eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawozakres -- prawo spółdzielcze -- ostateczne ustalenie kosztów budowy › Re: zakres -- prawo spółdzielcze -- ostateczne ustalenie kosztów budowy
    From: "Stan_Z" <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zakres -- prawo spółdzielcze -- ostateczne ustalenie kosztów budowy
    Date: Sat, 5 Apr 2003 13:49:54 +0200

    Użytkownik <a...@a...net> napisał w wiadomości
    news:243d.00000061.3e8ea387@newsgate.onet.pl...

    > Czy ma sens wykazywanie że pieniądze pozyskane od inwestora zostały wydane
    na
    > inne w tym czasie kończone inwestycje przez spółdzielnię.

    ma sens bo jak stanowi prawo spółdzielcze każdy członek jest zobowiązany do
    pokrycia wszelkich kosztów budowy przypadających na jego lokal.plus koszty
    budowy części wspólnych np hydroforni kotłowni czy pawilonu z którego potem
    możecie osiągać korzyści w wyniku wspólnego gospodarowania. Pamiętaj jednak
    że każde zadanie inwestycyjne powinno być rozliczone osobno.

    Niestety źyliśmy w
> [...]
    nowo
    > przyjęty członek spółdzielni czy także Ci przyjęci dziesiątki lat
    wcześniej?
    > Czy niegospodarność dotyka tylko tych którzy jeszcze nie zostali
    rozliczeni do
    > końca ze swoich wkładów?
    >
    > I jak wygląda sprawa dostępu do dokumentów - czy szary członek spółdzieli
    ma
    > prawo wglądu do dokumentacji ? w końcu powinien mieć prawo wiedzieć
    dlaczego
    > wstępny koszt budowy róźni się z wkazanym dokumentacją ostatecznym o

    Nie tylko ma prawo, ma nawet obowiązek tak uczynić by nie stawiano mu
    zarzutu, że jego brak zainteresowania zaszkodził
    mu Warto w tym miejscu poczytać orzecznictwo dotyczące, dziś już
    wykreślonemu artykułowi 208 ps.
    Sprawozdanie z tego jest zatierdzane w drodze uchwały RN lub Walnego
    Zgromadzenia protokoły oraz wszelkie rozliczenia powinny trafić na stół
    komisji rewizyjnej, a te powinny mieć odzwierciedlenie w ich sprawozdaniach.
    Od wszelkich niedostatków owych wyliczeń masz prawo się odwoływać do
    organów spółdzielczych aż do Sądu w ostateczności.
    Pewnie niektórzy z grupy już to czytali ale warto to zacytować jeszcze
    raz:

    Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 czerwca 2002 r. syn.akt II
    SAB 113/02
    Skład Sędziowski: Jaśkowska Małorzata ( sprawozdawca ) * Drachal Janusz *
    Kierejczyk Edward

    Tezy:
    Żądanie przez skarżącą informacje (uchwały w sprawie ogrodzenia osiedla,
    opłat za ciepłą wodę i ochronę osiedla) należą do grupy informacji
    publicznych wskazanych w art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001
    r. o dostępie do informacji publicznej ( Dz.U. 2001 nr 112 poz.1198 )

    Sentencja Wyroku:
    Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Elżbiety R. na
    bezczynność Prezesa Spółdzielni Mieszkaniowej "P. dotyczącą udzielenia
    informacji publicznej - zobowiązał do podjęcia czynności.

    Uzasadnienie:
    Dnia 20.06.2001 r. NSA rozpoznał skargę Elżbiety R na bezczynność Prezesa
    Spółdzielni Mieszkaniowej "P. dotyczącą udzielania informacji publicznej. W
    odpowiedzi na skargę strona przeciwna wniosła o odrzucenie skargi. Wskazała,
    że spółdzielnia mieszkaniowa nie jest objęta przepisami ustawy z dnia 6
    września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej ( Dz.U. 2001 nr 112
    poz.1198 ) ani przedmiotowo ( nie wykonuje zadań publicznych, nie posiada
    informacji publicznych), ani podmiotowo. Poza tym tryb załatwiania spraw
    między członkiem spółdzielni, a spółdzielnią jest określony w art. 32 Prawa
    Spółdzielczego, a także w statucie. Członek jest zobowiązany do wyczerpania
    drogi w postępowaniu wewnątrzspóldzielczym przed ewentualnym skierowaniem
    sprawy do sądu. Zdaniem składu orzekającego przepisy ustawy o dostępie do
    informacji mają zastosowanie również do spółdzielni mieszkaniowych. Należą
    one bowiem do grupy podmiotów reprezentujących inne osoby lub jednostki
    organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem
    publicznym, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o dostępie do
    informacji. Żądanie przez skarżącą informacje (uchwały w sprawie ogrodzenia
    osiedla, opłat za ciepłą wodę i ochronę osiedla) nalezą też do grupy
    informacji publicznych wskazanych w art. 6 ust. 1 kpt. 2 ustawy o dostępie
    do informacji. Sąd za nie słuszny uznał zarzut o konieczności wyczerpania
    drogi postępowania wewnątrzspółdzielczego. Art. 32 Prawa Spółdzielczego
    dotyczy innych kwestii związanych z wykluczeniem członka ze spółdzielni.
    Podobna regulacja zawarta jest również w Statucie.

    *Lista innych publikacji Monitor: Prawniczy 2002 nr 18 str. 820 (omówienie)

    Zatem wszelkie informacje dotyczące uchwał organów SM są informacja do
    której nie tylko członek ma dostęp lecz także każdy obywatel naszego
    ukochanego kraju.

    > Jakie mogą być koszty bronienia się przed sądem w takiej sytuacji? Czy
    koszty
    > sądowe, audytu, ekspertyz w końcowym rozrachunku nie zostaną wliczone
    ponownie
    > do kosztów budowy i przerzucone spowrotem na mnie w razie wygrania sprawy?

    Włąsnie podobne myślenie jest nieszczęściem spółdzielczości i każdego
    zbiorowego przedsięwzięcia i to niestety nie tylko w naszym kraju. Jeśli ma
    się dużo do stracenia to może jednak warto podjąć działania.

    Stan_Z