  • 1. Data: 2007-09-27 16:07:02
    Temat: weksel
    Od: "Tomek" <t...@o...pl>

    czy jezeli zamiast zapłacić gotówką dałem komuś weksel to można to uznać za
    zapłatę?

    T.

  • 2. Data: 2007-09-27 17:17:58
    Temat: Re: weksel
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Tomek pisze:

    > czy jezeli zamiast zapłacić gotówką dałem komuś weksel to można to uznać za
    > zapłatę?

    Nie.

    --
    @2007 Johnson
    http://johnsonpl.blogspot.com/

  • 3. Data: 2007-09-27 18:24:05
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Johnson <j...@n...pl> writes:

    > Nie.

    A weksle to w ogóle ktokolwiek w naszym kraju przymuje?

  • 4. Data: 2007-09-27 18:51:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Sep 2007, Johnson wrote:

    > Nie.

    Jak to "nie"?
    Zakładam że to nie weksel kaucyjny.
    Za pierwotne zobowiązanie zapłacił. Koniec, nie ma.
    W zamian powstało *inne*, *nowe* zobowiązanie - z weksla.
    Czyżbyś też sugerował, że przyjęcia weksla można np. w firmie nie
    zaksięgować? ;)
    "Też" bo niedawno komuś podobna sugestia się wymsknęła :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-09-27 18:52:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Sep 2007, Piotr Dembiński wrote:

    > A weksle to w ogóle ktokolwiek w naszym kraju przymuje?

    Zdecydowanie lepiej wziąć weksel niż "zwykłą" umowę pożyczki :]
    Przez "zwykłą" rozumiem umowę bez notarialnego poddania się
    egzekucji.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-09-27 19:10:06
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Johnson napisał(a):

    > Nie.

    Albowiem ponieważ? ;)

    Według mnie - tak. Ma wtedy miejsce odnowienie zobowiązania (art.
    506kc). Tak jak pisał Gotfryd: stare zobowiązanie wygasa, powstaje nowe,
    wynikające wyłącznie z weksla.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 7. Data: 2007-09-27 19:11:37
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Piotr Dembiński napisał(a):

    > A weksle to w ogóle ktokolwiek w naszym kraju przymuje?

    Ja ;)

    Ale w naszym kraju to faktycznie ewenement. Normą jest udzielanie
    kredytu bez żadnych śladów na piśmie, lub stosowanie mniej korzystnych
    rozwiązań typu faktura z odroczonym terminem płatności.

  • 8. Data: 2007-09-27 19:13:31
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Zdecydowanie lepiej wziąć weksel niż "zwykłą" umowę pożyczki :]
    > Przez "zwykłą" rozumiem umowę bez notarialnego poddania się
    > egzekucji.

    Również lepiej wziąć weksel niż fakturę z odroczonym terminem
    płatności. A w osiedlowym wiejskim sklepie też lepiej wziąć weksel, niż
    wpisywać dłużników do zeszytu ;)

  • 9. Data: 2007-09-27 21:55:47
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Albowiem ponieważ? ;)

    Bo nie :), a przynajmniej zazwyczaj nie.
    Ale nie mam siły dziś.

    Zajmijcie się tym:

    1995.02.03 wyrok SN II CRN 160/94 Wokanda 1995/5/8

    Roszczenie, choć uzasadnione faktem dokonania wykupu weksla, może być
    dochodzone w trybie regresu zwykłego (art. 376 § 1 k.c.), co odpowiada
    art. 506 k.c., zgodnie z którym przez wręczenie weksla pierwotny
    stosunek między stronami nie wygasa, chyba że uzgodniono odnowienie.

    1994.08.26 wyrok s.apel. I ACr 436/94 OSA 1995/5/22
    w Katowicach

    Przepisy prawa cywilnego przewidują co prawda możliwość przekształcenia
    zobowiązania z innego stosunku cywilnoprawnego w zobowiązanie wekslowe,
    ale tylko w drodze wyraźnej umowy stron.
    Dzieje się tak w przypadku nowacji połączonej ze zmianą dłużnika
    (przejęciem długu) uregulowanej przepisami art. 506 i 356 k.c.
    Do takiego odnowienia zobowiązania nie wystarcza jednak samo wręczenie
    weksla, lecz konieczne jest wyraźne oświadczenie wierzyciela, iż godzi
    się na umorzenie zobowiązania pierwotnego w zamian za przyjęcie
    wierzytelności z weksla.

  • 10. Data: 2007-09-27 22:02:02
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Za pierwotne zobowiązanie zapłacił.

    Jak to zapłacił? Czyżbym przeoczył że ustawę która mówi że weksle są
    środkiem płatniczym w Polsce :) ?

    > Czyżbyś też sugerował, że przyjęcia weksla można np. w firmie nie
    > zaksięgować? ;)

    Podatki i rachunkowość to nie moja specjalność.