  • 51. Data: 2004-05-01 18:08:07
    Temat: Re: zabranie telefonu komórkowego`
    Od: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl>

    > piasek
    > Tobie,
    > swoją
    >
    > Sypanie do oczu komukolwiek jest niebezpieczne, więc możesz mu tę łopatkę
    > zabrać na zasadzie wyższej konieczności. Ale nie możesz przyjść i jej
    > zabrać tylko dla tego, że Twoim zdaniem dzieci dwuletnie nie powinny się
    > bawić łopatkami, bo to niepedagogiczne.

    Załóżmy, że oboje z żoną pracujecie, a ja jestem chrzestnym dziecka - akurat
    niestety na bezrobociu. Zajmuję się więc Waszym dwuletnim chłopcem.
    Idziemy do piasku, pozwalam mu bawić się łopatką i nawet robić błotko.
    Zabawa zmierza w złym kierunku: błotko brudzi spodnie, a pacnięcia małą
    rączką rozchlapują nalaną do dołka wodę, nie czyniąc jednak nikomu szkody.
    Na upomnienia dziecko nie reaguje. Przeciwnie - patrzy mi w oczy i sprawdza,
    jak daleko może się posunąć.
    Zagrożenia zdrowia, życia brak, stanem wyższej konieczności tłumaczyć się
    nie mogę.

    Zabieram łopatkę (dziecko nie dostanie jej już z pewnością do czasu powrotu
    rodziców - za nieposłuszeństwo) i zasypuję dołek z wodą. Dziecko może nadal
    być w piaskownicy - suchy piasek pozwalam przesypywać rączkami.

    Co to Twoim zdaniem jest? Zastaw na rzeczy? Kradzież? Przywłaszczenie
    mienia? Bezprawne dysponowanie cudzą własnością (może łopatkę akurat dostało
    nie od rodziców, a od babci)?

  • 52. Data: 2004-05-01 19:19:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Roman G." <r...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Dziadek może, wujek może, w rodzinnym domu dziecka można - to i
    nauczyciel
    > może. Jest to normalnie przyjęte w stosunkach danego rodzaju, w
    relacjach
    > wychowanek-wychowawca. In loco parentis.

    Z punktu widzenia pedagogiki - może. Nie jestem w tym biegły. Ale nie z
    punktu widzenia prawa.

    > Nie oddajesz swojego dziecka nauczycielowi pod opiekę, aby z nim walczyć
    > wywoływać burdy, lecz by z nim współdziałać dla dobra i prawidłowego
    > wychowania Twojego dziecka.

    Wiesz, to nie o to chodzi. Ja z nim nie chcę walczyć. Pytanie inicjującego
    wątek było jasne i jasna musi być odpowiedź. Nauczyciel nie ma prawa
    zabrać dziecku komórki i ją przetrzymywać ponad bezwzględną konieczność.
    To, czy rodzice, opiekunowie, samo dziecko (też może!) lub nawet
    prokurator (musi z urzędu, jeśli się o takiej praktyce dowie) będą ścigać
    sprawcę, czy nie, to temat na zupełnie inny wątek.

    > Przypomnę Ci dwie zasady współżycia społecznego (wg SN):
    > 1. Członkowie społeczeństwa winni przestrzegać lojalności we wzajemnych
    > stosunkach (dotyczy to również rodziców w odniesieniu do nauczycieli,
    którym
    > z własnej woli powierzają dziecko pod opiekę i którym winni są przede
    > wszystkim zrozumienie dla ich zadań wobec dziecka oraz wsparcie - art.
    354
    > par. 2 kc.);
    > 2. Należy unikać zbędnych zadrażnień w życiu społecznym.
    >
    > Poza tym nic tu nie wygrasz.

    Ale naruszenie zasad współżycia społecznego nie może być podstawą do
    popełnienia przestępstwa. To znaczy generalnie może, tylko w wypadkach w
    prawie przewidzianym. Mogę zabić napastnika, choć to przestępstwo. Mogę
    również zabrać dziecku komórkę, by nie przestrzegało w lekcji, ale
    osiągnięciu celu i zakończeniu lekcji muszę ją oddać.

    > Chcesz czepiać się szkoły o byle co, chcesz robić z nauczyciela kozła
    > ofiarnego (bo za brak dyscypliny w klasie też on jest obwiniany) - załóż
    > sobie lepiej własną szkołę i pokaż nam wszystkim, jak działa taka
    wzorcowa
    > prywatna placówka, w której prawo ucznia do sprzecznego z zasadami
    > współżycia społecznego korzystania ze swojej własności jest dobrem
    > ważniejszym niż wychowanie go na odpowiedzialną i pożyteczną jednostkę
    > społeczeństwa.

    Ja się nie czepiam o nic. Ja przedstawiam obowiązujący stan prawny. Jakże
    często słyszę z ust osoby łamiącej prawo, że się "czepiam". :-)) CZepiam
    się oszusta, bo on tylko fałszywe dokumenty przyniósł do banku, a przecież
    bank bogaty. Czepiam się żula, co dał przechodniowi w pysk i zabrał 2
    złote, bo przecież to tylko 2 złote. Czepiam się nawalonego kierowcy, że
    jeździ nawalony, a on przecież nikomu nic nie zrobił i nikogo nie zabił
    (jeszcze). Właśnie do tego poziomu sprowadzasz dyskusję.

    Napisałem Ci, że być może sąd uzna takie zachowanie za pozbawione
    szkodliwości społecznej, a tym samym choć wyczerpujące niektóre znamiona
    przestępstwa, to nie będące przestępstwem. Ale to trzeba by zbadać
    konkretny przypadek. Co do zasady podstawa do wszczęcia postępowania
    przygotowawczego istnieje, nawet istnieje moim zdaniem podstawa do
    skierowania aktu oskarżenia. W jurysdykcję sądu niechętnie bym wchodził,
    bo to śliska ścieżka.

    > Ograniczenia są. Celowość pedagogiczna i Kodeks karny. Uderzenie
    człowieka
    > jest czynem karalnym, kontratyp karcenia małoletnich nie obejmuje osób
    > obcych dziecku.

    Przywłaszczenie też jest czynem karalnym. Zresztą przez ten sam kodeks
    karny. Czemu uważasz, że niektóre przestępstwa można popełniać?

    > Proponuję, stań kiedyś przed grupką trzydzieściorga uczniów, utrzymaj
    ład
    > klasowy i zrealizuj cele zajęć, jakie sobie zaplanowałeś. Wtedy może
    nasza
    > dyskusja nabierze sensu.

    A zdziwił byś się. Dawno, bo dawno, ale zdarzało się. I niczego im nie
    kradłem. Wystarczyło ciekawie mówić, a słuchali.

    > Nie starasz się zrozumieć współdyskutanta i dojść do zbliżenia
    stanowisk.
    > Przeinaczanie czyichś słów nie służy dyskusji, może więc ją sobie
    darujmy -
    > tym bardziej, że zaczynamy kręcić się w kółko.

    Zrozum to, że w dyskusji są takie granice, poza które przejść się nie da.
    Pytanie było jasne, czyli czy prawo pozwala na zabranie przez nauczyciela
    komórki i oddanie jej następnego dnia rodzicom. I odpowiedź na nie może
    być tylko jedna: NIE!

    Rozumiem na przykład terrorystów palestyńskich i ich poświęcenie w walce z
    Izraelem. Co nie oznacza, że ich działania są zgodne z prawem.

    > Kółko graniaste. Art. 12 ust. 2 Karty nauczyciela.
    > Naturalne konsekwencje jako metoda wychowawcza. Konsekwencje nawet nie
    tyle
    > używania telefonu na lekcji, ale buntu przeciwko nauczycielowi, który
    nie
    > musiałby przecież konfiskować, gdyby uczeń, jak na dobrze wychowane w
    domu
    > rodzinnym dziecko przystało, wyłączył telefon na polecenie nauczyciela i
    > schował go do teczki.
    > Od swojego własnego dziecka wymagałbym również, aby przeprosiło
> [...]

    Wszystko OK! Tylko, że ja nie sprzeciwiam się odebraniu tego telefonu,
    tylko sprzeciwiam się niezwróceniu go po zakończeniu lekcji. Prosił bym w
    tym kierunku skierować argumenty, bo dotychczas przedstawione uzasadniają
    jak najbardziej, ale zabranie telefonu na czas lekcji.

  • 53. Data: 2004-05-01 19:27:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Roman G." <r...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    Starasz się sprowadzić dyskusję do poziomu absurdu. Ale skoro chcesz, to
    proszę bardzo:

    Dziecko taplając się w błocie popełnia czyn zabroniony polegający na
    uszkodzeniu mienia, tj. ubranka stanowiącego niewątpliwie własność dla
    niego cudzą, bo jego rodziców. W tym wypadku odbierając mu łopatkę jako
    narzędzie tego "przestępstwa" bez wątpienia działasz w stanie wyższej
    konieczności, albowiem poświęcasz bez wątpienia mniejsze dobro jakim jest
    chwilowe pozbawienie władztwa nad i tak cudzą rzeczą (łopatka jest pewnie
    rodziców) na korzyść zapobieżenia poważniejszemu złu jakim jest
    uszkodzenie mienia.

    I Twoje działanie jest jak najbardziej uprawnione. Z tym, że jeśli
    rzeczoną łopatkę zamiast oddać rodzicom po powrocie zabierzesz sobie do
    domu (celowo, a nie przez zapomnienie), to już właśnie w tym momencie
    popełnisz czyn zabroniony. W tym wypadku najprawdopodobniej kradzież, choć
    oscylującą w pobliżu przywłaszczenia.

  • 54. Data: 2004-05-01 20:26:29
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia sob 1. maja 2004 21:27 opublikowane na
    pl.soc.prawo podpisane Robert Tomasik:

> [...]
    >
    > Dziecko taplając się w błocie popełnia czyn zabroniony polegający na
    > uszkodzeniu mienia, tj. ubranka stanowiącego niewątpliwie własność dla

    Dziecko bawiąc się telefonem na lekcji popełnia czyn zabroniony polegający
    na marnotrawieniu mienia podatnika, tj. kasy idącej na jego nauczanie.

    W tym wypadku odbierając mu telefon jako
    narzędzie tego "przestępstwa" bez wątpienia działasz w stanie wyższej
    konieczności, albowiem poświęcasz bez wątpienia mniejsze dobro jakim jest
    chwilowe pozbawienie władztwa nad i tak cudzą rzeczą (telefon jest pewnie
    rodziców) na korzyść zapobieżenia poważniejszemu złu jakim jest
    marnotrawienie mienia.

    I Twoje działanie jest jak najbardziej uprawnione. Z tym, że jeśli
    rzeczony telefon zamiast oddać rodzicom po powrocie zabierzesz sobie do
    domu (celowo, a nie przez zapomnienie), to już właśnie w tym momencie
    popełnisz czyn zabroniony. W tym wypadku najprawdopodobniej kradzież, choć
    oscylującą w pobliżu przywłaszczenia.

    Ponieważ jednak rodziców pod klasą nie ma, oddasz im przy okazji zebrania z
    rodzicami lub ich wcześniejszego stawienia się po telefon.

    --
    Jego Zupełna Bladoszarość Tristan Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 55. Data: 2004-05-01 20:52:35
    Od: Czarek Gorzeński <c...@p...org>

    Robert Tomasik wrote:

    > I nie można tego całego naboju przywłaszczać sobie
    > poprzez przekazywanie rodzicom w imię jakiś tam wydumanych celów
    > pedagogicznych, co do których tak do końca nawet nie wiadomo, czy odniosą
    > jakikolwiek skutek w kwestii używania telefonu, ale na pewno nauczą
    > ucznia, że bezkarnie można łamać cudze prawa.

    Och, pomijając resztę, to ja proponuję rezygnację z praktyki
    penitencjarnej i resocjalizacji. Przecież też niewiadomo, czy przyniesie
    jakiś skutek...

    Pozdrawiam

    ;)

    Czarek Gorzeński

  • 56. Data: 2004-05-01 22:28:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 1 May 2004, Roman G. wrote:

    >+ Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał(a):
    [...]
    >+ > przetrzymanie przez noc komórki, to ja mogę dochodzić na szkole 1/30
    >+ > abonamentu. No przecież przez jedną dobę nie mogłem z niej korzystać.
    >+ > Pieniądze to pewnie będą niewielkie, ale zamieszanie potworne.
    >+
    >+ Nie oddajesz swojego dziecka nauczycielowi pod opiekę, aby z nim walczyć

    Wykluczyłeś z góry taką możliwość że to dziecko jest właścicielem
    telefonu (umowę ma oczywiście "potwierdzoną przez opiekuna", bo
    inaczej nieważna).
    No i stawiasz się w opozycji do wszelkich prawnych argumentów
    Roberta: "nie bo nie, wychowanie jest ponad prawem".
    [...]
    >+ Poza tym nic tu nie wygrasz.
    >+
    >+ Chcesz czepiać się szkoły o byle co, chcesz robić z nauczyciela kozła
    >+ ofiarnego

    Być może prawo jest złe (nie należy IMHO nigdy wykluczyć
    takiej moąliwości, jeśli występuje konflikt interesów nie
    dający się prawnie "ustawić").
    Być może np. na jedno z pytań Roberta powinna paść odpowiedż
    twierdząca (o kary cielesne :>) - IMHO zdecydowanie lepszym
    rozwiązaniem są kary cielesne (tak dla niesfornego ucznia
    jak i dla wszelkich przestępców którzy SAMI naruszają nietykalność
    cielesną ofiar: za pobicie itp....) niż naruszanie prawa - co
    tu dużo gadać, w sposób w opinii społecznej mający dość
    jasne sojarzenia (mam na myśli powszechną kilka lat temu
    klasyfikację "krótkotrwałego użycia", samochodów szczególnie :])

    >+ (bo za brak dyscypliny w klasie też on jest obwiniany)

    Krótko mówiąc - może jednak coś z tym prawem... ;)

> [...]
    >+ współżycia społecznego korzystania ze swojej własności jest dobrem
    >+ ważniejszym niż wychowanie go na odpowiedzialną i pożyteczną jednostkę

    Oczywiście nie wykluczam że popełnienie przestępstwa będzie "na
    zdrowy rozum" lepszą metodą. Tylko wyjdź z siebie, stań obok :)
    i odpowiedz sobie na pytanie: ja wyraźnie sugeruję że powinny
    istnieć kary cielesne. Nie śmiem twierdzić iż dzisiejsze prawo
    je dopuszcza.
    Ty uważasz że możesz łamać inne przepisy (niż zakaz praw cielesnych)
    bo "dobrze myślisz" i to twoim zdaniem WYKLUCZA możliwość że
    JEDNAK łamiesz prawo.
    No to dlaczego zastosowanie kary cielesnej miałoby je łamać ?

    >+ > Rozumiem, że chcesz w dziecku wyrobić taki
    >+ > związek, że jak ono będzie wykraczać poza normy zachowania, to ktoś
    >+ > przyjdzie i popełni na nim przestępstwo? Dość kontrowersyjne.
    >+
    >+ Nie starasz się zrozumieć współdyskutanta i dojść do zbliżenia stanowisk.

    A to już chyba wyłożył :), ja też dość opornie reaguję na propozycję
    "uzgodnienia stanowisk w sprawie czy 2+2 = 5" :)

    [...]
> [...]
    >+ rodzinnym dziecko przystało, wyłączył telefon na polecenie nauczyciela

    Oczywiście nie podważam iż nauczyciel powinien mieć w ręku skuteczne
    "narzędzie egzekucji". Ale zgadzam się z Robertem iż nie powinno to być
    naruszenie prawa :], ale skoro musi...[to przylać a nie zawłaszczyć :>]

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 57. Data: 2004-05-02 06:04:31
    Od: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl>

    > Użytkownik "Roman G." <r...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > nauczyciel
    > relacjach
    >
    > Z punktu widzenia pedagogiki - może. Nie jestem w tym biegły.

    I to mi wystarczy. Nauczyciel - tak jak rodzinny dom dziecka - ma sprawować
    opiekę i wychowywać małoletniego zgodnie z ustaleniami pedagogiki i na
    zasadach ogólnie przyjętych w społeczeństwie w stosunkach danego typu.
    Skoro tak właśnie robi, jest to normalne działanie w ramach obowiązków i
    uprawnień służbowych.

    > Ale nie z punktu widzenia prawa.

    Ty zakładasz - moim zdaniem błędnie - że zostały spełnione znamiona czynu
    zwanego przywłaszczeniem. Wg mnie nie udało Ci się udowodnić w przekonujący
    sposób celu przywłaszczenia, wg mnie ono nie zaistniało.
    Zabrał, aby oddać rodzicom dziecka, nad którym sprawuje opiekę. Dziadek
    może ... itd.

    > Ja się nie czepiam o nic. Ja przedstawiam obowiązujący stan prawny. Jakże
    > często słyszę z ust osoby łamiącej prawo, że się "czepiam". :-))

    Jak dla mnie źle kwalifikujesz intencje osoby, aby udowodnić swoją tezę o
    złamaniu prawa właśnie.

    > Przywłaszczenie też jest czynem karalnym. Zresztą przez ten sam kodeks
    > karny. Czemu uważasz, że niektóre przestępstwa można popełniać?

    Czyn nie nosi znamion przywłaszczenia.

    > ład
    > nasza
    >
    > A zdziwił byś się. Dawno, bo dawno, ale zdarzało się. I niczego im nie
    > kradłem. Wystarczyło ciekawie mówić, a słuchali.

    Zdziwiłbyś się, ale uczniowie zmienili się dziś w takim stopniu, że to
    naprawdę nie wystarczy. Dzisiaj potrafią - stosując różne kruczki prawne i z
    pomocą rodziców to prawo nadinterpretując - całą klasą nie przyjść na
    zapowiedziany sprawdzian, rozmawiać przez komórki na lekcjach, robić
    nauczycielom za ich pomocą zdjęcia i zamieszczać na serwisach randkowych z
    niedwuznacznym ogłoszeniem, pić alkohol, palić papierosy na oczach
    nauczycieli i bezczelnie śmiać się im w twarz: no i co mi zrobisz? Przyjdzie
    mój tato i zrobi z tobą porządek!

    "Praw dziecka(...) nie można bez koniecznej przyczyny interpretować przeciw
    rodzicom i innym osobom odpowiedzialnym za dziecko" (prof. Tadeusz
    Smyczyński, Instytut Nauk Prawnych PAN)

    A tak w ogóle to wyluzujmy :-)

  • 58. Data: 2004-05-02 06:16:51
    Od: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl>

    > No i stawiasz się w opozycji do wszelkich prawnych argumentów
    > Roberta: "nie bo nie, wychowanie jest ponad prawem".

    Moja teza jest inna: skoro wychowuje - na normalnie przyjętych zasadach - i
    nie przekracza norm kw. lub kk. (a cel przywłaszczenia jak dla mnie nie
    został udowodniony), to realizuje prawo, wykonuje swoje ustawowe obowiązki.
    Wyhcowanie nie jest w tej sytuacji ponad prawem, jest realizacją prawa.

    > Być może np. na jedno z pytań Roberta powinna paść odpowiedż
    > twierdząca (o kary cielesne :>) - IMHO zdecydowanie lepszym
    > rozwiązaniem są kary cielesne

    W te rozważania nie wchodzę :-)
    Śliska sprawa ;-)

  • 59. Data: 2006-03-06 15:19:23
    Temat: Re: zabranie telefonu komurkowego`
    Od: maciek<m...@o...pl>

    nauczyciel owszem ma prawo zabrac komorke, ale jesli jestes niepelnoletni musi
    natychmiast zawiadomić twoich opiekonow(rodziców), jeżeli nie zrobi tego można
    go zaskarżyć. Jeśli jednak jesteś pełnoletni nie musisz godzic sie na konfiskate
    telefonu poniewaz jest to przywłaszczenie mienia osobistego.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 60. Data: 2006-03-06 15:27:15
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    maciek napisał(a):
> [...]
    > go zaskarżyć. Jeśli jednak jesteś pełnoletni nie musisz godzic sie na konfiskate
    > telefonu poniewaz jest to przywłaszczenie mienia osobistego.
    po pierwsze to gdzie pytanie a po drugie
    nauczyciel nie ma prawa zabrac komÓrki nie wazne czy ktos jest
    pelnoletni czy tez nie.

    P.