    From: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wypadek samochodowy
    Date: Wed, 10 Apr 2002 09:23:20 +0200

    Użytkownik "DM" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:a90lmk$8hg$1@news.tpi.pl...
    > Ile nalezy sie spodziewac kolegium

    Co to jest "kolegium"??? ;-P

    > jesli na przejsciu dla pieszych potracona zostala nieletnia osoba
    > (ktora wtargnela, na jezdnie biegnac) byla to droga osiedlowa

    Droga osiedlowa to z reguły "droga wewnętrzna" a.k.a. "strefa
    zamieszkania" - czyli piesi mają absolutne pierwszeństwo, należy zachować
    szczególną ostrożność i nie przekraczać 20km/h.

    > - oczywiscie nie przyznaje sie do tego ze postapila bezmyslnie

    Patrz wyżej. W "strefie zamieszkania" pieszy ma prawo uważać się za świetą
    krowę i oczekiwać, że każdy kierujący pojazdem jedzie tak, żeby w razie
    czego móc praktycznie w miejscu stanąć.

    [ciach]

    > Czy w zwiazku z ta sprawa (lepiej odroczyc ja do czasu powrotu swiadka) -

    Świadek figę ci da - strefa zamieszkania ma swoje szczególne prawa.

    > osoba powiazana ze sprawca (rodzina)
    > czy w takich przypadkach mozna liczyc na srodki lagodzace?

    Chyba tylko nerwosol ;-)

    > Czy jesli oskarzenie jest z art. 157 & 2 KK (lekarskie)
    > moze grozic utrata prawo jazdy (na jakis okres?)

    Głowy nie dam, ale IMHO jest to możliwe. Wszystko zależy od tego, jak
    poważne były obrażenia (np. wstrząs mózgu?)

    Co do wysokości różnego rodzaju opłat to przygotuj się na: mandacik,
    odszkodowenie, pokrycie kosztów leczenia i innych strat (to akurat pewnie
    pójdzie z OC == wzrost składki), pewnie także koszta procesu.

    > czy tylko kolegium.

    KOLEGIUM NIE ISTNIEJE!

    > Na co sie mozna powolac?

    Blagać o litość, pokajać się, przyznać się do błędu (zignorowanie zasad
    obowiazujących w "strefie zamieszkania") i obiecać poprawę.

    A prywatnie wyciągnąc z tego nauczkę i nie szarżować po osiedlu.