    From: Paweł Sakowski <p...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zgubilem dokumenty w anglii
    Date: Wed, 08 Mar 2006 19:20:03 +0100

    muchabzz wrote:
    > istnieje taki durny przepis w polsce ktory mowi ze dokumenty nalezy
    > odebrac w miejscu ich wystawienia a konsulat nie wystawia prawa jazdy
    > czy dowodu rejestracyjnego.

    Dopytaj się co to za przepis (nazwa ustawy albo rozporządzenia i numer
    artykułu), a następnie sprawdź czy na prawdę tak mówi.

    Jeśli przepisy szczególne nie nakazują złożenia wniosku osobiście (a
    chyba nie nakazują, do sprawdzenia), to można go złożyć chociażby listem
    poleconym. Jakby się tak zdarzyło, że nie masz akurat w szufladzie
    polskich znaczków skarbowych, to prześlij wnioski do np. żony. Ona
    uzupełni znaczki i złoży wniosek w urzędzie, albo (jeśli nie chce się
    użerać z urzędnikami) na poczcie.

    Dalej, jeśli przepisy nie nakazują odbierania dokumentów osobiście (też
    do sprawdzenia, w przypadku dowodu rejestracyjnego prawie na pewno nie),
    to może je odebrać Twój pełnomocnik. W przypadku żony wystarczy tutaj
    nawet pełnomocnictwo ustne. Tylko na wizytę w urzędzie trzeba się
    nauczyć albo przynieść art. 32 i 33 kpa, bo większość polskich
    urzędników o tym jeszcze nie słyszała (chociaż przepisy obowiązują od
    dawna).

    Na temat możliwości wykorzystania konsulatu się nie wypowiem, bo nie
    wiem.

    > 4. moja mama zadzownila do ministerstwa transportu gdzie jakis pan
    > poinformowal ja ze [...] WSZYSTKO ZALEZY OD DOBREJ WOLI URZEDNIKA bo
    > nie ma przepisow wykonawczych.

    Kolejny urzędnik, który jeszcze nie słyszał o ustawach. IMO korpusowi
    służby cywilnej powinni przez jakieś 10 lat robić doroczne egzaminy z
    kpa (pod rygorem zwolnienia), aż wiedza z tego zakresu się nie utrwali.

    Na koniec do zapamiętania:
    Standardowa Odpowiedź Urzędnika #1: "Nie można."
    Standardowa Odpowiedź Petenta #1: "A podstawa prawna?"