  • 1. Data: 2010-01-01 19:23:27
    Temat: jak określić kwotę hipoteki?
    Od: ps <z...@w...de>

    Witam,
    Chciałbym w celu ograniczenia kosztów ustanowienia hipoteki, ustanowić
    tylko jedną hipotekę przymusową (zwykłą, a nie kaucyjną) na
    nieruchomości dłużnika. Podstawą wpisu jest nakaz zapłaty opatrzony
    klauzulą wykonalności. Nakaz załóżmy, że jest na kwotę 9 tyś zł wraz z
    odsetkami ustawowymi do dnia zapłaty oraz 1200 zł tytułem kosztów
    postępowania.

    W związku z tym zastanawiam się jaką kwotę wpisać we wniosku o
    ustanowienie hipoteki.
    1. Czy mam wpisać 9 tyś zł wraz z odsetkami ustawowymi?
    Ale co wtedy z kosztami postępowania celem uzyskania tytułu
    wykonawczego? Czy zasądzone odsetki też będą zawarte w tak ustanowionej
    hipotece
    2. A może wpisać jedną kwotę będącą sumą 9 tyś zł + skapitalizowane
    odsetki do dnia złożenia wniosku + 1200 zł (koszty postępowania).
    Co w tym przypadku z dalszymi odsetkami? Czy muszę ustanowić odrębną
    hipotekę kaucyjną?

    Czy mogę ustanowić tylko jedną hipotekę (przymusową), czy też może
    również drugą (pewnie przymusową kaucyjną) na odsetki ustawowe od
    należności głównej?

    Wg art. 69 ukwh "W granicach przewidzianych w odrębnych przepisach
    hipoteka zabezpiecza także roszczenia o odsetki nieprzedawnione oraz o
    przyznane koszty postępowania."
    W związku z art. 1025 § 3 jak najlepiej zabezpieczyć się aby uzyskać
    przed innymi wierzycielami (na razie innych nie ma ale nie wykluczam że
    tacy się pojawią) również odsetki za okres ponad dwóch lat?

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr