    From: Czeresniak <d...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Reklamacja z tytułu niezgodności z umową
    Date: Sun, 31 Jan 2010 09:56:23 +0100

    Pokrótce opiszę moją historię, a potem zadam pytania :-)
    Zakupiłem w promocyjnej cenie 299zł aparat telefoniczny, w promocji dla
    abonentów przedłużających umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych.
    Określona w umowie kara umowna za zerwanie umowy z mojej winy to 840zł.
    Niestety po niecałych sześciu miesiącach od zakupu okazało się, że
    telefon jest wykonany z niskiej jakości materiałów, w wyniku czego
    wystąpiły uszkodzenia, w postaci przetarć (dziur), w wykonanych ze
    sprężystego materiału elementach obudowy.
    Po raz pierwszy zgłosiłem taką usterkę do sprzedawcy po niespełna
    sześciu miesiącach od zakupu aparatu. Przez moją nieuwagę, pomimo
    wręczenia pisma reklamującego usterkę z tytułu niezgodności z umową z
    żądaniem wymiany aparatu na nowy, podpisałem dokumenty na podstawie,
    których sprzedawca zakwalifikował moją sprawę jako reklamację z tytułu
    gwarancji i na tej podstawie usterka została usunięta, choć w raporcie z
    serwisu wpisano: "na podstawie wytycznych producenta towar został
    doprowadzony do stanu zgodnego z umową". Po ośmiu miesiącach od naprawy
    (14 mies. od zakupu) opisana powyżej usterka ponownie wystąpiła.
    Jeśli dobrze interpretuję zapisy ustawy o szczególnych warunkach
    sprzedaży konsumenckiej, to gdy usterka pojawi się w czasie krótszym niż
    sześć miesięcy od daty sprzedaży w takim przypadku domniemuje się, że
    usterka istniała w chwili sprzedaży i to na sprzedawcy ciąży obowiązek
    udowodnienia, że usterka powstała z winy użytkownika. Po upływie sześciu
    miesięcy to konsument musi udowodnić, że wada produktu istniała w chwili
    zakupu.

    W związku z powyższym mam następujące pytania:
    1. Czy kolejne uszkodzenie tego samego elementu mogę zgłosić na
    podstawie niezgodności z umową, gdy poprzednio to uszkodzenie było
    usunięte z tytułu gwarancji producenta?
    2. Gdzie mogę znaleźć adresy rzeczoznawców, którzy będą mogli ustalić
    przyczynę powstania usterki lub określić czy sprzęt był używany zgodnie
    z przeznaczeniem? Jakie elementy powinna uwzględniać taka ekspertyza?
    3. W przypadku gdy okaże się, że naprawa lub wymiana sprzętu będzie
    nieopłacalna dla sprzedawcy i zaproponuje on rozwiązanie umowy
    kupna-sprzedaży to jaką kwotę powinienem otrzymać od sprzedawcy? Czy to
    będzie kwota ceny promocyjnej, czy też kwota ceny promocyjnej wraz z
    proporcjonalnym do czasu umowy udziałem udzielonego rabatu, a może kwota
    za jaką sprzedawca oferował dany produkt poza promocją?
    4. Czy rozwiązanie umowy w sposób wynikający z pkt 3, może skutkować
    obciążeniem mnie karą umowną za rozwiązanie umowy lub za działania,
    które spowodują rozwiązanie umowy przez Operatora? W jaki sposób uniknąć
    rozwiązania umowy Operatorem a pomimo to rozwiązać umowę
    kupna-sprzedaży telefonu?
    5. Czy w przypadku ukarania mnie przez Operatora, za "zerwanie" umowy
    ,mogę żądać od sprzedawcy odszkodowania, w wysokości poniesionej
    przezemnie kary?

    Za pomoc z góry dziękuję.

    Pozdrawiam
    Darek