    From: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wyimaginowany wypadek
    Date: Sun, 17 Nov 2002 23:28:51 +0100

    Opierając się na Twoim opisie, trudno się oprzeć wrażeniu, że coś tu nie
    tak. Albo relacja Twojej znajomej (rozumiem, że Ciebie tam nie było) nie
    jest ścisła, albo ktoś dał po d... i to sporo. Znamiennym jest to, iż
    używasz sformułowania, że przesłuchiwano uczestników zdarzenia. W
    postępowaniu mandatowym nikogo się nie przesłuchuje, a procedura raczej
    kilka godzin nigdy nie trwa - no ale nie mam podstaw z drugiej strony, by Ci
    nie wierzyć.
    Wracając do meritum. Sprawę należy rozważyć w trzech aspektach:

    1. Twoja znajoma mandat przyjęła, więc wszelkie dywagacje na ten temat mają
    charakter akademicki. Instytucja mandatu ma ten charakter, iż nie mozna go
    dać osobie, która nie wyraża zgody na jego przyjęcie, a wyrażenie takiej
    zgody (podpisanie mandatu) jest jednoznaczne z uznaniem się za winnego. A
    później: "powaga rzeczy osądzonej" i pozostaje jedynie zapłacić mandat

    2. Uważam, że w opisanych przez Ciebie okolicznościach policjanci nie mieli
    racji nakładając mandat (choc jestem policjantem). Konieczność udzilenia
    pomocy 1,5 rocznemu dziecku, które wymiotuje jest w mojej ocenie
    okolicznością powodującą tzw. "stan wyższej konieczności", a zatem
    wyłaczającą popełnienie nie tylko wykroczenia, ale nawet przestępstwa.
    Dziecko wymiotując mogło się zaksztusić, więc istniało bezpośrednie i realne
    zagrożenie jego życia. Ewentualnego rozważenia wymaga sposób zaparkowania
    pojazdu, czyli czy nie powodowało to nieuzasadnionego zagrożenia dla innych
    uczestników ruchu. Wóczas możnaby zagadnienie rozpatrywać conajwyżej jako
    przekroczenie granic stanu wyższej konieczności, ale biorąc pod rozwagę, że
    przecież nic się nie stało i ucierpiał co najwyżej "witrualny" porządek
    prawny, a na drugiej szali kładziemy życie człowieka, jestem przekonany, iż
    w opisanym wypadku mandatu nie należało przyjmować, a jeśliby policjanci
    zdecydowali się skierować sprawę na drogę sądową, to i sąd podzieliłby moją
    opinię. Kierująca wykroczenia nie popełniła, albowiem zaistniał przypadek
    wykluczający karalność.

    3. Powiadomienie Policji o niemającym w rzeczywistości zdarzeniu o
    charakterze wypadku drogowego, jeśli zawiadamiający pomówili w powiadomieniu
    konkretną osobę stanowi w zależności od szczegułów (należałoby odsłuchać
    taśmę z nagraniem ze stanowiska kierowania) przestęstwo lub wykroczenie. W
    takim wypadku należy się zwrócić do Prokuratury albo Policji o wyjaśnienie
    tej sprawy. Jednak przed podjęciem takich kroków dokłądnie rozważ z czego
    wynika wiedza o przebiegu zaistniałego zdarzenia, albowiem opisany przez
    Ciebie przebieg jest w moich oczach mocno nieprawdopodobny. Ja sobie zdaję
    sprawe z tego, że są różni policjanci, no ale w tym wypadku byłby to popis
    indolencji z ich strony.