  • 1. Data: 2006-03-11 22:59:35
    Temat: zmiana nazwiska w common-law'owej jurysdykcji, a używanie go w Polsce (wobec polskich organów)
    Od: zbihniew <z...@a...me>

    Jak rozumiem, zmiana nazwiska w Wielkiej Brytanii następuje przede
    wszystkim przez rozpowszechnienie go. Ewentualnie podkładką dla banku,
    czy do prawa jazdy może być deed poll. Zastanawia mnie, czy przyjmując
    nowe nazwisko w ten sposób, a będąc obywatelem polskim, można mieć
    zmienione nazwisko, np. w polskim paszporcie, czy też polskie władze nie
    uznają tego, że dokonała się zmiana nazwiska i delikwent funkcjonuje
    niejako pod dwoma? Jak odbywa się taka zmiana wpisu w paszporcie?

  • 2. Data: 2006-03-12 10:14:52
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    zbihniew napisał:
    > czy też polskie władze nie
    > uznają tego, że dokonała się zmiana nazwiska i delikwent funkcjonuje
    > niejako pod dwoma?

    Funkcjonuje pod jednym. Starym.

    > Jak odbywa się taka zmiana wpisu w paszporcie?

    Zasadniczo są dwa sposoby:
    - przestępstwo przerobienia dokumentu
    - wydanie nowego paszportu

    Nowego paszportu na nieswoje nazwisko nie dostaniesz.

    -------------------+
    -------------------+

  • 3. Data: 2006-03-12 12:43:05
    Od: zbihniew <z...@a...me>

    Użytkownik Paweł Sakowski napisał:

    > Funkcjonuje pod jednym. Starym.

    Mam wrażenie, że jednak pod dwoma. Wszak wszystkie jego brytyjskie
    dokumenty (prawo jazdy, kardy kredytowe, nowe dyplomy, a od przyszłego
    roku także dowód osobisty) zawierać będą nowe nazwisko.

    A jeśli zmiana nazwiska dokonała się przy okazji zawarcia małżeństwa?

    > Zasadniczo są dwa sposoby:
    > - przestępstwo przerobienia dokumentu
    > - wydanie nowego paszportu
    >
    > Nowego paszportu na nieswoje nazwisko nie dostaniesz.

    Trudno nazwać nieswoim nazwisko, pod którym się legalnie funkcjonuje.
    Chyba, że fakt nieuznawania przez polskie władze jest dowodem, że brak
    "usage and repute" i faktycznie zmiana nazwiska nie zaszła. Ale w
    momencie, gdy kontakt z polskimi władzami jest marginalny, miałbym co do
    tego wątpliwości.

    Twierdzisz więc, że trzeba złożyć osobny wniosek w konsulacie i jako
    powód zmiany nazwiska podać "nazwisko dotychczas używane, pod którym
    jest powszechnie znany, nie będące jednak jego prawdziwym nazwiskiem
    (np. pseudonim)"?

    A może nieco opatrznie rozumiem Twoje stwierdzenie "Nowego paszportu na
    nieswoje nazwisko nie dostaniesz". Co właściwie jest "swoim nazwiskiem"?

  • 4. Data: 2006-03-12 15:12:01
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    zbihniew wrote:

    > Mam wrażenie, że jednak pod dwoma. Wszak wszystkie jego brytyjskie
    > dokumenty (prawo jazdy, kardy kredytowe, nowe dyplomy, a od przyszłego
    > roku także dowód osobisty) zawierać będą nowe nazwisko.

    To uściślę: w miejscach podlegających pod polskie prawo (w szczególności
    w polskich urzędach) funkcjonuje pod jednym nazwiskiem. Starym.

    > A jeśli zmiana nazwiska dokonała się przy okazji zawarcia małżeństwa?

    Takie rzeczy zgłasza się w Urzędzie Stanu Cywilnego -- organie w Polsce
    zajmującym się zmianami nazwisk.

    > Trudno nazwać nieswoim nazwisko, pod którym się legalnie funkcjonuje.

    Łatwo. Możesz w gronie znajomych funkcjonować i pod nazwiskiem chociażby
    "Kaczyński", co nie znaczy że w świetle polskiego prawa będzie to Twoje
    nazwisko.

    Patrz http://www.szubin.pl/?cid=196 i wskazane tam ustawy.