    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: znowu te śmieci
    Date: Sun, 29 Dec 2013 22:04:28 +0100

    Użytkownik "Andrzej Lawa" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:52c079ac$0$2374$65785112@news.neostrada.pl...
    > Jako niezorientowany w systemie prawnym, chciał bym się dowiedzieć jak
    > sprawa wygląda z ustawą śmieciową i pobieraniem nowego haraczu przez
    > gminy za śmieci.
    > Czy gmina musi podpisać z właścicielem nieruchomości umowę o wywóz
    > śmieci?
    > No bo niby za co ma pobierać pieniądze?
    > Co jeśli ewentualna umowa nie będzie mi odpowiadać, czy jest obowiązek
    > jej podpisania?
    > Bardzo proszę o rzeczowe i wyczerpujące odpowiedzi. Dziękuję.

    Przedtem były umowy cywilnoprawne. Teraz zbieranie śmieci, to tzw. zadanie
    włąsne gminy, zaś opłatę sam wnosisz na zasadzie podatku lokalnego.
    Dopuszczam lokalne odchyły od następującego algorytmu, ale chyba w
    większości gmin lokalne prawo to normuje następująco:

    1) Właściciele czy dysponenci nieruchomości w terminie gdzieś tam do lata
    mieli złożyć deklaracje podatkowe. Chyba większość gmin ma tu w deklaracji
    dla domków przykładowo ilość osób zamieszkałych - nie zameldowanych, bo to
    sami by sobie z systemu mogli wyciągnąć). Niezłożenie deklaracji stanowi
    przestępstwo / wykroczenie z kks.
    2) Osoby zobowiązania same mają na konto samorządu wpłacać wynikajace z
    deklaracji kwoty. Jak nie zapłącą, to ściąga się na zasadzie podatku z
    odsetkami.
    3) Gmina ogłasza przetarg i wyłania firmę, która ma zbierać odpady. Ci maja
    zbierać wszystkie śmieci bez wydziwiania. Jak u mnie zaczęli wydziwiać, ze
    bedą brać zawartość kosza, ale worków już nie, to ich miasto zaraz usadziło
    na dupie, bo płaci się od osoby, a nie od pojemnika.
    4) Firma świadcząca usługę dla miasta może sobie to podzlecić. U nas
    przykłądowo do przetargu stanęło konsorcium wszystkich dotychczasowych
    śmieciarzy z miasta u logiczne, że musieli wygrać. Poza stawką (drożej
    chyba 11 zł/m-c i tym, ze nie ma ograniczenia do jednego pojemnika nic się
    nie zmieniło.

    Reasumując umowę ma gmina z firmą, a nie Ty.