  • 1. Data: 2002-02-23 10:23:30
    Temat: Rentgen na lotnisku dla notebooka, HD, CD-R i CD-RW - czy mozna uniknac?
    Od: TB <b...@f...net.pl>

    W instrukcji do notebooka jest napisane:
    "Wystrzegac sie polaelektromagnetycznego, wykrywaczy metalu i promieni
    Rentgena. Urzadzenia takie moga uszkodzic notebook, dysk twardy,
    dyskietki, naped dyskow LS-120 i inne. Moga tez zniszczyc zachowane dane.
    Zatem nalezy przyniesc komputer i dyski w poblize stanowisk kontrolnych i
    poprosic o reczne sprawdzenie notebooka (moze okazac sie potrzebne
    wlaczenie go).
    Uwaga: na niektorych lotniskach skanuje sie bagaz takimi urzadzeniami."

    A jak to wszystko wyglada w praktyce, moze ktos z doswiadczeniem moglby
    sie podzielic swoimi spostrzezeniami, czy straz graniczna dokonujaca
    skanowania bagazu nie ma nic przeciwko oddaniu notebooka i twardych dyskow
    do kontroli poza rentgenem?
    Notebook rozumiem, mozna wlaczyc i pokazac, ze dziala, ale twardy dysk?
    Przewozony ma byc bowiem oprocz notebooka desktop komputer (miniwieza), ze
    wzgledu jednak na ew. wstrzasy podczas przerzucania bagazu zamierzam dysk
    twardy wymontowac i miec go ze soba razem z notebookiem.

    Czy na lotniskach europejskich (tylko terenu Europy bedzie dotyczyla
    podroz) jest skanowany rentgenem rowniez bagaz glowny? Zastanawiam sie
    bowiem co krazkami CD-R i CD-RW - jesli sa one wrazliwe nawet na
    promieniowanie UV to tym bardziej na X - klopotu by nie bylo, jesli nie
    bedzie skanowany rentgenem bagaz glowny, wowczas tam sie je umiesci.

    Gdzie mozna znalezc w internecie przepisy okreslajace, co i ile mozna
    podrozujac turystycznie wwozic bez cla? Zapewne jeden komputer na osobe
    mozna? Osob podrozujacych bedzie wiecej niz jedna, wiec na jedna
    przypadnie notebook na druga desktop - komputery sa nasze wlasne, uzywane
    codziennie - desktop zreszta juz stary wieloletni.
    Czy takie rzeczy, ktore sa wolne od cla tez trzeba zglaszac, ze sie
    przewozi, czy mowic po prostu, ze nie ma sie nic do oclenia?

    tb

  • 2. Data: 2002-02-24 08:45:17
    Od: "Jan Werbinski" <j...@h...com>

    Uzytkownik "TB" <b...@f...net.pl> napisal w wiadomosci
    t.pl...

    > W instrukcji do notebooka jest napisane:
    > "Wystrzegac sie polaelektromagnetycznego, wykrywaczy metalu i promieni

    Mój notebook byl skanowany przez rózne maszyny kilkadziesiat razy w róznych
    "dzikich" krajach i nic.

    Tak naprawde powinienes sie obawiac skanowania niewywolanych materialów
    fotograficznych. Nawet maszyny "film safe" jezeli sa zle serwisowane itp
    moga naswietlic zwykle filmy 100 ASA a filmy 1600 ASA z duzym
    prawdopodobienstwem moga zostac "zadymione". Ja zwykle prosze o reczna
    instpekcje filmów. Czasami nie daja sie namówic i sa przeswietlane po
    sprawdzeniu czy nie ma czulszych. Jezeli mam czule to wystarczy aby ich
    przekonac do recznego sprawdzenia. Polega ono na otwarciu losowo wybranych
    pudelek.
    --
    Jan Werbinski +48 68 3630000 +48 606269777
    j...@p...pl

  • 3. Data: 2002-02-24 09:46:47
    Od: "Tusia" <_...@p...wp.pl>

    Nasz komputer przylecial w luku bagazowym otulony w dwie puchowe kortki i
    dziala bez zarzutu, tak samo CD - przewozilam spora ilosc i rowniez
    dzialaja. Przewaznie wyjmuje aparat przy przeswietleniu i prosze o reczne
    sprawdzenie, tak samo filmy, ale ostatnio w zamieszaniu zapomnialam wyjac z
    torby i poszlo do przeswietlenia i po wywolaniu zdjecia wyszly bardzo ladne.
    Chopaka ktory stal za mna w kolece do kontoli bagazowej poprosili aby
    przygotowal notebook do uruchomienia, wlasciwie to tylko sprawdzil czy sie
    uruchomil i tyle.
    Pozdawiam,
    Tusia

  • 4. Data: 2002-02-24 18:16:03
    Od: "Grzes" <g...@g...iung.pulawy.pl>

    Laptopa zawsze biore jako podreczny i kazdy tak robi kto widzial jak sie
    obchodza z bagazami - kontrola polega na przeswietleniu i uruchomieniu az do
    pokazania sie Windowsa. Gorzej jak nie dzialaja baterie - wtedy kaza sie
    podlaczac do pradu. Widzialem takie manewry. Podobnie jest z aparatami -
    kaza uruchamiac flash light.
    Chyba teraz maja jednakowe standardy (Pol-USA)- poza tym caly bagaz reczny
    idzie przez skaner. Nie ma innej mozliwosci - nawet jak bys ich prosil. Po
    prostu taka jest procedura. Wielle razy przez to przechodzilem i nigdy nic
    sie nie stalo, jezeli chodzi o dane, wiec pewnie nie ma sie czym przejmowac
    :)

    Grzes

  • 5. Data: 2002-03-01 15:51:47
    Od: "mustafa" <m...@o...poczta.pl>

    O ile wiem, a troche latam na trasach europejskich, to bagaz glowny jest
    czasem przeswietlany. Szczegolnie na trasach do Londynu.

    Problem w laptopie stanowi bateria, podobno na przeswieleniach jest podobna
    do czegos niebezpiecznego.

    Po 11 wrzesnia trzeba bylo baterie przewozic poza bagazem podrecznym.
    Jakie bylo zdziwienie mojego kolegi gdy pracownik ochrony kazal mu wlaczyc
    laptopa do kontroli. Dlugo musil tlumaczyc ze bateria jest zgodnie z
    przepisami gdzie indziej.

    Natomiast ja czesto woze laptopa i nie zauwazylem zadnych problemow.

    Musta