  • 1. Data: 2009-12-02 16:35:54
    Temat: zadluzenie spolki i niesolidny wspolnik
    Od: "Sonny" <s...@t...tp>

    Spolka cywilna uzyskala dawno temu debet na rachunku firmowym.
    Spolka zostala rozwiazana ponad rok temu, debet na koncie zostal (zadluzenie
    5000).

    Wspolnicy umowili sie ze beda splacac ten debet, poniewaz zobowiazanie
    pozostalo.

    Jeden ze wspolnikow nie jest jednak zbyt chetny do placenia - splaca tylko
    minimum wymagane przez bank.

    Co mozna zrobic?

    1. Czy gdyby drugi wspolnik splacil polowe to czy moze oddzielic sie od
    tematu i nakazac temu drugiemu splate reszty?
    2. Czy bank moze cos tutaj wskurac?
    3. Jakie podjac krotki prawne? Czy sam fakt ze zobowiazanie bylo wspolne do
    czegos zmusza drugiego wspolnika?

  • 2. Data: 2009-12-02 19:41:15
    Temat: Re: zadluzenie spolki i niesolidny wspolnik
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Sonny wyskrobał(a):
> [...]
    > 2. Czy bank moze cos tutaj wskurac?
    > 3. Jakie podjac krotki prawne? Czy sam fakt ze zobowiazanie bylo
    > wspolne do czegos zmusza drugiego wspolnika?

    Wspólnicy ponoszą odpowiedzialność solidarną. Czyli bank może ściągać
    zadłużenie wg swego uznania, a niekoniecznie w proporcjach 50:50. Jednak
    potem wspólnicy mogą między sobą wyrównać spłaty do poziomu partycypacji w
    stratach spółki określonego przez umowę.

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2009-12-02 20:00:55
    Temat: Odp: zadluzenie spolki i niesolidny wspolnik
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Sonny" <s...@t...tp> napisał w wiadomości

    > 1. Czy gdyby drugi wspolnik splacil polowe to czy moze oddzielic sie od
    > tematu i nakazac temu drugiemu splate reszty?

    Tylko za zgodą banku

    > 2. Czy bank moze cos tutaj wskurac?

    A co miałby ewentualnie uczynić?

    > 3. Jakie podjac krotki prawne? Czy sam fakt ze zobowiazanie bylo wspolne
    > do czegos zmusza drugiego wspolnika?

    Spróbować się dogadać z bankiem, by zwolnił Cię ze zobowiązania po spłacie
    przez Ciebie 50% zobowiązania.

  • 4. Data: 2009-12-02 22:25:15
    Od: "Sonny" <s...@t...tp>

    > Spróbować się dogadać z bankiem, by zwolnił Cię ze zobowiązania po spłacie
    > przez Ciebie 50% zobowiązania.

    Dziękuje za odpowiedz, ostatnie pytanie - czy to ze spolka juz nie
    funkcjonuje (zostala rozwiazana) cokolwiek ma tu do rzeczy?

  • 5. Data: 2009-12-02 22:58:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Dziękuje za odpowiedz, ostatnie pytanie - czy to ze spolka juz nie
    > funkcjonuje (zostala rozwiazana) cokolwiek ma tu do rzeczy?

    Nie

  • 6. Data: 2009-12-04 00:23:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 Dec 2009, Sonny wrote:

> [...]
    >
    > 1. Czy gdyby drugi wspolnik splacil polowe to czy moze oddzielic sie od
    > tematu i nakazac temu drugiemu splate reszty?

    Już wiesz.
    Ale tak dla porządku:

    > 3. Jakie podjac krotki prawne? Czy sam fakt ze zobowiazanie bylo wspolne do
    > czegos zmusza drugiego wspolnika?

    ...rozważyć, czy SC aby czasem nie łamała postanowień art.863 i art.868
    Kodeksu Cywilnego.
    Takie postępowanie, że część zysku "przejada się na bieżąco", niejako
    w formie zaliczki pobierając sobie "wypłatę", w przypadku SC jest
    formalnie zabronione (żeby nie było, mnie pierwsze pojawienie się
    pytania o to - dawno temu na .podatki - lekko zaskoczyło :)), a zdaje
    się wcale nie tak rzadkie.
    Nie wiem jakie mogą być (różne) konsekwencje, jakby wyszło że
    w spółce działo się inaczej. Znaczy że "przejadano wkład" (w ogóle)
    lub zysk (przed terminem).
    Jakby co link:
    _117.html

    pzdr, Gotfryd