    From: "Kuba" <j...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wypadek z 96 roku... mozna cos jeszcze zrobic ??
    Date: Tue, 22 Jan 2002 03:55:38 +0100

    Można, można.
    Roszczenia, które Ci przysługują przedawniają się po 10 latach (118 kc).
    Oparcie znajdują w przepisach kodeksu cywilnego, który stanowi:
    Art. 444. § 1. W razie uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia
    naprawienie szkody obejmuje wszelkie wynikłe z tego powodu koszty. -
    - to jest dopiero początek, następne przepisy normują szczegółowo zakres
    przysługujących CI roszczeń. Oczywiście dochodzisz ich w postępowaniu
    cywilnym. Postępowanie karne, o którym piszesz ma jakieś znaczenie, ze
    względu na tzw prejudycjalność (art 11 kpc) - tzn, że jeżeli sąd uznał, że
    kierowca Mercedesa nie zawinił sąd cywilny już kwestii jego winy sprawdzał
    nie będzie. Z tym, że w przypadku odpowiedzialności kierowców kryteria
    odpowiedzialności są ukształtowane na zasadzie nie winy lecz ryzyka. Oznacza
    to, że kierowca będzie odpowiadał, nawet jeśli jest niewinny. Nic jednak nie
    zdziałasz jeśli kierowca udowodni, że szkoda powstała wyłącznie z Twojej
    winy (art. 435 w zw. z 436)
    I to tak w największym skrócie.
    Jeśli jednak szukasz naprawdę fachowej pomocy - zwróć się do Stowarzyszenia
    Pomocy Poszkodowanym w Wypadkach Drogowych....czy jakoś tak się nazywają.
    Wiem, że pomagają skutecznie, mają wyspecjalizowanych prawników. Znajdziesz
    ich w Internecie, mają gdzieś swoją stronę. Ale szczegółów nie znam.

    A co do Leszka - brawo stary, super poczucie humoru !!!
    jesteś niezłym ogórkiem

    Użytkownik "VIPunia - Iwona Jankowska" <v...@s...ae.poznan.pl> napisał
    w wiadomości news:a2fgha$9um$1@news.tpi.pl...