  • 1. Data: 2003-02-13 18:50:14
    Temat: zatrzymanie prawa jazdy
    Od: "michau" <k...@2...pl>

    Witam wszystkich

    Policja zatrzymala moje prawo jazdy na podstawie art 86 par 1 i 3 kodeksu
    wykroczeń:
    "Art. 86. § 1. Kto, nie zachowując należytej ostrożności, powoduje
    zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym,

    - podlega karze grzywny.

    § 3. W razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1 przez osobę
    prowadzącą pojazd można orzec zakaz prowadzenia pojazdów"

    Moje pytanie to czy Policja ma prawo do orzekania o zatrzymaniu prawa jazdy
    czy moze zrobic to tylko sad??

    Staram sie to znalezc. Najlepszy bylby tu kodeks wykroczen z komentarzem,
    ale dzisiaj nie mam do niego dostepu. Moze jutro w bibliotece.

    Z gory dziekuje za podpowiedzi

    pozdrawiam

    michal

  • 2. Data: 2003-02-13 19:19:47
    Temat: Re: zatrzymanie prawa jazdy
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Dnia 03-02-13 19:50, Użytkownik michau napisał:

    > Moje pytanie to czy Policja ma prawo do orzekania o zatrzymaniu prawa jazdy
    > czy moze zrobic to tylko sad??

    Art. 135. ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu
    drogowym "Policjant: (...) może zatrzymać prawo jazdy za pokwitowaniem w
    razie uzasadnionego podejrzenia, że kierowca popełnił przestępstwo lub
    wykroczenie, za które może być orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów".
    Poza tym, patrz "Rozdział 3 Zatrzymywanie praw jazdy i pozwoleń oraz
    cofanie i przywracanie uprawnień do kierowania pojazdami" w w/w ustawie.

    Funkcjonariusz policji postanawia o zatrzymaniu prawa jazdy. Sąd orzeka
    środek karny zakazu prowadzenia pojazdów.

    --
    Jubei

  • 3. Data: 2003-02-13 19:21:24
    Od: Jubei <j...@f...pl>

  • 4. Data: 2003-02-13 19:40:55
    Od: "michau" <k...@2...pl>

    Dziekuje, trafiles w sedno.

    pozdrawiam
    michał

  • 5. Data: 2003-02-13 19:43:52
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 13 Feb 2003 19:50:14 +0100, "michau"
    <k...@2...pl> zakodował:

    >Moje pytanie to czy Policja ma prawo do orzekania o zatrzymaniu prawa jazdy
    >czy moze zrobic to tylko sad??

    Nie, ale ma prawo zatrzymać.

    Problem polega na tym, że do czasu wydania prawomocnego wyroku taki
    dokumencik pozostaje do dyspozycji. Sprawy ciągną się miesiącami i
    zazwyczaj, niezależnie od faktów wyrok jest taki, że byłeś winny i
    zatrzymano dowód na tyle, żeby zaraz po uprawomocnieniu wyroku Ci go
    oddać - gdybyś był niewinny mógłbyś pociągać policjantów po sądach, a
    sądy tego nie chcą.

    Reasumując - marnie widzę Twoje szanse a tego, że policjant ot tak, od
    ręki może Cię pozbawić prawa prowadzenia pojazdu na min. pół roku
    (niezależnie od tego czy wygrasz sprawę w sądzie, czy nie) nie będę
    nawet komentował.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 6. Data: 2003-02-13 20:59:13
    Od: "michau" <k...@2...pl>

    Art. 136. 1. Zatrzymane prawo jazdy, z wyjątkiem przypadku określonego w
    art. 135 ust. 1 pkt 1 lit. c), Policja przekazuje niezwłocznie, nie później
    niż w ciągu 7 dni, według właściwości, sądowi uprawnionemu do rozpoznania
    sprawy o wykroczenie, prokuratorowi lub staroście

    Art. 137. 1. Postanowienie o zatrzymaniu prawa jazdy, w przypadkach
    określonych w art. 135 ust. 1 pkt 1 lit. a) oraz pkt 2, wydaje w terminie 14
    dni od dnia otrzymania prawa jazdy:

    1) prokurator - w toku postępowania przygotowawczego, a sąd - po przekazaniu
    sprawy do sądu,

    2) w sprawie o wykroczenie - sąd właściwy do rozpoznania sprawy.

    2. O wydaniu postanowienia o zatrzymaniu prawa jazdy zawiadamia się
    właściwego starostę.

    3. Na postanowienie o zatrzymaniu prawa jazdy służy zażalenie.

    A co sadzicie o tym? Policja w ciagu 7 dni musi przekazac sprawe do
    wlasciwego organu - w moim przypadku sadu, a zgodnie z art. 137 pkt.1 sad ma
    wydac postanowienie o zatrzymaniu prawa jazdy w ciagu 14 dni (czy faktycznie
    maja tylko 14 dni?). Czy oni wydaja postanowienie podtrzymujace i
    przedluzajace decyzje policjanta o zatrzymaniu prawa jazdy? I czy zatrzymuja
    wtedy az do zakonczenia sprawy?? Jak ew. mozna wymusic dotrzymywanie
    terminow przez policje i sad? I gdzie szukac ile czasu ma Sad na
    rozpatrzenie sprawy?? (moze w Kodeksie postepowania administracyjnego??)

    michal

  • 7. Data: 2003-02-13 21:18:39
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "michau" <k...@2...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    ma
    > wydac postanowienie o zatrzymaniu prawa jazdy w ciagu 14 dni (czy

    Nie bój się .Wydadzą.

    >Czy oni wydaja postanowienie podtrzymujace i
    > przedluzajace decyzje policjanta o zatrzymaniu prawa jazdy?

    Tak. W 99% spraw.

    >I czy zatrzymuja wtedy az do zakonczenia sprawy??

    Tak

    >Jak ew. mozna wymusic dotrzymywanie terminow przez policje i sad?

    Nawet nie próbuj. Jak wk...sz sędziego to i na 3 latka prawko stracisz.
    Pamiętaj że pokorne cielę dwie matki ssie. Dzięki pokorze i solennej
    obietnicy poprawy masz szanse stracić prawko na mniej niż rok a wtedy nie
    będzie potrzeba powtórnego egzaminu.

    Pozdr
    Leszek

  • 8. Data: 2003-02-13 21:21:41
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 13 Feb 2003 21:59:13 +0100, "michau"
    <k...@2...pl> zakodował:

> [...]
    >terminow przez policje i sad? I gdzie szukac ile czasu ma Sad na
    >rozpatrzenie sprawy?? (moze w Kodeksie postepowania administracyjnego??)

    Problem jest taki, że sąd nie ma innego wyjścia, jak wydać takie
    postanowienie. Więc nie ma siły - do uprawomocnienia się wyroku nie
    masz prawa jazdy (choćby policjant w czasie rutynowej kontroli
    powiedział Ci "O, to Ty kiedyś przywalałeś się do mojej żony. Właśnie
    spowodowałeś zagrożenie ruchu drogowego i zatrzymuję Ci prawo jazdy").
    A zamknięcie takiej sprawy w polskim sądzie w ciągu pół roku to
    sukces.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 9. Data: 2003-02-14 08:13:24
    Od: "mokrymir" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > spowodowałeś zagrożenie ruchu drogowego i zatrzymuję Ci prawo jazdy").
    > A zamknięcie takiej sprawy w polskim sądzie w ciągu pół roku to

    A czy nie można wystąpić z wnioskiem o czasowe zwrócenie prawa
    jazdy , do czasu ewentualnego ??? wyroku skazującego ? Kiedyś było
    możliwe takie czasowe załatwienie sprawy . Bo może człowiek jest
    niewinny ?