  • 1. Data: 2003-03-02 16:40:13
    Temat: Rozliczanie sie z zachdnim kontrahentem
    Od: " Alerter" <a...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    Mam nastepujacy problem.
    Od paru lat prowadze dzialalnosc gospodarcza w Polsce jednak od kilku
    miesiecy wspolpracuje rowniez z firmami z UE.

    Dzialalnosc polega na sprzedawaniu uslug internetowych - a dokladnie serwerow
    i dostepu do Internetu dla klientow z calego swiata - a szczegolnie z UE. Ja
    mam siedzibe w Polsce, firmy ktorych uslugi sprzedaje maja siedziby w Belgii
    a moi klienci pochodza z calego swiata. Od jakiegos czasu co niektorzy
    zaczeli sie dopytywac o ew. potwierdzenie ode mnie dokonania opaty w formie
    pisemnej - czyli np. faktura. Wielu wystarczy zwykle oswiadczenie pisemne w
    stylu "oswiadczam iz [imie nazwisko] zaplacil [kwota] za miesieczny abonament
    internetowy". Jednak inni znow chce miec podpisana fakture.

    Pytanie teraz o to ja wystawic komus z zagranicy - np. z UE fakture ktora
    zaakceptowalby polski US ? W jakiej walucie wystawic fakture, jaki VAT, po
    jakim kursie przeliczac fakture na zlotowki ???
    Jakich danych klienta z UE potrzebuje aby mu wystawic fakture - jakis NIP ?
    Oni maja cos takiego?? Tak zeby US bez problemu uznal taka fakture jako
    zrodlo uzyskania przychodu.

    Inna sprawa to jak powinna wygladac faktura wystawiona mojej firmie przez
    firme z UE tak aby polski US ja uznal i moglbym ja podpiac pod koszta
    dzialalnosci ? Te same pytania.... jakie dane moje i firmy wystawiajacej
    powinny sie znalezc na takiej fakturze ? Waluta rozumiem EURO ale jaki VAT ?
    I po jakim kursie przeliczac na zlotowki ??

    Nigdzie narazie nie moglem znalezc podobnych informacji - nie ma to jak
    dostepnosc informacji w Polskim systemie :(

    Mam nadzieje ze ktos tutaj mi pomoze - na co bardzo licze.

    Pozdrawiam,
    Alerter

  • 2. Data: 2003-03-02 17:53:39
    Temat: Re: Rozliczanie sie z zachdnim kontrahentem
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik " Alerter" <a...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dostepnosc informacji w Polskim systemie :(
    >
    > Mam nadzieje ze ktos tutaj mi pomoze - na co bardzo licze.

    wystawiasz invoice
    zadnych vatow one obowiazuja tylko w kraju,
    jak exportujesz cos to wystawiasz bez podatku,
    tamta firma martwi sie o clo

  • 3. Data: 2003-03-02 18:32:31
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 2 Mar 2003 18:53:39 +0100, "Krzysztof Gil"
    <k...@p...pl> zakodował:

    >wystawiasz invoice
    >zadnych vatow one obowiazuja tylko w kraju,
    >jak exportujesz cos to wystawiasz bez podatku,
    >tamta firma martwi sie o clo

    Baaardzo ciekawe. Możesz podać podstawę prawną?

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 4. Data: 2003-03-02 18:49:10
    Od: "mer" <b...@i...pl>

> [...]
    > dostepnosc informacji w Polskim systemie :(
    >
    > Mam nadzieje ze ktos tutaj mi pomoze - na co bardzo licze.

    Na liście to możesz pytać jakie kwiaty kobiecie kupić a nie jaką fakturę masz
    wystawić.
    Na mój rozum to powinnes wystawić normalna fakturę vat (netto+vat=brutto), po polsku
    (ew. uzupełnić
    głowny tekst tłumaczeniem) i oczywiście w złotówkach. Dane klienta to nazwa i adres.
    Klienta
    zmartwienie, aby takie dał zlecenie w swoim banku, abyś ty otrzymał co do grosza tyle
    złotówek ile
    na fakturze.
    A najlepiej to mnie tez nie słuchaj tylko idz do biura ksiegowego i zleć im robienie
    księgowości a
    nie pytaj amatorów, bo jak przerypiesz to sie w US nie wytłumaczysz, że ci kolega o
    nicku **** tak
    kazał robić.

    mer

  • 5. Data: 2003-03-02 21:58:26
    Od: c...@p...onet.pl

    > wystawiasz invoice
    > zadnych vatow one obowiazuja tylko w kraju,
    > jak exportujesz cos to wystawiasz bez podatku,
    > tamta firma martwi sie o clo

    Hmmmm... Ja zawsze myślałem, że przy eksporcie towarów i usług obowiązuje stawka
    0% i sprzedawca ma obowiązek wystawienia faktury. Co prawda faktura taka
    wystawiona na rzecz kontrahenta zagranicznego nie musi zawierać nip i podpisu
    kontrahenta (par. 36 ust. 2 rozporządzenia weykonawczego do VAT). W wypadku gdy
    nie wystawisz takiej faktury nie masz prawa obniżyć podatku naleznego o naliczony.

    Ciacho

  • 6. Data: 2003-03-02 22:40:57
    Od: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>

    Użytkownik "mer" <b...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    po polsku (ew. uzupełnić
    > głowny tekst tłumaczeniem) i oczywiście w złotówkach.

    I oczywiscie nie jest to takie oczywiste :-)

    Karol

  • 7. Data: 2003-03-02 23:13:20
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > (..) Co prawda faktura taka
    > wystawiona na rzecz kontrahenta zagranicznego nie musi zawierać nip i
    podpisu
    > kontrahenta (par. 36 ust. 2 rozporządzenia weykonawczego do VAT).

    IMHo do rozważenia pozostaje kwestia czy w tym wypadku rzeczywiście
    mamy eksport usług, gdyż w przeciwnym razie par.36.2 nie znajduje
    raczej zastosowania.

    Pix

  • 8. Data: 2003-03-03 00:36:15
    Od: " " <a...@N...gazeta.pl>

    pix <p...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > IMHo do rozważenia pozostaje kwestia czy w tym wypadku rzeczywiście
    > mamy eksport usług, gdyż w przeciwnym razie par.36.2 nie znajduje

    No dobrze - to jest to export czy nie ?? Bo co w takim razie jest exportem ?
    Wydaje mi sie ze skoro sprzedaje cos komus z zagranicy i ten ktos przelewa mi
    pieniadze na konto firmowe to chyba sprzedalem oferowany przeze mnie produkt
    zagranice i sprowadzilem do kraju kase ? Czy tak ? Bo jesli to nie jest
    export to juz glupi jestem.

  • 9. Data: 2003-03-03 11:08:27
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    produkt
    > zagranice i sprowadzilem do kraju kase ? Czy tak ? Bo jesli to nie jest

    Twoje rozumowanie opiera się na tzw. zdrowym rozsądku.
    Tymczasem przepisy podatkowe mają z nim niewiele wspólnego i pewne
    pojęcia definiują zupełnie inaczej.
    Ogólna definicja eksportu usług w ustawie o VAT wygląda tak, art.4:
    "Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
    6) eksporcie usług - rozumie się przez to usługi wykonywane przez
    podatnika poza państwową granicą RP"

    Inaczej mówiąc, aby usługa była eksportowana musi być wykonana poza
    granicą RP, a nie w kraju :-(

    Pix

  • 10. Data: 2003-03-03 13:38:03
    Od: " " <a...@N...gazeta.pl>

    pix <p...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > podatnika poza państwową granicą RP"
    >
    > Inaczej mówiąc, aby usługa była eksportowana musi być wykonana poza

    To rozumiem ze jak ktos produkuje np. meble w Polsce i sprzedaje je za
    granice to juz nie jest exporterem bo wykonal usluge na terenie Polski ???
    Bez sensu.

    Poza tym nawet jesli uznac zasade ktora przytoczyles - to u mnie jest to
    inaczej bowiem maszyny, i lacza internetowe sa umieszczone i uruchamiane na
    terenie Fransji - ja natomiast posrednicze w sprzedazy kasujac za to
    pieniadze i pozniej rozliczajac sie z francuska firma.

    To tez nie jestem exporterem ? przeciez w takim przypadku usluga jest
    wykonywana dokladnie zagranica - czy tez nie ?????

    Pozdrawiam,
    Alerter