  • 1. Data: 2003-08-26 12:03:38
    Temat: Roszczenia majatkowe a "rozprawa glowna"...
    Od: "Jakub" <b...@N...gazeta.pl>

    Witam!
    Sprawa wyglada nastepujaco: jako pokrzywdzony otrzymalem zawiadomienie o
    przeslaniu aktu oskarzenia z Prokuratury do Sadu Rejonowego, przeciwko
    oskarzonemu o popelnienie przestepstwa z art.286 paragraf 1 kk (oszustwo) W
    pouczeniu na odwrocie przeczytalem ze: "Pokrzywdzony, az do rozpoczecia
    przewodu sadowego na rozprawie glownej, moze wtoczyc przeciw oskarzonemu
    powodztwo cywilne w celu dochodzenia w postepowaniu karnym roszczen
    majatkowych wynikajacych bezposrednio z popelnienia przestepstwa (art. 62
    kpk)" Mam nastepujace pytania: 1) sprawa dotyczy wplaty pieniedzy na konto
    oskarzonego za towar ktorego nigdy nie otrzymalem, czy na rozprawie glownej
    decyzja sadu automatycznie zostanie zasadzony mi zwrot owej kwoty przez
    oskarzonego, czy tez musze wytoczyc w tym celu kolejna sprawe z powodztwa
    cywilnego o ktorej pisze w pouczeniu (tresc powyzej)? 2) zwrotu jakiej kwoty
    moge zadac na rozprawie glownej o przestepstwo z kk? w wyskokosci wplaty
    jaka dokonalem na konto oskarzonego? powiekszonej o ustawowe odsetki? a co z
    kosztami telefonow do oskarzonego w celu wyjasnienia sprawy? stratami
    moralnymi itp.? 3) ile trwa przecietnie "rozpoczecie przewodu sadowego na
    rozprawie glownej" od otrzymania aktu oskarzenia przez sad?
    Uff, to chyba narazie tyle. Jesli ktos moglby mi pomoc lub doradzic w tej
    sprawie to z gory bardzo dziekuje. Pozdrawiam serdecznie!

    Jakub

    PS. Prosze o odpowiedzi na grupie, z mailem mam czasem problemy.

  • 2. Data: 2003-08-26 13:41:34
    Temat: Re: Roszczenia majatkowe a "rozprawa glowna"...
    Od: "avancer" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Jakub" <b...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:bifiaq$3gk$1@inews.gazeta.pl...Mam nastepujace pytania: 1) sprawa
> [...]
    > cywilnego o ktorej pisze w pouczeniu (tresc powyzej)?
    >Co do zasądzania w sposób "automatyczny": Zgodnie z art. 46 k.k. w
    razie skazania (!) za przestępstwo m.in. przeciwko mieniu, w tym
    występek określony w art. 286 k.k., sąd, na wniosek pokrzywdzonego
    (!), orzeka obowiązek naprawienia wyrządzonej szkody w całości lub w
    części, bądź (alternatywa rozłączna) - nawiązkę w celu
    zadośćuczynienia (art. 48 k.k.: nie może ona przekraczać
    dziesięciokrotności najniższego miesięcznego wynagrodzenia w chwili
    orzekania, czyli w chwili obecnej - o ile dobrze pamiętam - 800 zł). W
    grę (podałeś trochę mało danych) może też wchodzić art. 52 k.k., w
    myśl którego w razie skazania (!) za przestępstwo przynoszące korzyśc
    majątkową osobie fizycznej, prawnej lub jedn. organiz. nie mającej
    osobowości prawnej, a popełnione przez sprawcę działającego w jej
    imieniu lub interesie, sąd zobowiązuje podmiot, który uzyskał korzyść
    majątkową do jej zwrotu w całości lub w części na rzecz SP, o ile nie
    podlega zwrotowi innemu podmiotowi (np. nie ustalono pok.). Zważywszy
    na treść zarzutu sądzę jednak, że w Twojej sprawie nie zachodzą
    warunki przewidziane w art. 52 k.k.
    Powyższe rozstrzygnięcia mają charakter obligatoryjny. Rozstrzygnięcia
    fakultatywne możliwe są w następujących sytuacjach:
    - W razie skazania na karę pozbawienia wolności (inny rodzaj kary za
    występek z art. 286 k.k. jest możliwy do orzeczenia jednynie przey
    zastosowaniu instytucji jej nadzwyczajego złagodzenia - art. 60 k.k.)
    z warunkowym zawieszeniem jej wykonania sąd może (!) zobowiązać
    skazanego do naprawienia w całości lub w części wyrządzonej szkody
    (art. 72 k.k.), chyba że orzekł środek karny oreślony w art. 46 k.k. W
    takiej sytuacji sąd określa w wyroku, w jakim terminie skazany jest
    obowiązany wykonać ten obowiązek (np. w ciągu miesiąca od daty
    uprawomocnienia się wyroku), przy czym nie wypowiada sie w kwestii
    odsetek (w tym zakresie pozostaje droga procesu cywilnego - art. 415
    k.c. i n.).
    - W przypadku wniesienia powództwa cywilnego w sprawie karnej (tzw.
    proces adhezyjny), o czym informuje cyt. wyzej pouczenie (sprawa jest
    jedna, karna, a dodatkowo w jej toku ropoznawane jest roszczenie
    cywilne), w razie skazania oskarżonego lub warunkowego umorzenia
    postępowania (nie wchodzi w rachubę, o ile nie nastapi zmiana
    kwalifikacji), sąd uwzględnia lub oddala powództwo cywilne w całości
    lub w części, zasądzając od skazanego na rzecz powoda wszytkie
    poniesione przez niego koszty sądowe (nie mylić np. ze wspomnianymi
    niżej kosztami rozmów telef. ze sprawcą), w tym zastępstwa
    procesowego. W wyroku orzeka też w przedmiocie odsetek (ustawowe,
    liczone od daty popełnienia przestępstwa). Każde inne rozstrzygnięcie
    jest równoznaczne z pozostawieniem powództwa bez ropoznania (art. 415
    k.k.). Taki skutek (pozostawienie bez ropoznania) pociąga za sobą też
    zbyt "ubogi" materiał dowodowy (taki, który nie wystarcza do
    rozstrzygnięcia powództwa, a jego uzupełninienie spowodowałoby znaczną
    przewlekłośc postępowania - art. 415 k.k.). Jeżeli zasądzone
    odszkodowanie lub zadośćuczynienie nie odpowiada oczekiwaniom
    pozostaje postępowanie cywilne.

> [...]
    odsetki? a co z
    > kosztami telefonow do oskarzonego w celu wyjasnienia sprawy?
    Można żądać całej kwoty (odsetki, koszty rozmów telef.), ale nie
    należy się spodziewać spełnienia tego żądania. W przypadku wniesienia
    powództwa tylko w zakresie odpowiadającym "[...] wysokości wpłaty
    [...] na konto oskarżonego" bedą niższe koszty sądowe.

    3) ile trwa przecietnie "rozpoczecie przewodu sadowego na
    > rozprawie glownej" od otrzymania aktu oskarzenia przez sad?
    W sprawach jednoosbowych bardzo krótko. Radzę, o ile zdecydujesz się
    wystąpić z powództwem, wysłać je pocztą. Jeżeli nie ma na to czasu,
    przekaż pozew w sekretariacie sądu po przybyciu na rozprawę do
    siedziby sądu, a najpóźniej przewodniczącemu skadu orzekającego, gdy
    tylko zajmie miejsce za stołem sędziowskim (najwyżej zwróci Ci uwagę
    na niestosowność takiego zachowania, ale zapamięta Ciebie i w
    odpowiednim momenicie poprosi o powództwo).
    Pozdrawiam
    avancer
    BTW Sędziowie w sprawch karnych niechętnie orzekają w przedmiocie
    powództwa cywilnego (dodatkowa robota), więc jeżeli jego
    rozstrzygnięcie wymagałoby przerwania sprawy (np. w celu powołania
    biegłego) spodziewaj się oddalenia (o ile w ogóle zostanie przyjęte -
    art. 62 k.k. i n.).

  • 3. Data: 2003-08-30 14:58:58
    Od: Dredd<...@...pl>

    Zdecydowanie polecam wystosowanie do Sądu pisma z wnioskiem o
    orzeczenie na Twoją rzecz obowiązku naprawienia przez oskarżonego
    szkody w całości na podstawie art. 46 k.k.

    Po pierwsze zwalnia Cię to z obowiązku wytaczania powództwa
    cywilnego i wykazywania jego zasadności pod rygorem jego oddalenia
    (czuję że nie jesteś prawnikiem i nie koniecznie musi CI to pójśc
    sprawnie)
    Po drugie jest to także sposób bardziej "przyjazny" dla sądu. Pozwala
    mu zasądzić na Twoją rzecz odszkodowanie a nie dokłada całego
    korowodu związanego z prowadzeniem procesu adhezyjnego.

    BTW: Rozpoczęcie przewodu Sądowego na rozprawie głównej to ten
    moment gdy odczytywany jest akt oskarżenia.

    -> http://usenet.pomocprawna.info