  • 1. Data: 2004-06-07 17:17:55
    Temat: Renta, nowotwór
    Od: "DarejDok \(Dariusz Dąbrowski\)" <xdi@[NOSPAM]wp.pl>

    Czołem,

    Proszę o paradę w sprawie renty dla mojej żony.
    (problem prawno-zusowo-podatkowy: dlatego na tej grupie).

    Żona skończyła studia dzienne 4 lata temu. Nie pracowała od studiów=>nie
    płaciła składek.
    Ma nowotwór jelita grubego. Będzie chemia.
    Czy jest szansa na jakąś rentę ?

    Płacę 40 % podatek na to Państwo, więc niech teraz ono zapłaci coś mojej
    rodzinie.

    Pozdrawiam
    Darek

  • 2. Data: 2004-06-07 18:20:45
    Temat: Re: Renta, nowotwór
    Od: "Andrzej_K" <n...@n...spam.pl>

    User "DarejDok (Dariusz Dąbrowski)" <xdi@[NOSPAM]wp.pl> napisał(a)
    w news'ie: news:ca280k$5j9$1@pippin.warman.nask.pl

> [...]
    > płaciła składek.
    > Ma nowotwór jelita grubego. Będzie chemia.

    1. Renta chorobowa nie przysługuje bo nie ma
    okresu składkowego. (nie pracowała)
    2. Renta socjalna nie przysługuje bo:

    Art. 4. 1. Renta socjalna przysługuje osobie pełnoletniej
    całkowicie niezdolnej do pracy z powodu naruszenia
    sprawności organizmu, które powstało:
    1) przed ukończeniem 18. roku życia;
    2) w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej
    - przed ukończeniem 25. roku życia;
    3) w trakcie studiów doktoranckich lub aspirantury naukowej.
    2. Osobie, która spełnia warunki określone w ust. 1, przysługuje:
    1) renta socjalna stała - jeżeli całkowita niezdolność
    do pracy jest trwała;
    2) renta socjalna okresowa - jeżeli całkowita niezdolność
    do pracy jest okresowa.

    3. Pozostaje Opieka Społeczna i wystąpienie o zasiłek,
    ale to także jest zależne od wysokości dochodu w
    rodzinie.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "(...) Dałem sygnał klaksonem, ale nie działał ponieważ został skradziony."

  • 3. Data: 2004-06-07 19:03:36
    Od: "Opix" <f...@v...pl>

    Użytkownik "DarejDok (Dariusz Dąbrowski)" <xdi@[NOSPAM]wp.pl> napisał w
    wiadomości news:ca280k$5j9$1@pippin.warman.nask.pl...

    nie pracowała a nie podałeś czy w tym okresie nie urodziła dziecka ?
    --
    pozdrawiam

    Opix

  • 4. Data: 2004-06-07 19:10:11
    Od: "Andrzej_K" <n...@n...spam.pl>

    User "Opix" <f...@v...pl> napisał(a)
    w news'ie: news:ca2e78$4pu$1@news.onet.pl

    > nie pracowała a nie podałeś czy w tym okresie nie urodziła dziecka ?

    Mógłbyś to rozwinąć_poprzeć czymś?.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "Wierności i przebaczania uczmy się od psów."

  • 5. Data: 2004-06-07 20:16:47
    Od: "Opix" <f...@v...pl>

    Użytkownik "Andrzej_K" <n...@n...spam.pl> napisał w wiadomości
    > User "Opix" <f...@v...pl> napisał(a)
    > w news'ie: news:ca2e78$4pu$1@news.onet.pl

    > Mógłbyś to rozwinąć_poprzeć czymś?.

    proszę bardzo art 7 ust5pkt a w zwiazku z art 57 ust1 pkt 2 i art 58
    ust1 pkt 4 ustawy o emeryturach i rentach z FUS DzU
    162poz1118/98 -hipotetycznie gdyby miała dziecko miałaby prawo do renty
    ponieważ wynika jasno z pisma że żona pytającego nie przekroczyła 30
    roku zycia -z tytułu urodzenia posiada 4 lata okresu nieskładkowego
    który spełnia warunki dla wieku 30 lat aby nabyła prawo do swiadczenia

    --
    pozdrawiam

    Opix

  • 6. Data: 2004-06-07 20:32:08
    Od: "Andrzej_K" <n...@n...spam.pl>

    User "Opix" f...@v...pl napisał(a)
    w news'ie: news:ca2igf$9j0$1@news.onet.pl

> [...]
    > roku zycia -z tytułu urodzenia posiada 4 lata okresu nieskładkowego
    > który spełnia warunki dla wieku 30 lat aby nabyła prawo do swiadczenia

    Wszystko pięknie i ładnie, ale chyba zapomniałeś
    o:
    Art. 5. 1. Przy ustalaniu prawa do emerytury i renty
    i obliczaniu ich wysokości uwzględnia się, z zastrzeżeniem
    ust. 2-5, następujące okresy:
    1) składkowe, o których mowa w art. 6,
    2) nieskładkowe, o których mowa w art. 7.
    2. Przy ustalaniu prawa do emerytury i renty oraz obliczaniu
    ich wysokości *okresy nieskładkowe uwzględnia się w wymiarze*
    *nie przekraczającym jednej trzeciej udowodnionych okresów*
    *składkowych* .

    ZUS jest instytucją jaką jest, ale to byłoby zbyt piękne
    aby osoby które nigdy nie pracowały miały prawo do
    renty chorobowej.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "Cztery zjawiska blokują postęp ludzkości - ignorancja, głupota,

  • 7. Data: 2004-06-07 20:51:17
    Od: "Opix" <f...@v...pl>

> [...]
    > *składkowych* .
    >
    > ZUS jest instytucją jaką jest, ale to byłoby zbyt piękne
    > aby osoby które nigdy nie pracowały miały prawo do

    o i tu się faktycznie zapedziłem .masz rację

    --
    pozdrawiam

    Opix

  • 8. Data: 2004-06-07 22:32:14
    Od: "DarejDok" <x...@N...pl>

    Po studiach była dwójka dzieci. Żonka ma 29 lat.
    Studia się liczą jako okres ... nieskładkowy ?
    Czyli nic z tego ?

    Pozdrawiam
    Darek

  • 9. Data: 2004-06-08 05:01:52
    Od: "Andrzej_K" <n...@n...spam.pl>

    User "DarejDok" <x...@N...pl> napisał(a)
    w news'ie: news:ca2qfk$dq8$1@mamut1.aster.pl

    > [................]
    > Po studiach była dwójka dzieci. Żonka ma 29 lat.
    > Studia się liczą jako okres ... nieskładkowy ?
    > Czyli nic z tego ?

    Nie potrafisz logicznie myśleć?. Gdyby składki
    (haracz) były opłacane to okres studiów byłby
    *okresem składkowym* .
    Żeby coś wyjąć to najpierw trzeba "coś" włożyć.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "Siła kobiet nie tkwi w tym co mówią,