  • 1. Data: 2012-01-02 14:23:16
    Temat: Re: zajęte wynagrodzenie
    Od: "TomaszD" <t...@o...pl>

    news:jds691$o6d$1@inews.gazeta.pl...

    > Skoro już dostał 100% zaliczki, to o jakim wynagrodzeniu jeszcze mówimy?

    Źle się wyraziłem. Ma dostać niejako formalnie, będzie wymieniony na liście
    płac, a ZUS i podatek pójdą dopiero za styczeń. Innymi słowy prawidłowo
    rozliczenie powinno wyglądać tak, że zleceniobiorca dostanie wynagrodzenie
    (do ręki lub przelewem), a potem dopiero zwróci zaliczkę. Ale oczywiście
    taka operacja nie ma większego sensu.

    Tomasz

  • 2. Data: 2012-01-02 15:29:23
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/2/2012 8:23 AM, TomaszD wrote:
    > Ale oczywiście
    > taka operacja nie ma większego sensu.

    wywozenie komputerow za granice i przywozenie tez nie mialo wiekszego
    sensu, a jednak US pewna firme ugryzl w zadek za ten "proceder".

  • 3. Data: 2012-01-02 20:36:34
    Temat: FUW: zajęte wynagrodzenie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    FUT warning.
    Nie odnoszę się do strony cywilnoprawnej lecz podatkowej, więc ->.podatki

    On Mon, 2 Jan 2012, TomaszD wrote:
    > Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał

    > Źle się wyraziłem. Ma dostać niejako formalnie, będzie wymieniony na liście
    > płac, a ZUS i podatek pójdą dopiero za styczeń.

    Ujmę to tak: czy chcesz powiedzieć, że od wypłaconej *w związku
    z umową* osobistą zaliczki nie odprowadzacie ZUS i zaliczek na podatek?
    Masz na to jakąś podstawę prawną, bo dla mnie to nowość, jeśli
    chodzi o pieniądze przekazywane "w związku z umową", przy czym
    wyłączmy proszę z dyskusji kwestię kwoty przeznaczonej na koszty
    uzyskania (dajmy na to, zamawiający lub zleceniodawca daje
    pieniądze "na bilety i materiały", a proszę o niewnikanie
    w związku z odrębną sprawą ustalenia czyje to *mogą* być
    koszty, mamy 100% wpłaty, więc ewidentnie "wynagrodzenie").

    Zapis, który wyłącza z opodatkowania przedpłaty, zaliczki i inne
    takie, owszem, jest w ustawie o PIT - ale dotyczy *odrębnie*
    przychodów przedsiębiorców! (i być może jeszcze jakichś innych,
    ale sprawdziłem - w art.13 dotyczącym umów osobistych nic takiego
    nie ma!)

    > (do ręki lub przelewem), a potem dopiero zwróci zaliczkę. Ale oczywiście
    > taka operacja nie ma większego sensu.

    No właśnie szukam sensu w tym co robicie.
    Jeśli odprowadzacie zaliczki i ZUS to nie wiem po co ta komplikacja,
    a jak nie odprowadzacie, to IMVHO grozi taki manewr, stosowany przez
    urzędy które namierzą nieprawidłowe terminy wpłat:
    - za styczeń 2011 należał się ZUS i zaliczka na PIT, więc liczą
    ZUS i PIT *z odsetkami*, metoda ustalenia: decyzją (nie potrzebują
    "kwitów" ze strony podatnika)
    - za styczeń 2012 ZUS i PIT policzone są prawidłowo :P
    - o zwrot korekty (lub zaliczenie na bieżące płatności)
    można wystąpić, urząd poczeka aż podatnik na to wpadnie,
    bo oczywiście dopóki nie ma korekty, nie ma podstaw
    do odliczenia zaliczek i składek z 2011 :P

    I oczywiście nie chodzi o tego jednego gościa - jeśli taka
    była "stała praktyka", to ewentualna kontrola może dobrać
    się do tych 5++ lat wstecz - a wtedy doskonale ujawnia
    się różnica między kwotami z odsetkami i bez odsetek.

    Co do "słuszności" opodatkowania zaliczek:
    http://tiny.pl/hjdq9
    full:
    http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/poka
    z/93-podatek-dochodowy-od-osob-prawnych/132-pobor-po
    datku/194-zeznania-podatkowe/48227-obowiazek-platnik
    a-opodatkowanie-umowa-zlecenia-zeznanie-podatkowe.ht
    ml
    "należało wykazać wszystkie dochody podlegajšce opodatkowaniu, w tym
    również otrzymane w ciągu roku podatkowego zaliczki należnoœci z tytułu
    wykonanych umów zleceń"
    (fakt, akurat "wykonanych", ale szukanie na szybko "zaliczki od zaliczki"
    za pomocą googla przywodzi na myśl coś o stogu siana i igle :[, przepisy
    wydają mi się jasne)

    Mało.

    Załóżmy, że ktoś wziął zaliczkę, do umowy nie doszło, zaliczkę
    zwrocił i... zapomniał o podatku :P

    http://www.rp.pl/artykul/90523,371674.html

    Na moje oko (nie mam abonamentu) w rachubę nie wchodzi oczywiście
    cała kwota, ale "rynkowe odsetki" w roli nieodpłatnego świadczenia
    uzyskanego przy okazji niewykonywania umowy.

    pzdr, Gotfryd