  • 1. Data: 2007-04-17 08:11:42
    Temat: Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia
    Od: j...@o...pl

    Witam serdecznie.
    Mam taki problem:
    Pracowałem w firmie, która eksploatowała sieć wodociągową. Na mocy
    prawomocnego wyroku sieć ta została oddana właścicielowi, czyli
    Urzedowi Miasta. Mieliśmy świadomość trwających procesów sądowych, ale
    były pracodawca uspokajał nas, mówiąc, że sieć nie zostanie odebrana
    przez conajmniej dwa lata, co nie było prawdą, gdyż właściciel odebrał
    sieć w ciągu trzech dni przy pomocy komornika sądowego. Załoga -
    sześciu pracowników fizycznych obsługujących tą sieć - otrzymała
    propozycję przejścia do nowego pracodawcy w trybie porozumienia stron,
    na co dotychczasowy pracodawca nie wyraził zgody. Brak perspektyw u
    poprzedniego pracodawcy (tylko słowne obiecanki, iż w niedalekiej,
    bliżej nieokreślonej przyszłości zdobędzie środki na utrzymanie
    dotychczasowych miejsc pracy) oraz natychmiastowa chęć zatrudnienia
    przez nowego pracodawcę spowodował (mieliśmy wybór: albo przychodzimy
    natychmiast albo musi zatrudnić inne osoby do obsługi sieci), iż
    rozwiązaliśmy umowę o pracę z dotychczasowym pracodawcą bez
    wypowiedzenia w trybie natychmiastowym (bez wypowiedzeni - porzucając
    pracę), uzasadniając to "przejęciem całości lub części zakładu przez
    innego pracodawcę". Dotychczasowy pracodawca nie wydał nam świadectw
    pracy, przysyłając pismo, iż nie wyraża zgody na rozwiązanie umowy w
    tym trybie i zobowiązuje nas do usprawiedliwienia powodów nieobecności
    w pracy. W przypadku braków wyjaśnień zostaną wyciągnięte konsekwencje
    prawne (dyscyplinarne zwolnienie).
    Zaznaczam, że dotychczasowy zakład utrzymywał się w ok. 95% z
    eksploatacji sieci, a za m-c marzec już nie zostały odprowadzone
    składki ZUS-owskie.
    W poprzednim zakładzie zostały tylko osoby związane z administracją
    (również sześć osób).
    U nowego pracodawcy jesteśmy już zatrudnieni (od dnia następnego po
    porzuceniu pracy).
    W związku z tym mam takie pytania:
    1. Jak możemy otrzymać świadectwa pracy?
    2. Jakie konsekwencje może wyciągnąć dotychczasowy pracodawca?
    3. Jaka powinna być odpowiedź na pismo otrzymane od byłego
    pracodawcy?
    4. I czy powód rozwiązania umowy, który zastosowaliśmy jest
    dopuszczalny przez prawo pracy?
    Z góry dziękuję za szybką odpowiedź.

  • 2. Data: 2007-04-17 10:55:23
    Temat: Re: Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    j...@o...pl napisał(a):

    > 1. Jak możemy otrzymać świadectwa pracy?

    Według mnie zostaliście przejęci w trybie art. 23 [1] kp, a więc
    świadectwo pracy powinien wydać nowy prawodawca po rozwiązaniu umowy o
    pracę, z uwzględnieniem okresu pracy u poprzedniego pracodawcy.

    > 2. Jakie konsekwencje może wyciągnąć dotychczasowy pracodawca?

    Jeśli zostaliście przejęci w trybie art. 23 [1] kp to nic nie może zrobić.

    > 3. Jaka powinna być odpowiedź na pismo otrzymane od byłego
    > pracodawcy?

    Poinformujcie go że zostaliście przejęci przez nowego pracodawcę w
    trybie art. 23 [1] kp.

    > 4. I czy powód rozwiązania umowy, który zastosowaliśmy jest
    > dopuszczalny przez prawo pracy?

    Nie. W waszej sytuacji nie ma potrzeby rozwiązywać stosunku pracy bo nie
    zawieracie nowego.
    W istocie rzeczy czynności dokonane z nowym pracodawcą [urzędem miasta]
    to jest zawarcie nowej umowy o pracę mogą być uznane za pozorne, chyba
    że warunki pracy są korzystniejsze niż u poprzedniego pracodawcy.

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com

  • 3. Data: 2007-04-17 18:19:20
    Od: j...@o...pl

    On 17 Kwi, 12:55, Johnson <j...@n...pl> wrote:

> [...]
    > @2007 Johnson
    > j...@p...com
    > "Ars iuris non habet osorem nisi ignorantem"

    Dzięki za odpowiedź.
    Ale poprzedni pracodawca nie wyraża zgody na odejście i tu jest "pies
    pogrzebany". Nie wiemy jak to ominąć. Wiem, że jeżeli nie damy mu
    przytaczanego artykułu to nowy pracodawca zatrudnił nas na okres
    próbny (3 m-ce)