  • 31. Data: 2005-09-18 22:55:33
    Temat: Re: zdjecia z fotoradaru
    Od: Critu <k...@w...pl>

    Ciekawy wątek.

    Do wiadomości wszystkich. Na zdjęciu z fotoradaru musi być widoczny
    Pojazd, nr rejestracyjny, i kierowca i to dokładnie.

    W przeciwnym wypadku jest to domnienanie, co z tego że właścicel powie
    kto tego dnia posiadał w używaniu dany pojazd. W chwli zrobienia zdjęcia
    przez fotoradar tym pojazdem mógł kierować nawet Aleksander Łukaszenko
    jako autostopowicz lub jakiś pan xxx zabrany pod drogą, który prowadził
    pojazd z powodu zmęczenia lub zasłabnięcia właściwego kierowcy. Może
    kierowca miał wypite i poprosił kolege aby go odwiózł. Ludzie żaden sąd
    nie wlepi mi kary za takie coś. Aby kogoś ukarać potrzebne są jeszcze
    dowody winy lub wykroczenia, a nie przypuszczenia. Przykład podany z
    brakiem dokumentów zupełnie tu nie pasuje, dlatego że kodeks drogowy
    mówi o obowiązku ich posiadania w trakcie prowadzenia pojazdu. W
    momencie zatrzymania policjant jest na miejscu zdarzenia i widzi
    dokładnie osobę która pojazd prowadzi i nie ma dokómentów uprawniający
    do jego prowadzenia.

    A tak nawiasem mówiąc ja nie jestem w stanie powiedziec kto prowadził
    mój samochód tydzień temu. Mogę powiedzieć komu udostępniam i kto
    ewentualnie mógł nim jechać, bo oprócz mnie mogły to być dwie osoby i co
    wlepią mandat obydwu i mi na dokładkę. To jest śmieszne i paradoksalne.
    Swoją drogą dziwię się że wogóle pana wezwali, to absurd.

  • 32. Data: 2005-09-18 23:19:50
    Od: poreba <d...@p...com>

    kam <#k...@w...pl#> niebacznie popelnil

    > Brak odpowiednich dokumentów jest czynem zabronionym.
    > Zapomnienie jest zawinieniem, nieumyślnym - niezachowaniem
    > ostrożności wymaganej w danych okolicznościach (nie sprawdził
    > czy ma), mimo że sprawca mógł przewidzieć możliwość popełnienia
    > czynu.

    A piszesz:

    > Aby taki czyn zabroniony stał się wykroczeniem, konieczna jest
    > możliwość przypisania sprawcy winy

    Jednocześnie:

    > Ale wracając do udzielenia informacji - jeśli masz więcej
    > pojazdów, to trudno wymagać abyś sprawował bezpośrednią kontrolę
    > nad nimi w każdym momencie. ^^^^^^^^^^^^

    Przewidując możliwość popełnienia czynu nieudzielenia informacji,
    można tak zorganizować technicznie nadzór, by można było uniknąć,
    nawet nieumyślnego, zawinienia -> nieusdzielenia informacji.
    Czemu różnicujesz:
    "mógł sprawdzić czy ma dokumenty" z
    "mógł sobie zapisać komu powierzył pojazd"?

    > Prawo karne nie może wymagać rzeczy niemożliwych.
    Sugerujesz, że ewidencja przebiegu pojazdów jest niemożliwa?
    Pytałem przecież, o przypadek _błędnego_ wskazania.
    Co będzie w przypadku gdy na podstawie ewidencji właściciel wskaże
    Jana B. a na zdjęciu (wg zeznań policjantów, świadków itp.)
    będzie kobieta?

    IMHO przepis o "wskazaniu" jest durny, jednak nie jest,
    jak twierdzisz, normą niemożliwą do zrealizowania
    - w sensie, że właściciel z przyczyn obiektywnych nie może wskazać.

    --
    pozdro
    poreba

  • 33. Data: 2005-09-19 05:37:52
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    poreba napisał(a):
> [...]
    > Czemu różnicujesz:
    > "mógł sprawdzić czy ma dokumenty" z
    > "mógł sobie zapisać komu powierzył pojazd"?

    Jeśli mógł zapisać, to nie ma dyskusji. Chodzi mi o sytuację, w której
    samochódem dysponuje nie ten, który powinien zapisać (właściciel/posiadacz).

    > Sugerujesz, że ewidencja przebiegu pojazdów jest niemożliwa?

    Oczywiście że jest możliwa, tylko że ewidencję ktoś musi prowadzić. Nie
    zawsze jest możliwe by robił to właściciel. Niech pracownik nie dopełni
    nałożonego na niego obowiązku i winny ma być właściciel?
    Odpowiedzialność za czyny innych?

    > Pytałem przecież, o przypadek _błędnego_ wskazania.
    > Co będzie w przypadku gdy na podstawie ewidencji właściciel wskaże
    > Jana B. a na zdjęciu (wg zeznań policjantów, świadków itp.)
    > będzie kobieta?

    Wprowadził w błąd ;)

    > IMHO przepis o "wskazaniu" jest durny, jednak nie jest,
    > jak twierdzisz, normą niemożliwą do zrealizowania
    > - w sensie, że właściciel z przyczyn obiektywnych nie może wskazać.

    Nie twierdzę że jest niemożliwa do zrealizowania, twierdzę że zdarzają
    się sytuacje, w których bez winy właściciela nie może być zrealizowana.

    KG

  • 34. Data: 2005-09-19 05:44:28
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Critu napisał(a):
> [...]
    > mój samochód tydzień temu. Mogę powiedzieć komu udostępniam i kto
    > ewentualnie mógł nim jechać, bo oprócz mnie mogły to być dwie osoby i co

    To na pewno nie.

    KG

  • 35. Data: 2005-09-19 06:45:57
    Od: Critu <k...@w...pl>

    kam napisał(a):

    > To na pewno nie.
    >
    > KG
    Więc właśnie i dlatego w tej sytuacji nic nikomu nie zrobią dlatego że
    nie mają dowodów. Na dowód tego moge przytoczyć mój przykład gdzie
    zostałem wezwany na komendę policji gdzie przedstawono mi zdjecie z
    fotoradaru, na którym widniał mój samochód ewidentnie było widać nr
    rejestracyjny i osobę, która pojazd prowadziła. Tyle, że osoba ta czyli
    ja miała spószczoną głowę na dół co za tym idzie nie było widać twarzy.
    Zdjęcie pochodziło sprzed pół roku, oczywiście nie było dowodów na to
    kto pojazd prowadził. Ja się nie przyznałem powiedziałem że nie
    pamiętam. Była próba straszenia sądem, więc zasugerowałem przekazanie
    sprawy do Sądu Grodzkiego i wyszedłem. Mineł juz ok rok od mojej wizyty
    na komendzie a ja dalej czekam na rozprawę :)

    Pozdrawiam

  • 36. Data: 2005-09-19 07:01:22
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    kam napisał(a):

    > Nakazałem prowadzić ewidencję, ale mój pracownik nie dopełnił obowiązku.
    > Gdzie wina? Chcesz wprowadzić odpowiedzialność absolutną?

    To inna okoliczność. Ja cały czas myślę o tłumaczeniu zapomniałem i nie
    prowadziłem ewidencji.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 37. Data: 2005-09-19 07:03:13
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    yark napisał(a):

    > to, co piszesz jest zapewne duzym skrotem myslowym. zalezy od okolicznosci
    > sprawy - nie neguje tego, ze ktos odpowiada za wykroczenie, bo "nie pamieta"
    > kto jezdzil samochodem dzis rano. ale naprawde dziwne byloby, gdyby sad
    > skazal, za to ze ktos nie pamieta, bo po prostu zapomnial. nie mozna takiej
    > osobie przypisac winy, a skoro nie ma winy - to nie ma wykroczenia. sadze,
    > ze sie nie przekonamy. jesli masz takie wyroki mozesz podeslac uzasadnienie?

    Powiem tak: sąd skazuje jak kotś powie że nie pamięta i nie poda żadnego
    rozsądnego powodu ku temu.
    A co od uzasadnień to chyba nie zostały sporządzone. Obwinieni orzeczeń
    nie skarżyli.

  • 38. Data: 2005-09-19 07:06:04
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    > ja w kazdym badz razie uwazam, ze obronilbym sie,
    > gdyby dzis mnie ktos zapytal - kto jechal moim pojazdem 2 tygodnie temu - a
    > ja po prostu tego nie pamietam, bo mogly go uzytkowac 4 osoby i je podaje:X,
    > Y, Z, W. Nie sadze, by sad mnie skazal.

    Ja myślę że by cię skazał, a wyrok by został utrzymany w mocy. Ale można
    to sprawdzić tylko doświadczalnie. Spróbuj przy najbliższej okazji.

  • 39. Data: 2005-09-19 07:10:11
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    kam napisał(a):

    > Ale wracając do udzielenia informacji - jeśli masz więcej pojazdów, to
    > trudno wymagać abyś sprawował bezpośrednią kontrolę nad nimi w każdym
    > momencie. Prawo karne nie może wymagać rzeczy niemożliwych.

    Właśnie jak mam więcej pojazdów to powinien podjąć środki by nie
    zasłaniać się nie pamięcią. Nakłada na mnie taki obowiązek prawo o ruchu
    drogowym. Obowiązek wskazania kierowcy nie dotyczy tylko osób które mają
    jeden czy kilka samochód. Nie podjecie działań będzie winą i to nie
    nieumyślną, lecz umyślną w zamiarze ewentualnym.

  • 40. Data: 2005-09-19 07:11:47
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Critu napisał(a):

    > Więc właśnie i dlatego w tej sytuacji nic nikomu nie zrobią dlatego że
    > nie mają dowodów.

    Tylko że oni nie skończą postępowania dowodowego na odebraniu zeznań od
    właściciela pojazdu.