  • 1. Data: 2005-05-29 16:25:28
    Temat: Renta rodzinna a umowa zlecenie
    Od: "Marcin N" <m...@e...pw.edu.pl>

    Witam,
    Mam pytanie odnośnie zawieszenia renty rodzinnej. Jestem studentem studiów
    dziennych i w tym roku rozpocząłem pracę na umowę zlecenie. Szukałem
    informacji odnośnie tego, czy renta może być zawieszona przy przekroczeniu
    pewnej kwoty zarobków przy takiej formie zatrudnienia studenta. Na stronie
    http://www.pudc.pl/archiwum/2005/05/index.php?pos=14 znalazłem informacje,
    iż ograniczenia dochodów nie dotyczą w takim przypadku. Jednak w innych
    źródłach spotkałem sie z inną opinią. Czy ktoś mogłby mi udzielić jakiś
    wskazówek odnośnie tego tematu?

  • 2. Data: 2005-05-29 16:55:27
    Temat: Re: Renta rodzinna a umowa zlecenie
    Od: Mac <d...@S...poczta.fm>

    Najlepiej poszukac u źródła:
    http://www.zus.pl/swiadcze/emer002.htm
    tam jest wszystko o rencie rodzinnej.
    jesli osiagasz pewne dochody (ok 1600 mies/brutto zostanie Ci renta
    zmniejszona jesli cos ponad 2500 zł/mies/brutto zostanie Ci zabrana)

    Dokladne informacje pod adresem jaki podalem

    P.S. Pamietaj by zglosic do zus fakt podjecia pracy ( o ile dobrze pamietam
    jest to druk Rw-73

  • 3. Data: 2005-05-29 17:29:52
    Od: "Marcin N" <m...@e...pw.edu.pl>

    Generalnie własnie chodzi o to, że źródła podają różnie.
    ZUS pisze: " Do przychodów mających wpływ na zawieszanie prawa do świadczeń
    emerytalno-rentowych nie wlicza się natomiast przychodów uzyskiwanych z
    tytułu wykonywania pracy zarobkowej nie objętej obowiązkowymi
    ubezpieczeniami społecznymi.
    Przychody nieobjęte obowiązkiem ubezpieczenia społecznego, a tym samym nie
    uwzględniane przy ustalaniu przychodu wpływającego na zawieszenie lub
    zmniejszenie świadczeń, to np. uzyskiwane z tytułu:
    a.. darowizn i zapomóg,
    b.. umowy o dzieło, praw autorskich i patentowych,
    c.. wynajmu lub dzierżawy nieruchomości albo lokali, chyba że wynajem lub
    dzierżawa stanowią przedmiot działalności gospodarczej.
    Tylko, że nie mamy tutaj wyróżnionej formy umowa zlecenie (jednakże w moim
    przypadku gdy studiuje i pracuje na umowę zlecenie jest to przychód nie
    objęty obowiązkowymi ubezp. społecz.).

    Natomiast Przegłąd Ubezpieczeniowy z maja podaje tak "Uczniowie gimnazjów,
    szkół ponadgimnazjalnych, szkół ponadpodstawowych, a także studenci, do
    czasu ukończenia 26 lat, nie podlegają obowiązkowi ubezpieczenia społecznego
    w związku z wykonywaniem umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o
    świadczenie usług, do której zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, stosuje
    się przepisy dotyczące zlecenia. Jeśli więc pobierają rentę (np. rodzinną),
    przychody uzyskiwane z takich umów nie mają wpływu na wysokość pobieranego
    świadczenia.
    Być może ja coś źle interpretuje, dlatego też jeżeli ktoś mógłby mi pomóc,
    byłbym bardzo wdzięczny.
    Z góry dziękuję!

  • 4. Data: 2005-05-29 19:07:31
    Od: Mac <d...@S...poczta.fm>

    Hmmm ciekawa interpretacja... szkoda ze ja o niej nie wiedzialem kiedy mnie
    to dotyczyło.

    Uprzejma Pani w ZUS kazała mi sie rozliczać z kazdej "Umowy zlecenie" ale
    jak każdy wie nie jednego ZUS nabił w butelkę.

    Pozdrawiam Mac