  • 1. Data: 2010-01-02 12:23:25
    Temat: Referendum lokalne - praca w komisji ochotniczo?
    Od: "Grzegorz-wolnykraj.org" <i...@w...org>

    Witam!

    Na stronie oddolnego ruchu www.wolnykraj.org zajmuję się kwestią
    demokracji bezpośredniej i decydowania ludzi o własnych sprawach przy
    pomocy wolnych głosowań. Wzorem jest Szwajcaria, gdzie to funkcjonuje w
    doskonały sposób ograniczając korupcję i inne wybryki "władzy".

    Jednakże, pierwszą i to bardzo poważną przeszkodą w robieniu lokalnych
    referendów są ich duże koszty. Co ciekawe, okazuje się, że trzy czwarte
    tych kosztów to dodatkowe płace dla urzędników i osób, które znajdą się
    w komisjach wyborczych.

    Mam pytanie. Czy prawo ogranicza powoływanie na członków komisji
    wyborczych ochotników, ludzi, którzy chcieliby przez jeden dzień
    popracować w komisji wyborczej za darmo? Jest na to jakaś ustawa
    przewidująca zasady zatrudniania w komisji?

    Być może w danej gminie należałoby wówczas przeprowadzić jedno
    referendum, w którym ustalono by, że jeśli znajdą się ochotnicy, to mają
    pierwszeństwo i muszą być wybrani do komisji?

    Tym sposobem usunęłoby się bardzo ważną przeszkodę na drodze do
    decydowania o swoich sprawach przez ludzi, których te sprawy dotyczą.

    pozdrawiam i proszę o pomoc
    Grzegorz

  • 2. Data: 2010-01-02 14:56:18
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Grzegorz-wolnykraj.org" <i...@w...org> napisał w
    wiadomości news:hhnegs$2i8$1@nemesis.news.neostrada.pl...

> [...]
    > popracować w komisji wyborczej za darmo? Jest na to jakaś ustawa
    > przewidująca zasady zatrudniania w komisji?

    A ktokolwiek chcialby za darmo?
    A moze lepiej, jesli ludzie tam siedza za kase od panstwa, niz mieliby
    siedziec za kase od poszczegiolnych ugrupowan, nielegalnie placacych im za
    proby wplywania na wyniki referendum (falszowania ich).

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2010-01-02 15:30:03
    Od: "Grzegorz-wolnykraj.org" <i...@w...org>

> [...]
    im za
    > proby wplywania na wyniki referendum (falszowania ich).

    Wybacz, ale twoja odpowiedź nie ma nic wspólnego z moim pytaniem.
    Poza tym, założenie, że wszyscy ludzie są nieuczciwi i sprzedajni, jest
    błędne.

    pozdrawiam
    Grzegorz

  • 4. Data: 2010-01-02 18:02:47
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Grzegorz-wolnykraj.org" <i...@w...org> napisał w
    wiadomości news:hhnoun$fmu$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > Wybacz, ale twoja odpowiedź nie ma nic wspólnego z moim pytaniem.
    > Poza tym, założenie, że wszyscy ludzie są nieuczciwi i sprzedajni, jest
    > błędne.

    Wystarczy, ze znaczna czesc.
    A to jest grupa i tu sie dyskutuje a nie odpowiada na pytania. To ze Ty i 10
    czy 20 Tobie podobnych w calym kraju chcialoby za darmo pracowac w komisjach
    referendalnych nie pozwoli na obsadzenie komisji we wszystkich lokalach :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2010-01-03 09:36:25
    Od: "Grzegorz-wolnykraj.org" <i...@w...org>

> [...]
    > referendalnych nie pozwoli na obsadzenie komisji we wszystkich lokalach :)

    Ok, dyskutujmy. Nie mam w takim razie pytania, ale mam problem, bo nie
    wiem, czy prawo ogranicza powoływanie na członków komisji wyborczych
    ochotników, ludzi, którzy chcieliby przez jeden dzień popracować w
    komisji wyborczej za darmo.

    Kwestia ilości jest w tym momencie drugorzędna, jeśli w ustawie nie ma
    żadnego artykułu mówiącego o wymaganej minimalnej ilości ochotników.
    Nawet jeśli znajdzie się jedna osoba, która chce pracować w komisji za
    darmo, to jeśli prawo na to pozwala - powinna mieć możliwość.

    Jak myślisz, SDD, są jakieś przeszkody prawne, aby ktoś, kto chce, mógł

  • 6. Data: 2010-01-03 14:18:14
    Od: Animka <a...@t...nieja.wp.pl>

    Grzegorz-wolnykraj.org pisze:

> [...]
    > darmo, to jeśli prawo na to pozwala - powinna mieć możliwość.
    >
    > Jak myślisz, SDD, są jakieś przeszkody prawne, aby ktoś, kto chce, mógł

    A jak myślisz, dlaczego chce za wszelką cenę być w tej komisji?
    Ja byłam ostatnio (oczywiście za pieniądze) z całą grupą moherowych,
    zgranych ze sobą beretów. Tylko ja do nich nie pasowałam. Doszło nawet do
    tego, że zaczęłam ich kontrolować, ale i tak zrobiły co chciały. Nawet
    swojego zaufanego informatyka (maturzystę) miały.

    --
    animka

  • 7. Data: 2010-01-03 15:17:02
    Od: "Grzegorz-wolnykraj.org" <i...@w...org>

> [...]
    > do tego, że zaczęłam ich kontrolować, ale i tak zrobiły co chciały.
    > Nawet swojego zaufanego informatyka (maturzystę) miały.

    Ale co sugerujesz? Co one, te moherowe, zrobiły? ;-)

  • 8. Data: 2010-01-04 09:27:48
    Od: "op23" <o...@r...pl>

> [...]

    > referendów są ich duże koszty. Co ciekawe, okazuje się, że trzy czwarte
    > tych kosztów to dodatkowe płace dla urzędników i osób, które znajdą się w

    A jest coś takiego jak referenda lokalne w naszym prawie ?

> [...]
    > popracować w komisji wyborczej za darmo? Jest na to jakaś ustawa
    > przewidująca zasady zatrudniania w komisji?

    Jest jakaś. Gdyby nie było to i tak za pracę należałoby się wynagrodzenie.

    > Być może w danej gminie należałoby wówczas przeprowadzić jedno referendum,
    > w którym ustalono by, że jeśli znajdą się ochotnicy, to mają pierwszeństwo
    > i muszą być wybrani do komisji?

    Ale .... czemu ktokolwiek miałby mieć pierwszeństwo ?

    > Tym sposobem usunęłoby się bardzo ważną przeszkodę na drodze do
    > decydowania o swoich sprawach przez ludzi, których te sprawy dotyczą.

    A to najpierw należałoby zawęzić kompetencje rządów do regulowania tylko
    określonych praw a nie wszystkich.

  • 9. Data: 2010-01-04 14:08:10
    Od: "Grzegorz-wolnykraj.org" <i...@w...org>

    > A jest coś takiego jak referenda lokalne w naszym prawie ?

    Referenda są jak najbardziej możliwe. Podstawą prawną jest ustawa z dnia
    15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz.U. 2000 nr 88 poz. 985)
    Tu jest opisane jak to praktycznie przeprowadzić:
    http://www.wolnykraj.org/index.php/jak-zorganizowac-
    lokalne-referendum

    > Jest jakaś. Gdyby nie było to i tak za pracę należałoby się wynagrodzenie.

    No właśnie szukam konkretów. ;-)

    > Ale .... czemu ktokolwiek miałby mieć pierwszeństwo ?

    Z praktycznego względu, aby referenda były maksymalnie tanie, co
    otworzyłoby możliwości do ustalania własnych zasad w gminach poprzez
    głosowanie.

    > A to najpierw należałoby zawęzić kompetencje rządów do regulowania tylko
    > określonych praw a nie wszystkich.

    To już reguluje w/w ustawa, która mówi, że wynik referendum zgodnego z
    prawem jest zobowiązujący dla władzy.
    Pierwszą przeszkodą jaką jednak należy pokonać jest wysoki koszt
    urzędniczej obsługi referendum skutecznie blokujący inicjatywy
    mieszkańców danej gminy.

  • 10. Data: 2010-01-04 14:46:45
    Od: Bastek <b...@S...interia.pl>

    W dniu 2010-01-02 13:23, Grzegorz-wolnykraj.org pisze:
> [...]
    > pomocy wolnych głosowań. Wzorem jest Szwajcaria, gdzie to funkcjonuje w
    > doskonały sposób ograniczając korupcję i inne wybryki "władzy".

    oczywiscie :) jakby ludzie w Polsce zarabiali tyle ile w Szwajcarii to
    pewnie bys znalazl troche wiecej niz jednego ochotnika (samego siebie)
    :) ...

    Pozdr.