  • Date: Mon, 05 Jun 2006 22:59:44 +0200
    From: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zostalem oszukany co robic? prosze o porade

    R2r napisał(a):

    > Otóż podatek VAT pochodzi _w całości_ z kieszeni konsumenta (poza
    > przypadkiem, gdy ów konsument może uzyskać jego zwrot). :->
    > To, że obowiązek wpłacenia tego podatku ciąży na sprzedawcy nie ma
    > znaczenia. Konsument płaci kwotę brutto a więc łącznie z podatkiem.

    Nie rozumiesz, albo nie chcesz zrozumieć. Jeżeli na jakimś rynku masz N
    sprzedawców (N>1), i jedne z nich jest płatnikiem VAT, a pozostali nie,
    to przy odpowiednio dużej podaży cena towaru X jest ustalona. W związku
    z tym w tym konkretnym przypadku formalnie i faktycznie podatek VAT
    płaci sprzedawca.

    > Dlatego kupujący był "zainteresowany" tym aby sprzedający musiał go
    > odprowadzić mniej czyli wpisać mniejszą kwotę na fakturze. W przeciwnym
    > wypadku nie zgodziłby się na fakturę z mniejszą kwotą.

    Nie, bo mógł taką samą astrę kupić obok za takie same pieniądze. To
    sprzedający nie chciał zaewidencjonować całej kwoty sprzedaży, a
    prawdopodobnie wystawił fakturę tylko na część zamortyzowaną (więc
    podatek dochodowy = 0)

    > Reasumując udowodnienie współudziału w oszustwie nie jest w tym
    > przypadku chyba trudne nawet dla niezbyt rozgarniętego prawnika, prawda?
    > A tak na marginesie: to był jeden z głównych hitów w kampanii PiS
    > (lodówka). Bo 22% VAT-u za paliwo, energię i inne koszty typu telefony,
    > papier, maszyny to *niby* płacą firmy a nie kupujący mleko, masło czy
    > inne rzeczy przez te firmy wyprodukowane. :->

    Jeszcze raz grzecznie przypominam, że przy sprzedaży używanych
    samochodów (generalnie przedmiotów używanych) podatek VAT nie jest
    rzeczą oczywistą.

    M.