  • 1. Data: 2004-04-22 16:10:09
    Temat: Zabezpieczenie na poczet przyszłych roszczeń - dziwny przypadek
    Od: "ViscaElBarsa" <v...@g...pl>

    Witam

    Sprawa wygląda tak:
    Matka Pan X kupuje w sklepie komputerowym nagrywarkę DVD. Po kilku dniach
    Pan X ją przynosi, informując że jest popsuta i żąda wydania innej, nowej.
    Po sprawdzeniu okazuje się, że nagrywarka jest jak w najlepszym stanie. Ten
    jednak nie chce jej i po rozmowie w sklepie nagle rozbija ladę, wyciąga inny
    , nowszy model nagrywarki i ucieka.
    Sprawa jest zgłoszona na Policji - kwalifikacja prawna zniszczenie mienia i
    kradzież. Wszystko pięknie, tylko przychodzi informacja, że zmienił się
    prokurator nadzorujący sprawę, i zmienia na zarzut TYLKO zniszczenia mienia.
    Uważa, że gostek MIAŁ PRAWO zabrać sobie nagrywarkę na poczet przyszłych
    roszczeń (czy jakoś tak)
    To ja się pytam - o co tu chodzi? Może mi ktoś wytłumaczyć jak to możliwe i
    czy zgodne z prawem?

    I proszę - jeśli ktoś może podać mi przepisy prawne regulujące kwestie tego
    zabezpieczenia na poczet przyszłych roszczeń (jeśli coś przeinaczam to
    przepraszam - ale pewnie wiadomo o co mi chodzi :))

    Dziękuję z góry za odpowiedź.
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-04-22 16:18:53
    Od: "Falkenstein" <No_priv@Just_pub.pl>

    ViscaElBarsa wrote:
> [...]
    > nagle rozbija ladę, wyciąga inny , nowszy model nagrywarki i ucieka.
    > Sprawa jest zgłoszona na Policji - kwalifikacja prawna zniszczenie

    Prawidłowo. Kradzież, i to nawet z włamaniem.

> [...]
    > zniszczenia mienia. Uważa, że gostek MIAŁ PRAWO zabrać sobie
    > nagrywarkę na poczet przyszłych roszczeń (czy jakoś tak)

    ??? Chyba był niewyspany jak to pisał. Albo niedokładnie przeczytał i myslał
    że gość zabrał tę nagrywarkę co ją przyniósł.

    > To ja się pytam - o co tu chodzi? Może mi ktoś wytłumaczyć jak to
    > możliwe i czy zgodne z prawem?

    Jest to mozliwe (papier wszystko przyjmie) ale kompletnie bez sensu

    > I proszę - jeśli ktoś może podać mi przepisy prawne regulujące
    > kwestie tego zabezpieczenia na poczet przyszłych roszczeń (jeśli coś
    > przeinaczam to przepraszam - ale pewnie wiadomo o co mi chodzi :))

    Istnieje coś takiego jak prawo zatrzymania, ale nie w tym przypadku i nie w
    taki sposób.

    --
    Falkenstein
    Oderint dum metuant

  • 3. Data: 2004-04-22 16:58:36
    Od: "ViscaElBarsa" <v...@g...pl>

    Witam

    Użytkownik "Falkenstein" <No_priv@Just_pub.pl> napisał w wiadomości

    > Prawidłowo. Kradzież, i to nawet z włamaniem.

    Dokładnie - gdyż bablota była zamykana na zamek

    > ??? Chyba był niewyspany jak to pisał. Albo niedokładnie przeczytał i
    myslał
    > że gość zabrał tę nagrywarkę co ją przyniósł.

    Z tego co wiadomo - to czytał i to dokładnie.

    > Istnieje coś takiego jak prawo zatrzymania, ale nie w tym przypadku i nie
    > taki sposób.

    A może sie orientujesz jaki kodeks to reguluje? I ewentualnie jakie
    artykuły? Kiedy np. można zatrzymać - aż mnie to zaciekawiło :)

    To ja też sobie kupię np. buty pochodzę kilka dni - oddam, bo powiem że jest
    coś nie tak z nimi - i wezmę sobie ze sklepu inną parę :)

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2004-04-22 18:11:06
    Od: "Kaliope" <K...@w...pl>

    > A może sie orientujesz jaki kodeks to reguluje? I ewentualnie jakie
    > artykuły? Kiedy np. można zatrzymać - aż mnie to zaciekawiło :)

    art.461kc. prawo zatrzymania, czyli ius retentionis. Co roku jest o tym
    prawie głośno w sezonie wakacyjnym. Opowieści w rodzaju: nasi rodacy za
    granicą latają po ulicy z gołą d****, bo właściciel hotelu, w którym
    mieszkali zatrzymał ich rzeczy do czasu, aż biuro turystyczne organizujące
    wczasy zapłaci pieniądze za ich pobyt:-)
    Kaliope

  • 5. Data: 2004-04-22 19:22:34
    Od: Borszczuk <c...@R...7Hi5.wfmh.org.pl.AND.7Hi5>

    ViscaElBarsa wrote:

    > To ja też sobie kupię np. buty pochodzę kilka dni - oddam, bo powiem że
    > jest coś nie tak z nimi - i wezmę sobie ze sklepu inną parę :)

    Nie zapomnij skopac sprzedawcy ;)

    MSPANC.
    --
    Life is a beach and then you dive...