  • Data: 2023-10-15 02:07:14
    Temat: Re: zniszczenie mienia
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2023-10-13, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Niby miałem się do tego wątku nie włączać bo mam głębokie przekonanie,
    > że nie o sens w nim chodzi. Czy ktoś się zastanowił, do kogo należy
    > pozostawiony pod pomnikiem wieniec? Koncepcja, że należy on do tego, co
    > go złożył jest trochę niedorzeczna. Z drugiej strony uszkodzenie mienia
    > jest ścigane na wniosek pokrzywdzonego. Tylko kto jest tym pokrzywdzonym?

    Absolutnie nie jest niedorzeczna. To nie jest przecież jakaś darowizna,
    a wyraz lub manifestacja emocji, szacunku, żalu, pamięci po stracie
    kogoś. To, że przyjeło się mowić, że kwiaty są dla zmarłego nie oznacza
    przecież, że faktycznie spodziewamy się, że zmarły będzie się z tych
    kwiatów cieszył. Nie jest to też klarownie jakieś porzucenie, co
    wystarczy sprawdzić pytając o intencje osoby, które wieniec złożyły.

    > Zastanawiam się, czy jeśli mam ochotę złożyć kwiatki pod jakimś
    > pomnikiem, to mam obowiazek to z kimś uzgadniać. Z drugiej strony

    Jesli niepubliczny to pewnie tak. W publicznych, zasadniczo funkcją
    pomnika jest oddanie jakiejś czci, pamięci, szacunku osobie lub grupie
    osób. Elementem tego jest również skłądanie kwiatów czy wieńcy.

    > przecież od czasu do czasu ktoś te pomniki sprząta i zwiędłe kwiaty /
    > wieńce zbiera. Stąd uważam, że kierunek uszkodzenia mienia jest
    > niedorzeczny.

    Zwiędłe kwiaty już takiej funkcji nie pełnią, to dość oczywiste.
    Zbliżają się zaduszki, jak usuniesz komuś z grobu stare badyle, to
    pewnie Cię pobłogosławi. Spróbuj teraz zrobić to samo ze świeżymi.

    > Mogiła to nie jest, więc jej znieważyć nie można. Zastanowił bym się nad
    > art. 67 kw, ale o ile ó wieniec pochodziłby od "organizacji społecznej".
    > Wydaje mi się, że musiałby tam być jednoznaczny dowód jego pochodzenia.

    Niepotrzebnie MZ kombinujesz.

    --
    Marcin