  • 1. Data: 2003-12-22 10:16:15
    Temat: Rozwód - majątek do podziału
    Od: "Juras" <m...@p...wp.pl>

    Witam, mam następujące pytanie - jakie są kryteria wg. których określa się
    czy dana część majątku podlega podziałowi w przypadku rozwodu? Czy jest to
    kryterium wyłącznie czasowe - tzn. podziałowi podlega wyłącznie to co
    zostało nabyte po dacie ślubu? Czy np. jeśli przed ślubem zostałem
    właścicielem np. samochodu to nie będzie on przedmiotem sporu? Co w sytuacji
    gdy już po dacie ślubu dostanę w spadku np. mieszkanie? Czy to mieszkanie
    będzie podlegało podziałowi czy też nie?

    pozdrawiam,
    jurek

  • 2. Data: 2003-12-22 10:27:23
    Temat: Re: Rozwód - majątek do podziału
    Od: "Paweł Baranowski" <p...@p...fm>

    Użytkownik "Juras" <m...@p...wp.pl> napisał w wiadomości
    > Witam, mam następujące pytanie - jakie są kryteria wg. których określa się
    > czy dana część majątku podlega podziałowi w przypadku rozwodu?

    Zasada jest taka: to czego małżonkowie "dorobili się" wspólnie w trakcie
    małżeństwa wchodzi w skład majątku dorobkowego (zakładam, że istniała
    wspólność majątkowa). Jest to zasada. Są wyjątki.

    > Czy jest to
    > kryterium wyłącznie czasowe - tzn. podziałowi podlega wyłącznie to co
    > zostało nabyte po dacie ślubu?

    Znów zasada jest taka, że jedynie od daty ślubu do rozwodu wchodzi rzecz w
    skład majątku dorobkowego.

    > Czy np. jeśli przed ślubem zostałem
    > właścicielem np. samochodu to nie będzie on przedmiotem sporu?

    Jw. Jeśli kupiłeś, to nie będzie.

    > Co w sytuacji
    > gdy już po dacie ślubu dostanę w spadku np. mieszkanie?

    Majątek spadkowy - jeśli Ty odziedziczyłeś - wchodzi w Twój majątek odrębny;
    nie podlega podziałowi.

    > Czy to mieszkanie
    > będzie podlegało podziałowi czy też nie?

    Jw.
    A schody zaczynają się m.in. przy rozliczaniu nakładów na majątek odrębny,
    czyli np. samochód, mieszkanie;)

    Pozdr. - PB