    From: Orfant Orfanter <o...@k...net.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zwolnili mnie z pracy :( - moze nie do konca prawnie ? ;)
    Date: Sun, 30 Jun 2002 16:02:24 +0200

    Dardas wrote:

    > Zakladam ze nie przyjmie bo to dla niego wygodne,

    Postaw się w jego sytuacji - pracownik się zwolnił, oni szukają kogoś
    nowego na stanowisko, pracownikowi się odwidziało i chce wrócić - czy
    pracodawce (kogokolwiek) stac na to, żeby zawsze brać pod uwagę, że
    drugiej stronie może się odwidzieć?

    > i dlatego w takim wypadku
    > chce sie odwolac do sadu pracy ze moje podanie zostalo wymuszone
    > sytuacja/okolicznosciami/czasem.

    Nieznajomość prawa szkodzi - nie musiałeś pisać tego wypowiedzenia, bo z
    tego nie wynikały by żadne sankcje. Pracodawca dał Ci możliwość
    samodzielnego zwonienia, bo to chyba lepiej wygląda w papierach. Jesteś
    po prostu zły, że Cię zwolnili, pogódź się z tym i idź dalej.

    > Dodatkowo chce wyciagnac to: na jakiej
    > zasadzie zostalem zwolniony z wykonywania obowiazkow skoro moje podanie nie
    > zostalo jesazcze rozpatrzone, a poprzez zabranie mojego sprzetu sluzbowego,
    > oraz kodow dostepu do sieci w firmie zostalem pozbawiony mozliwosci
    > wykonywanai tych obowiazkow.

    Domagaj się od pracodawcy NA PIŚMIE zwolnienia z obowiązków, najlepiej
    ANTYDATOWANEGO na piątek, tak, żeby nie mogli się do ciebie przypieprzyć
    i może jeszcze zwolnić dyscyplinarnie.

    > :( Tego sie wlasnie obawiam, nie wiem jak spojrzy na to sad, ale wedlug mnie
    > mozna przyjac ze zostalem zmuszony do napisania takiego podania.

    Są cztery wady oświadczenia woli:
    - brak świadomości lub swobody - min. choroba psychiczna, przymus,
    presia fizyczna(bicie torturowanie) - żadne tutaj nie zaszło
    - pozorność - nie wchodzi w rachubę
    - błąd - polega na mylnym wyobrażeniu u osoby skłądającej oświadczenie o
    rzeczywistym stanie albo na mylnym wyobrażeniu o treści złożonego
    oświadczenia - też nie wchodzi w rachubę, bo wiedziałeś co podpisujesz i
    jakie to ma wywołać skutki prawne
    - grożba - przymus psychiczny w celu wymuszenia oświadczenia woli,
    groźba musi być bezprawna, czyli sprawca grozi użyciem bezprawnego
    środka lub gdy grozi użyciem środka dozwolonego, którym nie wolno się
    posługiwać dla wymuszenia oświadczenia woli. Tutaj TEORETYCZNIE mógłbyś
    się zachaczyć, ale musiałbyś udowodnić, że ci grożono, a w gruncie
    rzeczy, to była tylko propozycja, że albo oni cię zwolnią (zgodnie z
    prawem), albo ty się zwolnisz - gdzie nie widzę właściwie róznicy, bo
    pracodawca nawet nie mówił, że wpisze ci złe referencje w papiery.

    > Generalnie wiem, ze pracodawca moze mnie zwolnic za wypowiedeniem bez
    > podania przyczyny, ale mnie zwolnili za wypowiedzeniem z podaniem przyczyny,
    > zdarzenia jakie mialo miejsce powyzej 1 miesiaca wczesniej, wiec moze chyba
    > sobie ta przyczyne wsadzic ...

    Ale nie dostałeś tego na papierku i nikt tego nie potwierdzi.

    > Mi nawet nie chodzi o to ze chcialbym tam wrocic do pracy, tylko o to zeby
    > zmienili moje swiadectwo pracy i nauczyli sie na przyszlosc ze pracodawca to
    > nie Bog, pracownik tez ma swoje prawa.

    Ale tylko, gdy pracownik ZNA swoje prawa, po fakcie to można zrobić
    troszke szumu i na tym się skończy, a sprawy nie wygrasz. Trzeba było
    pomyśleć ZANIM napisałeś wypowiedzenie. Teraz musztarda po obiedzie.

    > Nauczka na przyszlosc, nie dzialac pochopnie.
    > No ale mysle ze jeszcze im pokaze, i tak mam zamiar wziasc duza czesc
    > klientow ze soba wiec beda stratni, taka mala prywatna satysfakcja :)))
    > Jutro do nich jade, opisze potem co bylo moze znowu cos sie "urodzi" a gdyby
    > ktos mial jeszcze jakies pomysly to prosze o info.

    Spróbuj wyjść z pozycji partnerskiej, a nie pozycji siły - może jeszcze
    się da sytuację załagodzić - a na wszelkiego rodzaju groźby uważaj -
    pracodawca może to potem użyć przeciwko tobie i dobrze radzę, przeczytaj
    swoją umowę o pracę, możesz tam mieć wiele ciekawych rzeczy, o których
    byś nie pomyślał, że pracodawca może je wykorzystać przeciwko tobie.