    From: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zachowek?
    Date: Mon, 10 Nov 2003 20:16:00 +0100

    "Joanna" <y...@p...onet.pl> wrote in message
    news:bom1tv$5dk$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Witam,
    > czy jesli dziadkowie podaruja wnukowi swoje mieszkanie (podaruja, nie
    > zapisza w testamencie) to czy dzieci maja prawo do jakiejs rekompensaty,
    > zachowku?
    Przekopiuję Ci wyciąg z mojej odpowiedzi:
    Zachowek jest związany ze spadkiem. Nasze prawo nie
    przewiduje sytuacji, w której komukolwiek należałby się zachowek od
    darowizny.

    Ale darowizny są uwzględniane przy obliczaniu przypadającej Ci części
    spadku. Chodzi jednak tylko o to, że
    z darowizny wprawdzie nic Ci zabrać nie mogą, ale wcześniejszą darowiznę
    odliczają od Twojej części spadku - o tyle mniej spadku dostaniesz. To ma
    znaczenie, jeśli majątek dziadków jest znacznie większy niż to mieszkanie.
    Jeśli jednak mieszkanie stanowi prawie cały majątek dziadków, to po oddaniu
    wnuczkowi mieszkania wiele nie zostanie. Wtedy nie ma już znaczenia, że od
    części tego maleńkiego już teraz spadku, przypadającej wnuczkowi i jego
    rodzicom odliczona zostanie darowizna.
    Czyli - darowizny Ci nie mogą ruszyć, ale od tego, co ew. mogłabyś jeszcze
    >dostać najpierw obetną wartość tego, co już dostałaś.

    > PS
    > Jesli ten list u kogos pjawia sie ponownie to przepraszam, ale wyslalam go
    > wczoraj a do dzisiaj nie pojawil sie u mnie...
    No właśnie, to trochę dziwne, ale skoro nie mogłaś przeczytać wcześniejszych
    odpowiedzi, to przekopiowuję.
    Pozdrawiam,
    MArta