eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawozmiana nazwiska w common-law'owej jurysdykcji, a używanie go w Polsce (wobec polskich organów) › Re: zmiana nazwiska w common-law'owej jurysdykcji, a używanie go w Polsce (wobec polskich organów)
    From: zbihniew <z...@a...me>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zmiana nazwiska w common-law'owej jurysdykcji, a używanie go w Polsce
    (wobec polskich organów)
    Date: Sun, 12 Mar 2006 13:43:05 +0100

    Użytkownik Paweł Sakowski napisał:

    > Funkcjonuje pod jednym. Starym.

    Mam wrażenie, że jednak pod dwoma. Wszak wszystkie jego brytyjskie
    dokumenty (prawo jazdy, kardy kredytowe, nowe dyplomy, a od przyszłego
    roku także dowód osobisty) zawierać będą nowe nazwisko.

    A jeśli zmiana nazwiska dokonała się przy okazji zawarcia małżeństwa?

    > Zasadniczo są dwa sposoby:
    > - przestępstwo przerobienia dokumentu
    > - wydanie nowego paszportu
    >
    > Nowego paszportu na nieswoje nazwisko nie dostaniesz.

    Trudno nazwać nieswoim nazwisko, pod którym się legalnie funkcjonuje.
    Chyba, że fakt nieuznawania przez polskie władze jest dowodem, że brak
    "usage and repute" i faktycznie zmiana nazwiska nie zaszła. Ale w
    momencie, gdy kontakt z polskimi władzami jest marginalny, miałbym co do
    tego wątpliwości.

    Twierdzisz więc, że trzeba złożyć osobny wniosek w konsulacie i jako
    powód zmiany nazwiska podać "nazwisko dotychczas używane, pod którym
    jest powszechnie znany, nie będące jednak jego prawdziwym nazwiskiem
    (np. pseudonim)"?

    A może nieco opatrznie rozumiem Twoje stwierdzenie "Nowego paszportu na
    nieswoje nazwisko nie dostaniesz". Co właściwie jest "swoim nazwiskiem"?