    From: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wstęp od 21 lat
    Date: Tue, 3 Feb 2004 21:55:18 +0100
    Sender: g...@o...pl@195.245.226.66

    Olgierd wyskrobał(a):
    > Rzecz dyskusyjna, chociaż znajduje częściowo potwierdzenie w brzmieniu
    > art. 32 ust. 2 zd. 2 konstytucji, jednak już ust. 2 wprowadza ogólny
    > zakaz dyskryminacji, nie tylko przez waadze publiczne. Hmm teraz dopiero
    > zacząłem zastanawiać się nad sformułowaniem art. 7 gdzie chyba powinno
    > być "wszyscy" - ale czy z tego, że nie jest, możesz wnioskować, że coś
    > co nie jest organem waadzy nie musi działać na podstawie prawa?
    > Skądinąd zasada horyzontalnego obowiązywania tychże już bierze górę i w
    > praktyce, na przepisy ustawy zasadniczej powołują się strony i przed
> [...]
    [...]
    > Ależ ja też tak uważam! Oczywiście, że dyskryminacja nie dotyczy np.
    > strefy zagrożenia wybuchem, kamieniołomów, jednostek wojskowych,
    > skarbców bankowych, kin, teatrów oraz innych miejsc biletowanych,
    > zakładów pracy itp. Jednak lokale publiczne nie mogą stosować praktyk
    > dyskryminacyjnych, a jedną z nich jest właśnie dyskryminacja ze względu
    > na wiek.

    Ktoś tu popełnia błąd w rozumowaniu... Autor wątku w swym wielkim oburzeniu
    powołał się w pewnej mierze na Konstytucję (prawa podstawowe), a Ty to
    podchwyciłeś. Tymczasem z Konstytucją należy ostrożnie się obchodzić i
    raczej nie wyciągać z niej dalekoidących wniosków. Powiedzmy sobie tak, że
    Konstytucja zawiera pewne ramy, pewne postulaty niekiedy, które dopiero
    później znajdują konkretyzjację w ustawach. Dosłowne interpretowanie zapisów
    Konstytucji i wyprowadzanie z niej praw podmiotowych bez uwzględnienia
    innych aktów prawnych nie doprowadzi do niczego konstruktywnego (robi tak
    np. wszechwiedzący A. Lepper).

    Czy fakt, że właściciel lokalu chce zawierać umowę tylko z osobami powyżej
    21 roku życia oznacza wg Ciebie "dyskryminację w życiu społecznym lub
    gospodarczym" wysłowioną w art. 32 Konstytucji? A o swobodzie zawierania
    umów w Kodeksie Cywilnym słyszałeś? Jak ktoś daje ogłoszenie, że np.
    wynajmie mieszkanie dwóm studentkom to to też jest dyskryminacja? Płciowa po
    pierwsze i "edukacyjna" po drugie? Nie, to jest właśnie swoboda umów. I
    właściciel dyskoteki czy klubu nocnego również może zastrzec w ofercie np.
    że impreza tylko dla studentów, tylko dla 40-latków, że panie wchodzą za
    darmo itd. Jego wybór.

    Poza tym brakuje mi w tym wątku jednego: definicji "lokalu publicznego".
    Wszyscy się na to powołują, a jakoś nie wiadomo co to ma być.

    --
    Bartek Gliniecki