  • 1. Data: 2005-04-11 15:18:41
    Temat: Samochód - rękojmia za wady ukryte
    Od: "roxy" <r...@N...gazeta.pl>

    Witam forumowiczów...potrzebna mi porada w następującej sprawie :
    W styczniu 2004 mój ojciec nabył auto z rocznika 2000 z komisu, którego
    właścicielem był salon samochodowy, mający warsztat naprawczy z certyfikatem
    ISO 2001 .
    Ojciec wpłacił zaliczkę, bo zapewniano go, że auto nie jest powypadkowe. Do
    ostatecznej transakcji ściągnęliśmy jednak rzeczoznawcę, który potwierdził,
    ze auto miało wypadek. Ojciec zażądał zwrotu zaliczki, motywując, że go
    oszukano...
    Właściciel komisu nie chciał jednak oddać zaliczki / 4500 zł /, bo -
    podobno - miał na to auto 4-ch kupców...Rzecznik praw obywatelskich również
    potwierdził, ze może on nie zwrócić pieniędzy i będzie na prawie...Jak to
    jest naprawdę ?
    Dotarłam do poprzedniego właściciela pojazdu, który przyznał, że sprzedał
    auto po wypadku - tej firmie, i że w tym warsztacie / przy salonie /
    realizowano naprawę z ubezpiecznia pojazdu. Dodatkowo okazało się, ze auto
    nie ma faktycznego przebiegu...z około 200 tys km ktoś "odwinął" licznik na
    63 tys...

    Jedyne, co się nam udało, to wynegocjować obniżkę ceny auta o 1000
    zł...Niestety, w ciągu roku eksploatacji wyszły na jaw inne "usterki" -
    okradziona instalacja gazowa, która spowodowała w trakcie jazdy wybuch w
    tłumiku i rozerwała go na pół...zawieszenie, przód i tył do wymiany,
    ale zakładam, ze to norma przy zmianie właściciela... Dzisiaj , podczas
    naprawy linki sprzegła dowiedziałam się, ze pęka RAMA z przodu...Jest to
    bardzo niebezpieczne, może dojść do wypadku...

    Zgodnie z oświadczeniem właściciela salonu/warsztatu/komisu - auto było u
    nich sprawdzone (!) i nadaje się do jazdy...Mam też wydruki poziomu spalin
    zrobionych przed wyjazdem z tego komisu, z numerem auta - potwierdzonym
    przez salon...wskazujących na idealny stan silnika...
    Po wymianie spalonej sondy lambda - wyniki są dużo gorsze i wskazują na duży
    przebieg auta... Czy warsztat celowo zataił pewne wady, by
    wypchnąć "zajeżdżone" auto do sprzedaży ?

    Czy po okresie 1 roku eksploatacji umiarkowanej / ok 1200 km /w jazdach
    lokalnych ojciec może powołać się na rękojmię z tytułu wad ukrytych ?
    / sądzę, że celowo zatajonych, warsztat ma pełny sprzęt do diagnostyki,
    łącznie z blacharką i lakiernictwem, firma bardzo znana , obecnie dealer
    japońskich aut /
    Czy rękojmia uprawnia do naprawy szkody bez zapłaty ?
    P.S. Naprawa ramy to ponad 1200 zł, dotychczasowa wymiana części to już
    ponad 3500 zł... Niejako zmuszono ojca do tego zakupu, bo nie chciał tracić
    zaliczki...
    Prosimy o sugestie.

  • 2. Data: 2005-04-11 15:25:44
    Temat: Re: Samochód - rękojmia za wady ukryte
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    roxy napisał(a):
> [...]
    > japońskich aut /
    > Czy rękojmia uprawnia do naprawy szkody bez zapłaty ?

    Jeśli ojciec nie kupił w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą
    (a więc jest konsumentem), to nie rękojmia, a odpowiedzialność za
    niezgodność z umową regulowana w ustawie o szczególnych warunkach
    sprzedaży konsumenckiej. Kwestia dowodu (opinii biegłego) czy w styczniu
    2004 roku samochód był niezgodny z umową.

    KG