  • 1. Data: 2007-11-27 20:29:30
    Temat: wezwanie o zapłatę za fakturę z 2005
    Od: "paweł37" <paweł37@onet.pl>

    dostałem wezwanie do zapłaty za fakturę z września 2005 roku, jest to
    pierwsze wezwanie. Nie prowadzę już działalności i nie wiem jak się do niego
    ustosunkować.. Czy nie ma konieczności wezwania do zapłaty roszczeń w
    krótszym czasie niż po 2 latach ? Czy jest na to jakaś podstawa prawna. Czy
    ta firma może wystąpić do sądu o zwrot tych roszczeń po tak długim terminie
    i ma szansę wygrać ?
    będę wdzięczny za odp.
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2007-11-27 20:37:56
    Temat: Re: wezwanie o zapłatę za fakturę z 2005
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "paweł37" <paweł37@onet.pl> napisał

    > dostałem wezwanie do zapłaty za fakturę z września 2005 roku,

    Data faktury nieważna, jaki jest termin płatności?

    > Czy nie ma konieczności wezwania do zapłaty roszczeń
    > w krótszym czasie niż po 2 latach ?

    Nie.

    > Czy ta firma może wystąpić do sądu o zwrot tych roszczeń po tak
    > długim terminie i ma szansę wygrać ?

    Tak.

  • 3. Data: 2007-11-27 21:10:33
    Od: "paweł37" <paweł37@onet.pl>

    termin płatności październik 2005

    wiadomości news:fihv8k$89j$1@news.onet.pl...

  • 4. Data: 2007-11-27 21:28:46
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    paweł37 napisał(a):
> [...]
    > ta firma może wystąpić do sądu o zwrot tych roszczeń po tak długim terminie

    A czego dotyczyła faktura? Co do zasady termin przedawnienia roszczeń
    związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą wynosi 3 lata. Jeśli
    była to jednak transakcja kupna-sprzedaży, wtedy termin ten wynosi 2 lata.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2007-11-28 06:22:35
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "paweł37" <paweł37@onet.pl> napisał

    > termin płatności październik 2005

    Jeśli nie kwestionujesz tego zobowiązania to może jednak zapłać?
    A od strony prawnej: ponieważ minęły dwa lata to najprawdopodobniej
    dług uległ przedawnieniu. Jednak nie wyklucza to wystąpienia przez
    wierzyciela do sądu. Gdyby to zrobił to pamiętaj by na czas podnieść
    zarzut przedawnienia bo inaczej może zapaść wyrok po myśli wierzyciela.

  • 6. Data: 2007-11-28 09:46:20
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Tue, 27 Nov 2007 22:28:46 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > A czego dotyczyła faktura? Co do zasady termin przedawnienia roszczeń
    > związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą wynosi 3 lata.

    Liwiusz - po czym wnosisz że to faktura o charakterze okresowym?

  • 7. Data: 2007-11-28 09:52:00
    Od: Herald <h...@o...eu>

    > A czego dotyczyła faktura? Co do zasady termin przedawnienia roszczeń
    > związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą wynosi 3 lata.

    Liwiusz - po czym wnosisz że to faktura za świadczenie o charakterze
    okresowym?

  • 8. Data: 2007-11-28 09:57:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Herald pisze:

    > Liwiusz - po czym wnosisz że to faktura za świadczenie o charakterze
    > okresowym?

    A po czym wnosisz, że ja wnoszę?
    kc:
    art. 118
    Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin przedawnienia
    wynosi lat dziesięć, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń
    związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - trzy lata.

    Zatem trzyletniemu przedawnieniu ulegają roszczenia okresowe oraz
    roszczenia związane z prowadzeniem działalności gospodarczej
    (niekoniecznie okresowe).

  • 9. Data: 2007-11-28 10:00:38
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Wed, 28 Nov 2007 10:57:54 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > kc:
    > art. 118

    Znalazłem sam - ale uprzedziłeś mnie :)

    BTW: okres dwuletniego przedawnienia odszedł już do "lamusa"?

  • 10. Data: 2007-11-28 10:02:18
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Herald pisze:

    > Znalazłem sam - ale uprzedziłeś mnie :)
    >
    > BTW: okres dwuletniego przedawnienia odszedł już do "lamusa"?

    To zależy. W przypadku umów kupna-sprzedaży żyje i ma się dobrze w
    art. 554kc.