  • 1. Data: 2003-09-04 09:40:47
    Temat: wlasnosc spoldzielcza -> hipoteczna (nie FAQ)
    Od: "WojtekS" <w...@R...wp.pl>

    Witam,

    Szukalem takiego zapytania w googlu - ale chyba jeszcze nikt tego nie
    poruszyl.
    Mam zamiar wystapic do spoldzielni o wydzielenie hipoteczne mojego
    mieszkania. Juz wiem, ze droga do tego jest trudna i wyboista - chodzi mi o
    moj statut w okresie przechodzenia.

    Jezeli dzisiaj napisze do spoldzielni listem poleconym, ze domagam sie
    wydzielenia hipotecznego mojego mieszkania w celu wystapienia ze spoldzielni
    to czy moj statut zmienia sie jakkolwiek?
    Chodzi mi o to, ze mam dosc krecenia tych [ocenzurowano] (wiem, wiem,
    jestesmy ze spoldzielnia wielka rodzina i wogole i wogole) i chcialbym stac
    sie strona (chociazby formalnie). Obawiam sie jednak, ze spoldzielnia moze
    to utrudniac (w szczegolnosci sprawa gruntu jest niejasna).

    W skrocie: czy jak wystapie o wydzielnie oraz wystapienie ze spoldzielni to
    czy jest jakis czas ustawowy po ktorym moj statut zmienia sie automatycznie
    czy tez moge tak sobie czekac latami?

    Dziekuje za pomoc - przepraszam tez za nieco roztrzesiony post ale juz nie
    mam do tych [ocenzurowano] nerwow :(

    Wojtek

  • 2. Data: 2003-09-04 13:55:00
    Temat: Re: wlasnosc spoldzielcza -> hipoteczna (nie FAQ)
    Od: Dredd<...@...pl>

    DO czasu skutecznego wydrębnienia własności twego lokalu (a więc w
    praktyce aż do chwili ujawnienia tego w księdze wieczystej) pozostajesz
    spółdzielcą dysponującym jedynie tzw. ograniczonym prawem
    rzeczowym. Z wszelkimi konsekwencjami tego stanu (także tymi
    niemiłymi)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2003-09-04 18:46:47
    Od: "Mor" <m...@m...neostrada.pl>

    >a więc w praktyce aż do chwili ujawnienia tego w księdze wieczystej
    Nie tylko w praktyce - prawo do odrębnej własności lokalu powstaje dopiero z
    chwilą dokonania wpisu w księdze wieczystej. W konsekwencji do czasu
    wpisania tego prawa nie można go zbyć, obciążyć itd.
    Co do gruntu pod budynkiem to jest on albo własnością spółdzielni albo w
    wieczystym użytkowaniu, ale to nie ma aż takiego znaczenia... Z chwilą
    ustanowienia odrębnej własności lokalu nabywasz udział (ułamkowy) w
    częściach wspólnych budynku i urządzeniach oraz działce gruntu pod
    budynkiem.

  • 4. Data: 2003-09-05 12:01:18
    Od: "" <s...@b...pl>

    Witam,

> [...]

    >wydzielenia hipotecznego mojego mieszkania w celu wystapienia ze spoldzielni
    >to czy moj statut zmienia sie jakkolwiek?

    Nic to nie zmieni
    Dopóki masz mieszkanie spółdzielcze własnościowe MUSISZ być członkiem
    spółdzielni.

> [...]

    >czy jest jakis czas ustawowy po ktorym moj statut zmienia sie automatycznie

    Jeśli sprawa gruntu jest nie uregulowana to nie możesz przekształcić mieszkania
    na własnościowe.
    Spółdzielnia ma obowiązek (zapisy w ustawie) dążyć do uregulowania stanu
    prawnego gruntu. W ustawie zapisany jest nawet termin (jeśli dobrze pamiętam
    to końca tego roku) do kiedy mieszkania mają być gotowe do przekształcenia.
    Praktyka pokazuje że często jest to niezależne od spółdzielni i wtedy może
    to rzeczywiście potrwać kilka lat.
    Jak uregulowana zostanie sprawa gruntu to spółdzielnia ma również obowiązek
    umożliwić ci przekształcenie mieszkania na własnościowe.
    Koszty przekształcenia to około 600 zł.

    Ale spodziewaj się podwyżki czynszu po przekształceniu.
    A dokładnie zostaniesz pozbawiony dofinansowania które spółdzielnia udziela
    do czynszu a które wynika z dochodów jakie spółdzielnia uzyskuje
    (reklamy na blokach, wynajem lokali, przekształceni lokatorskich na
    własnościowe ... ).
    Pozostałe składniki czynszu pozostają bez zmian więc zawsze będzie to oznaczało
    podwyżkę czynszu.

    Dodatkowo nie obędziesz dla nich stroną ale raczej zostaniesz wyłączony z kręgu
    osób decydujących o czymkolwiek. W styczniu tego roku zmieniła się ustawa
    a jeden z nowych punktów mówi że przymusowym zarządcą twojego bloku jest
    spółdzielnia. Więc to spółdzielnia a raczej członkowie decydują o planowanych
    remontach i innych inwestycjach, jeśli nie jesteś członkiem spółdzielni
    to nie masz prawa głosu a tak naprawdę to nawet nie masz prawa przebywać
    na zebraniu.
    W poprzednim roku po wydzieleniu mieszkania zawiązywała się wspólnota
    mieszkaniowa: ty i spółdzielnia, oczywiście każdy miał odpowiednio
    proporcjonalną liczbę głosów i decydowali o wszystkim
    co dotyczy bloku.
    W tym roku już tak nie jest, decyzje podejmuje jednoosobowo spółdzielnia.

    Podsumowując za przekształcenie musisz zapłacić, płacisz większy czynsz a twoje
    prawa do decydowanie o bloku są praktycznie zerowe.

    Zastanów się co chcesz uzyskać i w jaki sposób.

    Sam jestem w podobnej sytuacji ale chyba trzeba poczekać na zmianę rządu
    a później zmianę ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

    Pozdrawiam
    SJ