    From: "Grzegorz-wolnykraj.org" <i...@w...org>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Referendum lokalne - praca w komisji ochotniczo?
    Date: Mon, 04 Jan 2010 15:08:10 +0100

    > A jest coś takiego jak referenda lokalne w naszym prawie ?

    Referenda są jak najbardziej możliwe. Podstawą prawną jest ustawa z dnia
    15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz.U. 2000 nr 88 poz. 985)
    Tu jest opisane jak to praktycznie przeprowadzić:
    http://www.wolnykraj.org/index.php/jak-zorganizowac-
    lokalne-referendum

    > Jest jakaś. Gdyby nie było to i tak za pracę należałoby się wynagrodzenie.

    No właśnie szukam konkretów. ;-)

    > Ale .... czemu ktokolwiek miałby mieć pierwszeństwo ?

    Z praktycznego względu, aby referenda były maksymalnie tanie, co
    otworzyłoby możliwości do ustalania własnych zasad w gminach poprzez
    głosowanie.

    > A to najpierw należałoby zawęzić kompetencje rządów do regulowania tylko
    > określonych praw a nie wszystkich.

    To już reguluje w/w ustawa, która mówi, że wynik referendum zgodnego z
    prawem jest zobowiązujący dla władzy.
    Pierwszą przeszkodą jaką jednak należy pokonać jest wysoki koszt
    urzędniczej obsługi referendum skutecznie blokujący inicjatywy
    mieszkańców danej gminy.