, to chyba zostały

    IMHO macie jedną działkę 800m2 z dwoma budynkami których jesteście
    współwłaścicielami po 50%. I to prędzej brat musi spłacić ciebie niż ty
    jego. Podziału działki na pół raczej nie uzyskacie (gmina nie zezwoli na
    wydzielenie tak małego obszaru jak 400m2), więc IMHO zostaje wam albo
    trwanie we współwłasności albo pełnie spłacenie się stron (brat odkupuje od
    ciebie 50% wartości spadku)

    > Czy on nie chce za duzo ??? Może lepiej, jak by podzielił to sąd ?

    Działu spadku dokonuje się tylko sądownie lub notarialnie. A wam jest
    bardziej potrzebny rzeczoznawca do określenia wartości obu budynków i
    działki.

> [...]
    > nie
    > mam na to pieniędzy ? Sprawa jest kosztowna, a brat zapewne będzie chciał

    Nie jest bardzo kosztowna (<200 zł z wszelkimi odpisami aktów stanu
    cywilnego, ksiag wieczystych, rejestru gruntów). Podatku od spadku po
    rodzicach już nie ma. Na przeprowadzenie sprawy nie trzeba niczyjej zgody.
    Rónie dobrze sąsiad może złożyć wniosek do sądu. Najdroższe są chyba teraz
    wpisy do KW, ale z nimi możesz w sumie poczekać.

> [...]
    > wspominał,
    > że jak mu nie dam pieniędzy, obciąży ...moją hipotekę. Może w przypadku

    Współwłasność to wspólna hiopteka na której obciążenie musicie oboje wydać
    zgodę.

  • 3. Data: 2007-12-02 15:13:33
    Od: " Anna" <m...@g...pl>

    William <n...@m...mnie.pl> napisał(a):

> [...]

    > kurator spadku (czyli blokada do czasu uzyskania przez nie pełnoletności).
    > Po tobie twoje dzieci będą dziedziczyć po twojej śmierci.
    Dziekuję bardzo za odpowiedż :)
    Co do odrzucenia spadku - czy mogę to zrobić od razu na sprawie w sądzie ?
    Czy można założyć oddzielną KW na ten dział spadku?

    > IMHO macie jedną działkę 800m2 z dwoma budynkami których jesteście
    > współwłaścicielami po 50%. I to prędzej brat musi spłacić ciebie niż ty
    > jego.
    Nie bardzo rozumiem - jak... :(
    Ten dobudowany bliżniak jest za jego pieniądze, a stary dom był przypisany
    do całości działki, stąd on żąda pieniędzy za swoją chęć wyprowadzenia się
    ze starego domu - nam jego obecnosć nie przeszkadza i nie chcemy robić
    podziału.
> [...]
    > wydzielenie tak małego obszaru jak 400m2), więc IMHO zostaje wam albo
    > trwanie we współwłasności albo pełnie spłacenie się stron (brat odkupuje
    On sądzi, ze w gminie uzyska rozdział geodezyjny...u nas minimalna działka
    to 560 m2, tak więc i ja nie sądzę, że mu się uda. A mnie nie spłaci, bo nie
    ma skąd wziąść.

> [...]
    > Rónie dobrze sąsiad może złożyć wniosek do sądu. Najdroższe są chyba teraz
    > wpisy do KW, ale z nimi możesz w sumie poczekać.
    On załatwił spotkanie z radcą prawnym...i ten mu podał kwotę 1500 zł...Nie
    wiem, co w tej sumie miałoby być.

    > Współwłasność to wspólna hiopteka na której obciążenie musicie oboje wydać
    > zgodę.
    czyli - mogę się nie zgodzić na jego wpis ?

    Dziękuję i pozdrawiam

  • 4. Data: 2007-12-02 15:21:11
    Od: " Anna" <m...@g...pl>

    Zapomniałam o coś jeszcze zapytać...

    Czy taki udział w nieruchomości nabyty przez nieletnie dzieci, może być
    obciążony za długi brata lub moje? Pytam, bo rozważałam ewentualność
    obciążenia swojej części na innej hipotece kredytem, by spłacić brata...
    a i brat myślał chyba o kredycie na dokończenie budowy i nie wiem, jak teraz
    prawnie takie sytuacje wyglądają...

    pozdr

  • 5. Data: 2007-12-02 18:40:19
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    William pisze
> [...]
    > żyła (czyli dziedziczą twoje dzieci). Nieletnie dzieci jako spadkobiercy
    > = sądowy kurator spadku (czyli blokada do czasu uzyskania przez nie

    kurator spadku?

    > Współwłasność to wspólna hiopteka na której obciążenie musicie oboje
    > wydać zgodę.

    obciążenie udziału?

    KG

  • 6. Data: 2007-12-02 20:08:51
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

> [...]
    > do całości działki, stąd on żąda pieniędzy za swoją chęć wyprowadzenia się
    > ze starego domu - nam jego obecnosć nie przeszkadza i nie chcemy robić

    Jeśli działka nie była jego (tylko ojca) to nowy dom był również własnością
    ojca. Zacznijmy może od tego, że napisz co zawiera księga wieczysta.

    Przeprowadzenie sprawy o nabycie spadku tak jak już pisałem nie jest ani
    skomplikowane ani specjalnie kosztowne. To potwierdza, że jesteście po 1/2
    współwłaścicielami majątku ojca. Jeśli jednej ze stron lub wam obojgu taki
    stan rzeczy nie odpowiada dokonujecie działu spadku - albo zgodnego albo
    wyznaczonego przez sąd. Skoro to nie ty chcesz spłacenia brata i odpowiada
    ci współwłasność to trudno wyobrazić mi sobie sytuację by sąd cię do tego
    zmusił.

  • 7. Data: 2007-12-02 20:28:37
    Od: "zbyszek" <z...@o...eu>

> [...]
    > do całości działki, stąd on żąda pieniędzy za swoją chęć wyprowadzenia się
    > ze starego domu - nam jego obecnosć nie przeszkadza i nie chcemy robić

    Nie ma czegoś takiego jak wybudowanie domu na nie swoim gruncie - nawet
    ojca,
    dom jest tego czyj jest grunt, on w efekcie budował ojcu dom!, a teraz masz
    formalnie udział w 50% całości - zarówno w działce, starym domu jak i nowym.
    Na razie jesteście formalnie bez wzajemnych zobowiązań. Dopiero robiąc dział
    spadku możecie ugodzić się na jakies wzajemne rozliczenie..

    Radcy prawni mogą kosztować majątek - to kwoty umowne, ale nie są
    te usługi obligatoryjne i jeśli twój brat ma ochotę z takich porad korzystać
    to jego prywatna i tylko prywatna sprawa - tak samo jak ty możesz sobie
    kupić do pokoju dowolne meble i twój brat nie musi sie do teego dokładać.

    Taki spadek możesz przeprowadzić bez żadnych udziałów prawników/adwokatów
    składasz wniosek do sądu, później do US i już.

    zbyszek

  • 8. Data: 2007-12-05 08:39:18
    Od: " Anna" <m...@g...pl>

    William <n...@m...mnie.pl> napisał(a):

    > Jeśli działka nie była jego (tylko ojca) to nowy dom był również
    własnością ojca. Zacznijmy może od tego, że napisz co zawiera księga
    wieczysta.
    Witam,
    dziękuję za posta :)
    W Ksiedzie Wieczystej jest taki wpis: wpółwłaściciele - 1/6 ja, 1/6 brat i
    4/6 ojciec. Była - lata temu - przeprowadzona sprawa spadkowa po zmarłej
    mamie.
    Brat sobie umyslił, ze zrobi podział geodezyjny, spadkowy i będzie
    właścicielem tych 400 m2 z domem. O ile się orientuję, to chyba gmina zgody
    mu nie da, bo minimalna budowlana to 560 m2, ale jest to bliżniak, więc nie
    wiem...
> [...]
    > stan rzeczy nie odpowiada dokonujecie działu spadku - albo zgodnego albo
    Czyli - ja nie muszę, poza sprawą spadkową ogólną /o nabycie spadku/ nie
    zgodzić się na dział spadku, nawet jeśli brat taką sprawę założy? I czy w
    razie roszczeń finansowych brata, sąd nie obciąży mojej części hipoteki?

    Mam jeszcze jedno pytanie odnośnie spadku - czy muszę być obecna na sprawie
    spadkowej w sądzie, czy też może się to stać bez mojego udziału ?

    Brat wszystko SAM załatwia - dziś byliśmy podobno umówieni u radcy, ale
    wczoraj mi powiedział, ze wizyta jest nieaktualna /sam dziś gdzieś rano
    wyjechał/. On nie jest zadowolony, ze ja chcę oddać spadek po ojcu dzieciom -
    taka była wola mojego ojca, ale przed smiercią nie zdążył już tego
    załatwić, więc przypuszczam, ze może zrobić coś za moimi plecami...

    Czy tak może ???

  • 9. Data: 2007-12-05 08:41:14
    Od: " Anna" <m...@g...pl>

    Witam,

    zapomniałam zapytać, czy gdzieś w necie można znależć wzór takiego wniksku
    do sądu o nabycie spadku ?
    Pozdr

  • 10. Data: 2007-12-05 20:53:43
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

> [...]
    > zgody
    > mu nie da, bo minimalna budowlana to 560 m2, ale jest to bliżniak, więc

    Wystarczy się wybrać do gminy i od razu dostaniesz odpowiedź o możliwości
    podziału od kompetentnych osób (przepisy o powierzchniach są ustalane przez
    gminy).

    > wyjechał/. On nie jest zadowolony, ze ja chcę oddać spadek po ojcu
    > dzieciom -

    Nie dziwię mu się. Spadek z nieletnim to praktycznie blokada. Sąd musi
    poczekać do pełnoletności syna by np. w przypadku działu mógł zadecydować w
    którym z dwóch domów chce mieszkać a któy spłacić wujowi.

    > taka była wola mojego ojca, ale przed smiercią nie zdążył już tego
    > załatwić, więc przypuszczam, ze może zrobić coś za moimi plecami...
    >
    > Czy tak może ???

    Ty też piszesz z nami za jego plecami :). A sprawy spadkowo -
    nieruchomościowe dlatego wymagają formy sądowej lub notarialnej by było
    trudno załatwić je "poza plecami".