  • 1. Data: 2007-09-23 09:03:52
    Temat: własna waluta w Polsce
    Od: Rafal Strzalinski <n...@g...com>

    Witam,

    Widziałem na Discovery film o Liberty Dollar (http://
    www.libertydollar.org/). To taka pozarządowa, prywatna waluta. Mam
    pytanie czy byłoby to możliwe w naszym kraju? Oczywiście mam na myśli
    legalny sposób :-)

    Rafał Strzaliński
    http://nablaone.net

  • 2. Data: 2007-09-23 10:59:26
    Temat: Re: własna waluta w Polsce
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Rafal Strzalinski" <n...@g...com> napisał w wiadomości
    .com...

    Od wielu lat coś takiego legalnie działa. Wszelkie bony wydawane przez
    firmy pracownikom na święta, to przecież waluta - tyle że honorowana
    jedynie w niektórych sklepach. Są również sztony w kasynach. Co do
    drukowania sobie pieniążków, to w zasadzie każdy to może zrobić. Problem
    jest jedynie z wymienialnością na jakąś powszechnie honorowaną walutę oraz
    honorowaniem samej waluty przez sklepy itp.

  • 3. Data: 2007-09-23 11:46:13
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 23-09-2007 o 11:03:52 Rafal Strzalinski <n...@g...com>
    napisał(a):

> [...]
    > www.libertydollar.org/). To taka pozarządowa, prywatna waluta. Mam
    > pytanie czy byłoby to możliwe w naszym kraju? Oczywiście mam na myśli

    W niektorych naszych miastach obowiazuja prywatne waluty. Niedawno o tym
    mowili cos w wiadomosciach.

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 4. Data: 2007-09-23 11:56:42
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 23-09-2007 o 13:46:13 Jasko Bartnik <a...@s...nadole>
    napisał(a):

    > W niektorych naszych miastach obowiazuja prywatne waluty. Niedawno o tym
    > mowili cos w wiadomosciach.

    http://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,biznes,gratka-dl
    a-kolekcjonerow,wia5-3273-6393.html

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 5. Data: 2007-09-23 15:03:23
    Od: "tomek." <t...@p...fm>

> [...]
    > jest jedynie z wymienialnością na jakąś powszechnie honorowaną walutę oraz
    > honorowaniem samej waluty przez sklepy itp.

    Bony towarowe to nie waluta, nie maja wlasnej jednostki moneternej, po
    prostu jest to taki srodek platniczy jak karta platnicza - musisz najpierw
    bony kupic i dostajesz
    ich odpowiednia wartosc.

    W Polsce pieniadz moze drukowac tylko i wylacznie NBP - patrz ustawa o NBP.
    A waluty lokalne nie dokonca sa legalne - wypowiadali sie na ten temat takze
    prawnicy NBP.

    pzdr
    tomek

  • 6. Data: 2007-09-23 15:14:49
    Od: leon <l...@n...interia.pl>

    Dnia 23-09-2007 o 13:56:42 Jasko Bartnik <a...@s...nadole>
    napisał(a):

    > http://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,biznes,gratka-dl
    a-kolekcjonerow,wia5-3273-6393.html

    jest jedno drobne ale, mozna legalnie podrabiac temonety i nie jest to
    karalne. nie pamietam
    teraz sygnatury wyroku.

    leon
    --
    "Jeżeli przyjmiemy, ze pi wynosi 2,87 to otrzymamy błędne koło"
    - Łysa Śpiewaczka - EUGENE IONESCO

  • 7. Data: 2007-09-23 20:09:07
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 23-09-2007 o 17:03:23 tomek. <t...@p...fm> napisał(a):

    > W Polsce pieniadz moze drukowac tylko i wylacznie NBP - patrz ustawa o
    > NBP. A waluty lokalne nie dokonca sa legalne - wypowiadali sie na ten
    > temat takze prawnicy NBP.

    To rozumiem, ze talony tez sa nielegalne? To identyczna sytuacja jak z
    wlasna waluta. I caly handel wymienny tez bierze w leb. Wystarczy
    przemianowac pieniadze papierkowe na "talony" a monety na "zetony". I
    omijamy przepisy.

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 8. Data: 2007-09-23 20:40:14
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Jasko Bartnik wrote:

> [...]
    > wlasna waluta. I caly handel wymienny tez bierze w leb. Wystarczy
    > przemianowac pieniadze papierkowe na "talony" a monety na "zetony". I

    Nieco błędnie interpretujesz. Jest pewna różnica pomiędzy pieniędzmi, a
    różnego rodzaju talonami, czekami, wekslami czy np. sztabkami złota.

    Pieniądz jest pieniądz i na jego wydawanie monopol ma państwo.

    Natomiast talony i inne takie możesz sobie wyobrazić jako specyficzny
    rodzaj weksla.

    A sztabki złota (czy np. monety "dolarów liberty") to wymiana barterowa.

  • 9. Data: 2007-09-23 20:51:28
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z niedziela, 23 września 2007 22:09
    (autor Jasko Bartnik
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <op.ty4h9hgsrgp2nr@sempron>):

    > To rozumiem, ze talony tez sa nielegalne? To identyczna sytuacja jak z
    > wlasna waluta. I caly handel wymienny tez bierze w leb.

    No i słusznie, że bierze... Bo gdzie podatki? Jakby się tak dało, to by się
    wprowadziło talony zamiast złotówek i można zapomnieć o podatkach.

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@b...pl s...@o...pl a...@e...com.pl

  • 10. Data: 2007-09-23 21:50:26
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 23-09-2007 o 22:51:28 Tristan <n...@s...pl> napisał(a):

    > No i słusznie, że bierze... Bo gdzie podatki? Jakby się tak dało, to by
    > się wprowadziło talony zamiast złotówek i można zapomnieć o podatkach.

    To ciekawe jak towar znikalby ze sklepow. Pierwsza kontrola podatkowa
    zniszczylaby sklep. A zetony/bilety w wesolym miasteczku? Kupujesz przy
    wejsciu i mozesz zuzyc na mase roznych opcji. Na strzelnice, uslugi
    przewozowe (rollercoaster), fryzjera itd. Czemu nie zrobic tego w miescie?
    Kupujesz bileciki, ktore sa akceptowane przez taksowkarz, fryzjerow, inne
    punkty uslugowe i placowki handlowe. Na kasie nabijasz jak za zwykly towar
    a pozniej wymieniasz bileciki na zwykle pieniadze... albo uzywasz ich
    gdzie indziej. Podatki sa placone i wszyscy sa szczesliwi.

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.