  • 1. Data: 2005-10-08 23:03:15
    Temat: Reklamacja przedmiotu kupionego od osoby fizycznej
    Od: Konlin <k...@g...pl>

    Witam,

    Mój problem przedstawia się następująco - kupiłem na allegro
    pewien przedmiot który okazał się nieco bublowaty. Do przedmiotu dołączona
    została wypisana odręcznie gwarancja. Gwarancji tej udziela "Sklep
    spożywczo-przemysłowy".
    Zwróciłem się do sprzedawcy z prośbą o jego wymianę na nowy egzemplarz.
    Niestety, sprzedawca twierdzi że on nie jest przedsiębiorcą tylko osobą
    fizyczną więc przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży
    konsumenckiej go nie dotyczą (art. 1 ust. 1).

    I teraz moje pytania:

    1) Czy mogę przyjąć że w tym wypadku sprzedający i udzielający
    gwarancji to ten sam podmiot a więc i przedsiębiorstwo?
    2) Jeżeli nie to czy czego mogę domagać się od sprzedającego jako
    osoby fizycznej? Czy pozostaje mi tylko skorzystanie z gwarancji a
    więc naprawa przedmiotu? Czy może mogę skorzystać z art. 560 KC? Jeśli tak
    to czy wybór pomiędzy wymianą na nowy przedmiot a usunięciem wad starego
    należy do mnie czy do sprzedającego?

    3) Kto powinien ponieść koszty przesyłki przedmiotu do punktu realizującego
    naprawy gwarancyjne i z powrotem lub do sprzedawcy i z powrotem?

    Ustawa o szczególnych warunkach... wszystko to ładnie opisuje ale jeśli
    rzeczywiście nie ma to zastosowania do sprzedającego nie będącego
    przedsiębiorcą to nie wiem na których zapisach KC mogę się oprzeć aby
    sprawę jak najszybciej zakończyć pomyślnie dla mnie.

    pozdrawiam
    konlin

  • 2. Data: 2005-10-09 03:07:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    In article <1...@4...net>, Konlin wrote:
> [...]
    > 1) Czy mogę przyjąć że w tym wypadku sprzedający i udzielający
    > gwarancji to ten sam podmiot a więc i przedsiębiorstwo?

    Nie.

> [...]
    > to czy wybór pomiędzy wymianą na nowy przedmiot a usunięciem wad starego

    Możesz skorzystać z ww. o ile nie wyłączono uprawnień z tyt. rękojmi w
    umowie sprzedaży. Zakładając że kupiłeś rzecz oznaczoną co do gatunku
    (więc nie np. na indywidualne zamówienie) to możesz od razu żądać wymiany.

    > 3) Kto powinien ponieść koszty przesyłki przedmiotu do punktu realizującego
    > naprawy gwarancyjne i z powrotem lub do sprzedawcy i z powrotem?

    Gwarant - art.580.§1

    Swoją drogą, dosyć ciekawa sytuacja. Co się dzieje z gwarancją przy
    odsprzedaży? Powiedzmy osoba A kupiła coś z gwarancją w sprzedaży
    konsumenckiej, a następnie odsprzedała to osobie B (sprzedaż
    niekonsumencka). Pytanie brzmi: jakim przepisom (Ustawa o szczególnych
    warunkach sprzedaży konsumenckiej czy KC) podlega w tym momencie
    gwarancja?

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2005-10-09 21:51:40
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 09/10/2005 01:03, Konlin wrote :
> [...]
    > fizyczną więc przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży
    > konsumenckiej go nie dotyczą (art. 1 ust. 1).

    Czy osoba sprzedająca na allegro kupiła przedmiot w sklepie i
    odsprzedała dalej, czy może ów "Sklep spożywczo-przemysłowy" to właśnie
    sprzedawca na allegro?

    Osoba fizyczna może być przedsiębiorcą.

    Art. 43 (z indeksem 1) kodeksu cywilnego:
    Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka
    organizacyjna, o której mowa w art. 33 (z indeksem 1) § 1, prowadząca we
    własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
    --
    Przemysław Płaskowicki
    All that is necessary for the triumph of evil is that good men do

  • 4. Data: 2005-10-10 19:16:02
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Marcin Debowski napisał(a):
> [...]
    > niekonsumencka). Pytanie brzmi: jakim przepisom (Ustawa o szczególnych
    > warunkach sprzedaży konsumenckiej czy KC) podlega w tym momencie

    Stosunek wynikający z gwarancji powstał raz w pewnym określonym
    kształcie - przy umowie sprzedaży, z którą związane było udzielenie
    gwarancji, a potem może być tylko przenoszony (uprawnienia z niego
    wynikające) na kolejnych nabywców w tym samym kształcie - zwykle
    określonym w dokumencie gwarancyjnym.

    KG

  • 5. Data: 2005-10-10 20:27:31
    Od: Konlin <k...@g...pl>

    Sun, 09 Oct 2005 23:51:40 +0200, na pl.soc.prawo, Przemysław Płaskowicki
    napisał(a):

    > Czy osoba sprzedająca na allegro kupiła przedmiot w sklepie i
    > odsprzedała dalej, czy może ów "Sklep spożywczo-przemysłowy" to właśnie
    > sprzedawca na allegro?

    Problem w tym że nie wiem jaki jest związek między sprzedawcą z allegro a
    sklepem będącym wystawcą gwarancji. Przedmiot raczej pochodzi z prywatnego
    importu z zachodu.

> [...]
    > organizacyjna, o której mowa w art. 33 (z indeksem 1) § 1, prowadząca we
    > własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.

    Dzięki, rozumiem że w takim razie mojego sprzedającego również obowiązują

  • 6. Data: 2005-10-10 22:20:10
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    In article <dieedd$kc0$1@inews.gazeta.pl>, kam wrote:

> [...]
    > gwarancji, a potem może być tylko przenoszony (uprawnienia z niego
    > wynikające) na kolejnych nabywców w tym samym kształcie - zwykle

    Ok. Przez "udzielenie" masz na myśli rozpoczęcie biegu obowiązywania?

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2005-10-10 22:23:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    In article <1...@4...net>, Konlin wrote:
    > Dzięki, rozumiem że w takim razie mojego sprzedającego również obowiązują
    > przepisy ustawy o szczególnych warunkach...?

    Tak, o ile jest przedsiębiorcą a być nim nie musi. Bycie osobą fizyczną
    na szczęście tu nie wystarczy co zresztą klarownie wynika z treści ww.
    art.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2005-10-11 06:32:52
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Marcin Debowski napisał(a):
    > Ok. Przez "udzielenie" masz na myśli rozpoczęcie biegu obowiązywania?

    A co masz na myśli przez rozpoczęcie biegu obowiązywania? Pewnie chodzi
    o ten sam moment - gdzieś w szeregu kolejnych sprzedawców (producent,
    hurtownia, detalista) następuje moment w którym wręczany (i czasem
    uzupełniany) jest dokument gwarancyjny przeznaczany dla docelowego
    nabywcy. Zresztą jeśli przyjmiemy, że gwarancja to umowa i wymagane jest
    jej przyjęcie przez uprawnionego z gwarancji, to istotna będzie właśnie
    ta chwila. Niekoniecznie będzie to początek obowiązywania, bo czasem
    gwarancja jest przecież liczona od daty produkcji.

    KG

  • 9. Data: 2005-10-11 10:57:25
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    In article <difm2e$rdk$1@inews.gazeta.pl>, kam wrote:
> [...]
    > hurtownia, detalista) następuje moment w którym wręczany (i czasem
    > uzupełniany) jest dokument gwarancyjny przeznaczany dla docelowego

    Tak.

> [...]
    > ta chwila. Niekoniecznie będzie to początek obowiązywania, bo czasem
    > gwarancja jest przecież liczona od daty produkcji.

    No właśnie, dobry przykład - to co będzie decydowało w tym wypadku o tym
    pod jakie przepisy będzie podlegała gwarancja?

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2005-10-11 11:37:07
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Marcin Debowski napisał(a):

    > No właśnie, dobry przykład - to co będzie decydowało w tym wypadku o tym
    > pod jakie przepisy będzie podlegała gwarancja?

    MZ ten sam moment wręczenia dokumentu gwarancyjnego, bo przyjęcie
    następuje zazwyczaj w tej samej chwili. Na pewno nie data produkcji.
    Jeśli taką gwarancję przyjął przedsiębiorca, kupując rzecz "dla siebie",
    to wobec kolejnych nabywców (uprawnionych z gwarancji) nadal będzie
    stosowany kodeks cywilny, bez względu na to między jakimi podmiotami
    zawarte będą kolejne umowy sprzedaży.

    KG