  • 11. Data: 2003-05-10 21:00:55
    Temat: Re: wymiana towaru
    Od: "jjans" <j...@w...pl>

    Dziękuję wszystkim za opinie.
    Wasze wypowiedzi utwierdzają mnie w przekonaniu, że mam rację. W
    poniedziałek jeszcze raz udam sie do sklepu i jeśli znów odmówią mi wymiany,
    złożę reklamację na piśmie.

    Ponieważ jednak, któryś z poprzedników stwierdził, że niepodpisanie karty
    gwarancyjnej jest błędem, to wyjaśnię moje stanowisko. Wiem, że gwarancja
    jest *dobrowolnym dodatkiem* sprzedawcy i nie może ograniczać moich praw
    wynikających z obowiązujących aktów prawnych. Ta którą otrzymałem zawiera
    zapisy ograniczające właśnie wymianę. Zgodnie z nią każda wymiana musi być
    poprzedzona próbą naprawy.
    Podpisanie jej może być traktowane jako wyrażenie zgody na te warunki i
    utrudnić dochodzenie moich praw.

    Bartłomiej

  • 12. Data: 2003-05-11 09:48:32
    Temat: Odp: wymiana towaru
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik jjans <j...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b9jp8q$du7$...@a...dialog.net.pl...

    > Podpisanie jej może być traktowane jako wyrażenie zgody na te warunki i
    > utrudnić dochodzenie moich praw.

    Ponownie - absolutnie nie moze byc tak traktowane. Podpisanie bedzie
    oznaczalo zgode na te warunki, ale tylko wtedy, jesli zdecydujesz sie z nich
    skorzystac, a nie z ustawowych. W niczym nie pogarsza to Twojej sytuacji.

    Depi.

  • 13. Data: 2003-05-11 14:55:21
    Od: "jjans" <j...@w...pl>

    Marcin Olender wrote:

> [...]
    > oznaczalo zgode na te warunki, ale tylko wtedy, jesli zdecydujesz sie
    > z nich skorzystac, a nie z ustawowych. W niczym nie pogarsza to

    Oczywiście zgadzam się z Tobą. Pisząc o utrudnieniach nie miałem na myśli
    dochodzenia swych praw na drodze prawnej. Myślałem o postępowaniu na etapie
    sprzedawca - kupujący.
    Ogólnie uważam, że w sytuacji gdy *karta gwarancyjna* jest obecnie
    dodatkową,
    dobrowolną deklaracją sprzedającego, nie ma obowiązku składania na niej
    podpisu kupującego. Natomiast gdy stwierdzimy, że zamieszczone w niej zapisy
    ograniczają nasze prawa, składanie podpisu uważam wręcz za nielogiczne.
    Owszem widzę dwa przypadki kiedy taki podpis należy złożyć:
    1. gwarancja bez ograniczania moich praw precyzuje je,
    2. rozszerza moje prawa,
    ale to wg mnie jest już umową.

    pozdrawiam i dziękuję za udział w dyskusji
    Bartłomiej

  • 14. Data: 2003-05-11 20:41:50
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik jjans <j...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b9lo7q$46b$...@a...dialog.net.pl...

    > Oczywiście zgadzam się z Tobą. Pisząc o utrudnieniach nie miałem na myśli
    > dochodzenia swych praw na drodze prawnej. Myślałem o postępowaniu na
    etapie
    > sprzedawca - kupujący.

    Zgadzasz, tylko ze nie zgadzasz? Naprawde uwierz mi - gwarancja w niczym
    niczego nie utrudnia, nie umnijesza ani nic podobnego. Na 100%

    --
    Depi.

  • 15. Data: 2003-05-11 21:29:28
    Od: "jjans" <j...@w...pl>

    Marcin Olender wrote:

    > Zgadzasz, tylko ze nie zgadzasz? Naprawde uwierz mi - gwarancja w
    > niczym niczego nie utrudnia, nie umnijesza ani nic podobnego. Na 100%

    Dla uproszczenia sprawy - czy jesteś zwolennikiem podpisywania gwarancji,
    której treść jest niezgodna z prawem lub w sposób oczywisty ogranicza prawa
    kupującego?

    z wyrazami szacunku
    Bartłomiej

  • 16. Data: 2003-05-12 06:25:35
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    jjans wrote:
    > Dla uproszczenia sprawy - czy jesteś zwolennikiem podpisywania gwarancji,
    > której treść jest niezgodna z prawem

    Trudno jednoznacznie powiedzieć o gwarancji, że jest niezgodna z prawem.
    Bo z czym? Zasadami współżycia społecznego?

    lub w sposób oczywisty ogranicza prawa
    > kupującego?

    Gwarancja nie ogranicza praw kupującego - ona najwyżej wyznacza
    _dodatkowe_ uprawnienia, w tej formie, w jakiej chce to uczynić gwarant,
    mogą więc być bardzo ograniczone. Jej podpisanie nie jest zobowiązaniem
    do korzystania z nich w przyszłości.

    KG

  • 17. Data: 2003-05-12 07:40:20
    Od: "jjans" <j...@k...chip.pl>

    Użytkownik "Kamil Gołaszewski" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > _dodatkowe_ uprawnienia, w tej formie, w jakiej chce to uczynić gwarant,
    > mogą więc być bardzo ograniczone. Jej podpisanie nie jest zobowiązaniem

    W dostarczonych mi *Warunkach gwarancji* sprzedawca umieścił zapis:
    Klientowi przysługuje prawo do wymiany sprzętu na nowy, WYŁĄCZNIE w
    przypadku, gdy:
    - autoryzowany punkt naprawy stwierdzi NA PIŚMIE, że usunięcie wady jest
    niemożliwe,
    i na dole miejsce na mój podpis.
    rzeczywiście - niesamowite rozszerzenie moich uprawnień :-)

    Bartłomiej

  • 18. Data: 2003-05-12 08:07:47
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    jjans wrote:
> [...]
    > niemożliwe,
    > i na dole miejsce na mój podpis.
    > rzeczywiście - niesamowite rozszerzenie moich uprawnień :-)

    Tak, część gwarancji w ogóle nie przewiduje wymiany ;)
    I pamiętaj, że gwarancja obejmuje każdą usterkę, która ujawni się w
    czasie jej trwania, a odpowiedzialność ustawowa czy to z rękojmi, czy za
    niezgodność z umową wymaga, żeby powód usterki istniał już w chwili
    sprzedaży - przy rękojmi była to wada wynikająca z przyczyny tkwiącej w
    rzeczy, przy niezgodności - niezgodność ma istnieć w chwili wydania
    rzeczy. Co prawda przy rękojmi istniało domniemanie, że ta przyczyna
    była, ale jak będzie teraz, po upływie 6 miesięcy, trudno powiedzieć.
    Jeśli takie nieco pozaustawowe domniemanie nie utrzyma się, to może być
    bardzo trudno udowodnić (a będzie to musiał zrobić konsument)
    niezgodność, która miała istnieć kilkanaście miesięcy wcześniej -
    przecież do tej pory wszystko działało, więc...
    Gwarancja opiera się na nieco innych zasadach - rzecz ma po prostu
    działać przez jej okres.

    KG

  • 19. Data: 2003-05-12 16:37:29
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik jjans <j...@k...chip.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b9nja0$g7c$...@n...news.tpi.pl...

    > W dostarczonych mi *Warunkach gwarancji* sprzedawca umieścił zapis:

    AAAAARGH! To nie ma znaczenia! Uprawnienia masz dalej takie same - wynikaja
    one z samego prawa i gwarancja nie moze ich ograniczyc!!! To, ze gwarancja
    ustanawia nizszy ( moze byc i tak ) poziom ochrony po prostu oznacza, ze
    jest ona bezwartosciowa ( np. choc zawsze jednak costam gwarantuje ), ale w
    zaden sposob nie wplywa na uprawnienia z ustawy. Prostu z niej nie korzystaj
    i tyle.

    --
    Depi.