    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wycieczki Żydów z bronią
    Date: Sat, 23 Dec 2023 01:11:38 +0100
    <um50td$2qq$2$RTomasik@news.chmurka.net> <OmohN.4105$aRSd.1590@fx02.ams1>
    <um55d1$2qp$2$RTomasik@news.chmurka.net>
    <DephN.59973$aZie.49181@fx11.ams1>

    > Ale tacy ortodoksyjni i rozpoznawalni?

    Tak.

    > Pewnie tak, ale też MZ całkiem możliwe, że ostatnie 8 lat dołożyły się
    > do antysemickiej reputacji Polaków.

    W Nowym Sączu znajduje się kilka zabytków kultury żydowskiej, które
    przyciągają turystów z całego świata, w tym z Izraela. Są to przykładowo
    wzniesiona w XVIII wieku Stara Synagoga Grodzka, a następnie
    odbudowana w XIX wieku w stylu mauretańskim. Jest to jedna z
    najpiękniejszych synagog w Polsce i jest nadal aktywnie wykorzystywana
    do celów religijnych. Po wysadzeniu miasta pod koniec wojny była w
    ruinie i ja pamiętam, jak tam był magazyn. Państwo odbudowało ją i
    umieścili tam muzeum, aby kilka lat później odbudowaną zwrócić Gminie
    Żydowskiej.

    Mamy Cmentarz żydowski, na którym znajduje się około 200 macew, w tym
    grobowiec cadyka Chaima Halberstama, który jest czczony przez
    chasydzkich Żydów na całym świecie. Ciekawostką jest to, ze pod macewami
    na sporym obszarze nie ma pochówków. Jest jeszcze Dom modlitwy chasydów,
    zwany też Beit Midrash, który został wybudowany w XIX wieku i jest nadal
    wykorzystywany przez chasydzkich Żydów z Nowego Sącza i okolic oraz
    Kuczka, czyli tymczasowy budynek modlitewny, który jest stawiany w
    czasie święta Sukkot. Kuczka w Nowym Sączu jest jedną z najstarszych i
    najlepiej zachowanych w Polsce.

    Izraelscy turyści przyjeżdżają do Nowego Sącza, aby odwiedzić te
    zabytki, a także aby poznać historię i kulturę żydowską miasta. Nowy
    Sącz był przez wieki ważnym ośrodkiem żydowskim, a jego społeczność
    żydowska była bardzo aktywna w życiu gospodarczym i kulturalnym miasta.
    W czasie II wojny światowej większość Żydów z Nowego Sącza została
    zamordowana przez Niemców, ale ich dziedzictwo nadal jest żywe w mieście.

    Biegają w swoich "chałatach" i kapeluszach. Kiedyś wzbudzali jakąś tam
    sensację, ale teraz nikt na nich nie zwraca większej uwagi. Chodzą
    właśnie pomiędzy tym cmentarzem, Synagogą oraz pobliskimi hotelami.

    Tak na szybkiego:
    - https://tiny.pl/c6g8n
    - https://tiny.pl/c6g8k
    - https://tiny.pl/c6g82
    ale są obecni przy każdym większym święcie żydowskim.
    --
    (~) Robert Tomasik