  • Date: Thu, 22 Apr 2004 22:24:12 +0200
    From: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zabranie telefonu komurkowego`

    On 22/04/2004 19:02, kaowuael wrote :
    > witam .
    > mam pytanie : czy nauczyciel moze zabrać telefon komórkowy komuś kto
    > wyciągnął go na lekcji ?
    > regulamin szkoły zabranie używania telefonu w szkole
    > mi sie wydaje ze nikt nie ma prawa mi nic zabierać, a jak by próbował to
    > można stosować samoobronę
    > czy mam racjie ?

    Nie. Niezależnie od oceny moralnej, pedagogicznej i dowolnej innej,
    nauczyciel nie ma prawa pozbawić własności ucznia. Nie jest mi znana
    ustawa, która by takie uprawnienie nadawała nauczycielowi.

    Naturalnie, jeśli przyjąć, że nauczyciel działa in loco parentis (w
    miejsce rodziców -- tak ja ma to miejsce w Stanach Zjednoczonych), to
    nauczyciel miałby prawo zabrać telefon komórkowy uczniowi. Jednak,
    przyjęta praktyka, w których szkoły wymagają zgody rodziców na
    praktycznie każdą czynność wykraczającą poza ściśle pojęty obowiązek
    szkolny, wskazywałaby że, szkoły w Polsce nie działają in loco parentis.

    Może ktoś się spotkał z jakąś interpretacją uprawnień szkoły w polskim
    prawie rodzinnym? Ustawa o systemie oświaty milczy w tej sprawie.
    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    Do not choose for your wife any woman you would not choose as your