    From: Olgierd <n...@r...org>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wartość przedmiotu - prawo pracy nadgodziny
    Date: Thu, 14 Feb 2008 09:13:05 +0000 (UTC)

    Dnia Thu, 14 Feb 2008 09:14:22 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > Mnie też kiedyś sąd wezwał do zastosowania formularza urzędowego.
    > Potem już sam z niego korzystałem w sądach pracy i nigdy kłopotu nie
    > było. Z tym że imho nie jest w tym nic dziwnego, wszak postępowanie
    > uproszczone stosuje się do roszczeń wynikających z umów, a czym innym
    > jest umowa o pracę?
    >
    > Znasz jakieś szczegółowe przepisy wyłączające spory z umowy o pracę z
    > postępowania uproszczonego?

    Wprost wyklucza to art. 466 kpc - skoro może ustnie, to tym bardziej może
    na papierze.

    IMHO wynika to także z z faktu, że art. 459 i nast. kpc oraz art. 505(1)
    kpc to są kompletnie odrębne tryby postępowania.

    Dodam jeszcze glosę do wiadomego wyroku SN (III PZP 2/03), w której
    napisano:
    "Sprzeczności między regulacjami postępowania uproszczonego i
    postępowania w sprawach z zakresu prawa pracy mają [...] charakter
    zasadniczy, wynikający z celów tych postępowań odrębnych. Celem odrębnego
    postępowania w sprawach z zakresu prawa pracy jest ochrona praw
    pracownika. W imię tej ochrony na pierwszy plan wysuwa się dokładne
    rozpoznanie sprawy, sprawność postępowania schodzi na plan drugi. Celem
    postępowania uproszczonego jest przede wszystkim szybkie i tanie
    rozstrzygnięcie sporu, w imię czego rezygnuje się z dokładnych ustaleń
    faktycznych. Cele te wzajemnie się wykluczają - nie można szybko
    prowadzić postępowania bez ograniczeń postępowania dowodowego, nie można
    również dokładnie ustalać faktów z zastosowaniem tych ograniczeń. Celom
    tym służą nie tylko poszczególne przepisy, lecz całe kompleksy przepisów,
    zebrane w działach kodeksu postępowania cywilnego.
    Skoro cele (naczelne zasady) odrębnych postępowań: uproszczonego i w
    sprawach z zakresu prawa pracy są rozbieżne, nie można stosować
    jednocześnie do tych samych spraw przepisów obu tych postępowań. Takie
    procedowanie jest bezcelowe, gdyż prowadzi do rezultatów niezgodnych z
    celami zarówno pierwszego, jak i drugiego postępowania.

    Należy się opowiedzieć za rozpoznawaniem spraw z zakresu prawa pracy
    jedynie w odrębnym postępowaniu w tych sprawach, bez stosowania
    postępowania uproszczonego. Postępowanie w sprawach z zakresu prawa pracy
    ustawodawca wprowadził w celu zapewnienia pracownikowi lepszej ochrony
    prawnej, niż gwarantowana przez ogólne reguły procesu, z góry godząc się
    na związane z tym pewne skomplikowanie i przedłużenie procesu. Nie ma
    więc powodu, aby teraz odbierać pracownikowi tę ochronę w celu samego
    tylko usprawnienia postępowania." P. Mroczkowski, PS 2004/9/142)

    i jeszcze: "Nie wydaje się [...], by właściwe było rozwiązanie
    pozwalające na uwzględnianie przepisów postępowania uproszczonego przy
    rozpoznawaniu przez sąd sprawy z zakresu prawa pracy czy ubezpieczeń
    społecznych. To ostatnie postępowanie przewiduje wiele instytucji
    mających służyć ochronie praw pracownika czy ubezpieczonego. Postępowanie
    uproszczone takiej ochrony nie przewiduje. [...]
    Stąd nie wydaje się, by przepisy postępowań odrębnych spełniające funkcję
    ochronną mogły być korygowane przez przepisy postępowania uproszczonego,
    którego głównym celem jest szybkość i ułatwienie w rozpoznawaniu
    określonej kategorii spraw." (M. Olczyk, "Postępowanie uproszczone przed
    sądem pierwszej instancji w znowelizowanym Kodeksie postępowania
    cywilnego", TPP 2001/1/57).

    Lepiej bym tego nie ujął.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    czytaj Lege Artis, najlepsze czasopismo w internecie