  • Date: Wed, 21 Jun 2006 10:38:24 +0200
    From: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ?wiadectwo a komitet rodzicielski

    On 2006-06-21 09:53, JaromirD wrote:

    > No właśnie. Art 427. "Kto z mocy ustawy lub umowy jest zobowiązany do
    > nadzoru nad osobą, której z powodu wieku albo stanu psychicznego lub
    > cielesnego winy poczytać nie można, ten obowiązany jest do naprawienia
    > szkody wyrządzonej przez tę osobę, chyba że uczynił zadość obowiązkowi
    > nadzoru albo że szkoda byłaby powstała także przy starannym wykonywaniu
    > nadzoru."
    >
    > Rzeczony 14-latek zniszczył sprzęt szkolny podczas przerwy (w sposób opisany
    > powyżej. Nauczycielom nic zarzucić nie można - pełnili dyżur na przerwie,
> [...]

    Uczeń sam, ze swojego majątku jeśli go posiada. Skoro nie ma winy w
    nadzorze, to polskie prawo cywilne dopuszcza tylko odpowiedzialność
    samego sprawcy. Na pewno nie jego rodziców. Nie znam przepisu, który by
    taką odpowiedzialność nakładał na rodziców.
    Że to jest sprzeczne z utartymi od wielu dziesiątek lat zwyczajami to ja
    wiem. Faktem jest jednak, że polskie prawo nie przewiduje
    odpowiedzialności rodziców. Jeśli zaś rodzic płaci, to czyni to albo
    jako przedstawiciel ustawowy swojego dziecka, z dziecka majątku; albo
    spełniając cudze świadczenie, regresuje je potem z majątku dziecka (np.
    z tygodniówki) (względnie z regresu rezygnuje).
    --
    Przemysław Płaskowicki
    To kill a man in a paroxysm of passion is understandable, but to have