    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: weksel - nakaz zaplaty, jak sę bronić?
    Date: Tue, 9 Dec 2008 22:21:21 +0100

    news:ghcbaq$omm$1@news.onet.pl...

    > Tylko że dłużnik nie spłacał weksla, tylko spłacał zobowiązanie, które
    > ten weksel zabezpieczał.

    Z wypowiedzi pytającego to nie wynika. nie wiemy ostatecznie, z jaką datą
    ten weksel został wypełniony. Przecież istnieje możliwość częściowej spłaty
    kwoty wekslowej.

    > Z bardzo pokrętnego opisu sytuacji mogę wywnioskować, że powinien
    > zapłacić całość Y, a reszty domagać się od X. Skoro Y nabył weksel w
    > dobrej wierze, to nie dotyczą go zarzuty, które dłużnik posiada wobec X.

    Oczywiście możesz mieć rację, ale gdyby to nastąpiło, to rozważałbym,
    ewentualną odpowiedzialność karną wystawcy weksla za wypełnienie go
    niezgodnie z umową. Wyszłoby na to, że wypełnił on weksel niezgodnie z
    umową, bo na kwotę przewyższającą właściwe zobowiązanie. Dalszą
    konsekwencją byłoby uznanie, że weksel został po prostu sfałszowany, co
    otwiera nowe kierunki obrony.