  • Data: 2010-05-29 11:19:11
    Temat: Re: zakup na osobę - czy mam prawo żądać faktury na firmę
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 28 May 2010 23:26:10 +0200, karamba napisał(a):

    > powiedzcie mi zatem przy okazji, jakie istotne kwestie daje
    > sprzedającemu (tu: autosalon) poniższy zapis w umowie kupna-sprzedaży
    > samochodu: "Kupujący oświadcza, że niniejszą umowę zawiera jako osoba
    > fizyczna oraz, że zawarcie niniejszej umowy nie jest związane
    > bezpośrednio z jego działalnością gospodarczą lub zawodową." (lub też -
    > że zawiera jako działalność)

    Przychodzą mi do głowy cztery miejsca gdzie mogą istnieć różnice między
    zakupem na firmę i osobistym.

    1. Obowiązek zapłaty przelewem a nie gotówką w wypadku firmy - kary są
    wysokie więc sprzedawca się zabezpiecza.

    2. Obowiązek dołączenia do kopii faktury paragonu fiskalnego.

    3. Czy obsługa reklamacji będzie się odbywać na podstawie rękojmi czy
    "niezgodności z umową". Przeważnie (ale wbrew pozorom nie zawsze)
    "konsumencka niezgodność" jest korzystniejsza dla kupującego.

    4. Czasami producenci niektórych wyrobów dają inną gwarancję w wypadku
    zakupu firmowego a inną dla użytku prywatnego.

    > i jakie 'skutki' ma to dla mnie - kupującego. (czy m.in warunkuje to
    > losy zakupionego auta, (głównie - czy auto zostanie włączone w środki
    > trwałe)?)

    Z tych czterech punktów znaczenie na tylko 3 i 4. Poza tym różnica w
    wypadku środka trwałego dotyczy możliwości odliczenia VAT. Nie potrafię
    znaleźć sposobu na jakiekolwiek odliczenie w wypadku zakupu osobistego i
    "późniejszego" wprowadzenia do środków trwałych.