  • 1. Data: 2007-06-24 07:19:46
    Temat: utrata gwarancji przez drugiego wlasciciela
    Od: "bob" <m...@p...onet.pl>

    Mam pytanie - czy warunki gwarancji prezentowane na tej stronie:
    http://www.harfa-harryson.com.pl/new/strony-firmowe/
    rs-gwarancja.php5
    sa zgodne z prawem? Chodzi mi konkretnie o pierwsze zdanie zawierajace "...
    przez pierwszego użytkownika ...". Czy sprzedawca moze odmowic realizacji
    gwarancji, jesli produkt zostanie odsprzedany osobie trzeciej?
    Sprawa dotyczy amortyzatorow rowerowych, ktore kosztuja czasem nawet kilka
    tysiecy, czyli dosyc duzo.

    Pozdrawiam
    Bob

  • 2. Data: 2007-06-24 07:55:10
    Temat: Re: utrata gwarancji przez drugiego wlasciciela
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 24.06.2007 bob <m...@p...onet.pl> napisał/a:
> [...]
    > przez pierwszego użytkownika ...". Czy sprzedawca moze odmowic realizacji

    Tak. Gwarancja w ogóle jest dobrowolna.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2007-06-24 10:10:54
    Od: "Karoll" <k...@w...plNOSPAM>

    > Tak. Gwarancja w ogóle jest dobrowolna.

    To też nie kożytaj z gwar tylko ze zgodsności towaru z umową. Możesz być i
    15 tym użytkownikiem

  • 4. Data: 2007-06-27 10:24:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 24 Jun 2007, Karoll wrote:

    > To też nie kożytaj z gwar tylko ze zgodsności towaru z umową.
    > Możesz być i 15 tym użytkownikiem

    Hm... a możesz jeszcze do kompletu zapodać podstawę prawną?
    Hint: konsumencka niezgodnosć z umową dotyczy zakupu przez
    konsumenta, ale OD PRZEDSIĘBIORCY.
    "15. użytkownik" nie kupował "od przedsiębiorcy", on nie
    zawierał umowy ze sprzedawcą!

    Masz jakąś inną treść przepisów, niż ta:
    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?st
    ory=321
    ...czy sugerujesz przelew długu, naruszający oznaczoną
    właściwość konsumenta (czyli że TEN kupujący ma być
    konsumentem)?

    IMO konsumenckość określona w art.1 ustawy jest oznaczona
    (dotyczy konkretnej osoby), i hm... "nieprzechodnia",
    w przeciwnym przypadku dało by się obejść ograniczenia
    uprawnień z ustawy ("tylko dla konsumentów") obejść
    (i to "oficjalnie", a nie dokonując oszustw) tak,
    ze kupuje konsument, odsprzedaje firmie, a jak
    firmie się zepsuje to ona odsprzedaje komu innemu kto
    spełnia wymogi konsumenta i on dokonuje reklamacji.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-06-27 13:02:27
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

    > Hint: konsumencka niezgodnosć z umową dotyczy zakupu przez
    > konsumenta, ale OD PRZEDSIĘBIORCY.
    > "15. użytkownik" nie kupował "od przedsiębiorcy", on nie
    > zawierał umowy ze sprzedawcą!

    A nie jest on następcą prawnym pierwotnego nabywcy?
    Na podstawie tego co przytocztłeś ów 15. użytkownik
    nie może mieć roszczeń do 14. użytkownika,
    ale czmu nie do przedsiębiorcy, który sprzedał to
    1. użytkownikowi - konsumentowi?

  • 6. Data: 2007-06-27 14:01:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Jun 2007, Alek wrote:

    > A nie jest on następcą prawnym pierwotnego nabywcy?
    > Na podstawie tego co przytocztłeś ów 15. użytkownik
    > nie może mieć roszczeń do 14. użytkownika,

    nienienie.
    Do 14. może mieć, ale już "niekonsumenckie" :)

    > ale czmu nie do przedsiębiorcy, który sprzedał to
    > 1. użytkownikowi - konsumentowi?

    Bo IMO owo prawo nie jest "przelewalne" - opisałem do jakich
    absurdów by to prowadziło. Prawo do korzyści *z umowy*
    można przenieść, jednak prawo konsumenckie powstaje *z ustawy*
    i IMO nie ma swobody w jego przenoszeniu - bo można by
    było "przenieść je" również na firmę (znaczy zakup
    dla firmy mógłby być chroniony przepisami konsumenckimi).
    A w ustawie nie ma przepisu, który by stanowił że jak
    "konsument sprzeda konsumentowi to owo prawo się przenosi".
    *NABYWCA* ma prawo żądać od (swojego) SPRZEDAWCY.

    Rozważ sobie:
    - sprzedawcę S
    - konsumenta 1 K1
    - firmę F
    - konsumenta 2 K2
    ...i cykl sprzedawania:
    S -> K1 -> F -> K2

    Uważasz, że "S" powinien odpowiadać za wady zgłoszone przez
    "K2"? Nawet jeśli "K2" kupił ten sprzęt ZEPSUTY od "F"?
    (a co, nie wolno kupować zepsutego sprzętu?)

    "S" *z mocy prawa* (a nie z umowy! - przelew z 509 KC
    dotyczy praw z umowy) ma zobowiązanie *wobec K1*.
    Koniec. Nie zawierał umowy ani z "F" ani z "K2",
    i nie interesuje go czy "K1" sprzedał daną rzecz "K2"
    wprost czy za pośrednictwem "F" - on NIE JEST, dla nikogo
    oprócz "K1", "sprzedawcą w rozumieniu ustawy" :)

    Widzę to tak, jakbyś chciał, żeby np. zobowiązanie do
    płacenia czyichś podatków miało być skuteczne :), a tak
    dobrze nie ma.

    pzdr, Gotfryd