    From: kuba <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: współwłaściciel żąda czynszu
    Date: Fri, 15 May 2009 12:44:43 +0200

    vari pisze:
    > Witam Grupowiczów.
    > Chciałbym zasięgnąć opinii w następujacej sprawie.
    > Istnieje dom majacy dwóch właścicieli (po 50% udziałów ale bez dokładnego
    > podziału nieruchomosci - taki podział jest "na gębę" i każdy mieszka w
    > "swojej" częsci).
    > Jeden ze współwłaścicieli stracił sądownie swój udział na rzecz wierzycieli
    > (dwie osoby fizyczne).
    > Jednocześnie dłużnik ten nadal zamieszkuje wraz z dorosłym synem w części
    > domu (tam ggdzie przed wyrokiem sądu).
    > Dłużnik i syn są nadal zameldowani, z tym że wobec dłużnika wszczęto
> [...]

    Trzeba zacząć od tego, że nie są to opłaty czynszowe, tylko
    wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z rzeczy, które bez wątpienia się
    należą uprawnionym - w końcu dawny współwłaściciel zamieszkuje w domu,
    który nie jest jego własnością, niby dlaczego miałby móc mieszkać za
    darmo? Ponadto powinien zapłacić właśnie od momentu, w którym stracił
    własność.

    Kwestię komu to wynagrodzenie się należy rozstrzyga art. 370 KC, w ten
    sposób, że ustanawia solidarność wierzycieli, a zatem każdy z nich może
    się domagać spełnienia całego świadczenia. Czyli postępowanie dawnego
    współwłaściciela jest w porządku. Wynagrodzenia mogą zacząć też domagać
    się nowi współwłaściciele. Wtedy dłużnik, może wybrać komu zapłaci.
    Jednak jeżeli jeden ze współwłaścicieli wytoczył powództwo, to należy
    zapłacić jemu.

    A gdyby nowi współwłaściciele zwrócili się po wynagrodzenie, mimo że
    zostało ono zapłacone dawnemu współwłaścicielowi, to już nie mają do
    tego prawa. Mogą tylko domagać się odpowiedniej części od dawnego
    współwłaściciela, dłużnika to nie interesuje.

    pozdrawiam
    kuba