  • 1. Data: 2003-04-08 21:54:36
    Temat: Rozprawa z ZUS dotyczy odszkodowania
    Od: "Aisa" <a...@m...pl>

    Miałam wypadek w drodze z pracy do domu, skręciłam fatalnie nogę. Na komisji
    lekarskiej lekarz orzecznik z ZUS przyznał mi 5% uszczerbku na zdrowiu
    stwierdzając jednocześnie, że jest to stały uszczerbek na zdrowiu. Odwołałam
    się do sądu. Sąd skierował mnie na badanie do biegłego sądowego, a on po
    badaniu stwierdził, że uszczerbek na zdrowiu jest o wiele większy i przyznał
    mi 15% powołując się na Dziennik Ustaw nr 36/75 pkt 163 b. Znalazłam ustawę
    i tam przy tym punkcie jest określony procentowy uszczerbek w wysokości 20 -
    40%. Czeka mnie rozprawa sądowa. Nie wiem czy zgodzić się na 15% czy walczyć
    o większy procent. Czy w ogóle mam jakąś szanse na np. 40% w końcu jest to
    trwałe kalectwo?
    Poradźcie, co robić.

    Pozdrawiam Joanna

  • 2. Data: 2003-04-09 09:21:56
    Temat: Re: Rozprawa z ZUS dotyczy odszkodowania
    Od: m...@p...onet.pl

> [...]
    > o większy procent. Czy w ogóle mam jakąś szanse na np. 40% w końcu jest to

    Przede wszystkim powinnaś złozyć pismo procesowe w którym wnosisz o wezwanie
    biegłego na termin rozprawy celem złożenia ustnej opinii uzupełniającej.
    Podczas przesłuchania biegłego zapytaj - dlaczego przyznany przez niego
    uszczerbek nie mieści się w granicach rozporządzenia, na które sie powołuje.
    Zapytaj też jaki jego zdaniem ograniczenia w zycie codziennym spowodowane
    doznanym urazem, jakie masz rokowania na przyszłość.
    Jeśli biegły będzie się upierał co do wniosków zawartych w opinii zawsze możesz
    wnosić o dopuszczenie dowodu z opini innego biegłego - ale szanse na
    uwzględnienie tego wniosku są IMHO niezbyt duże.
    Żeby taki wniosek został uwzględniony musiałabyś wykazać wyraźne
    nieprawidłowości czy luki w opinii dotychczasowego biegłego lub w
    przeprowadzonym przez niego badaniu. Dobrze byłoby gdybyś przed rozprawą
    zlożyła w sądzie aktyualne zaświadczenia o stanie zdrowia z poradni, w której
    się leczysz. Może pokazałabyś lekarzowi prowadzącemu opinię biegłego - pewnie
    pomógłby Ci znależć jej ewentualne niedociągnięcia - co pewnie pomogłoby Ci
    podczas rozprawy.
    Jesli chodzi o 40% uszzcerbku - to jest to wartość maksymalna - przyznawana w
    naprawdę "drastycznych" przypadkach. Twojej ocenie pozostawiam obiektywną ocenę
    doznanego urazu i jego następstw...

    Monika